جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هراس‌اسرائیل ازتغییررویکرد آمریکادرقبال ایران

شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب: 314699
تحولات دیپلماتیک اخیر در روابط میان ایران و آمریکا، اسرائیل را دچار شوک و نگرانی کرده است؛ از این رو آنها می‌کوشند با موضع‌گیری‌های خود در این مسیر سنگ‌اندازی کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی به بررسی نگرانی اسرائیل از احتمال ذوب شدن یخ روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: زمانی که دولت اوباما یک تغییر دیپلماتیک بسیار مشهود را در قبال ایران آغاز کرد، مقامات کاخ سفید آرام و پشت صحنه تلاش کردند به اسرائیل اطمینان خاطر بدهند که افسون رئیس جمهور جدید ایران نمی‌شوند و فشار بر دولت او برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای را کاهش نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی با مقامات اسرائیلی یا در برخی اظهارات علنی تاکید کرده‌اند که درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران تردید دارند و ایران را با اقداماتش قضاوت می‌کنند نه با کلمات آشتی‌جویانه حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید و منتخب این کشور.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، با این حال، اطمینان خاطر دادن‌های کاخ سفید، باعث نشد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از محکوم کردن شدید حسن روحانی خودداری کند. او همچنین بعد از اینکه روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا را همگام دید، از تقابل خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره نحوه تعامل با ایران خبر داد.

طبق این گزارش، در میان خبرهای مربوط به تبادل نامه میان اوباما و روحانی و نیز بعد از مباحث تازه در واشنگتن درباره مذاکراتی که می‌تواند به رفع تحریم‌ها علیه ایران منجر شود، دفتر نتانیاهو اظهارات روحانی درباره اهداف مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و نیز تمایل وی برای تعامل دیپلماتیک را «چرخشی رسانه‌ای» خواند.

در بیانیه اسرائیل که اواخر روز پنج‌شنبه در واکنش به مصاحبه حسن روحانی با شبکه خبری ان‌بی‌سی منتشر شد، آمده: نیازی نیست که با کلمات فریب بخوریم. آزمون در این نیست که روحانی چه می‌گوید، بلکه در رفتار نظام ایران است که به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود با قدرت ادامه می‌دهد در حالی که روحانی در حال مصاحبه کردن در این باره است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نتانیاهو که روحانی را «میشی در لباس گرگ» تشبیه کرده، در روزهای اخیر، مبارزه بلندمدت خود علیه تحولات هسته‌ای ایران را افزایش داده و قصد دارد در نشست ۳۰ سپتامبر خود با اوباما در واشنگتن، بر روی این موضوع متمرکز شود و حتی در مجمع عمومی درباره آن سخنرانی کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: در حالی که مقامات آمریکایی مکررا به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند در تعامل با رئیس جمهور ایران محتاط خواهند بود، کاخ سفید نیز شفاف بیان کرده وظیفه دارد صحت سخنان روحانی درباره تمایل به دیپلماسی را بیازماید.

بنیامین رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما جمعه به خبرنگاران گفت: با توجه به تهدیداتی که علیه اسرائیل مطرح شده و اظهارات تندی که در طول سال‌ها ایران بر ضد اسرائیل بیان کرده، مطمئنا ما نگرانی‌های مهم اسرائیل درباره ایران را درک می‌کنیم. وی افزود:‌ باب دیپلماسی نامحدود و بی‌انتها باز نیست اما ما معتقدیم زمان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *