جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اثر سعدی شیرازی در آستانه ثبت جهانی

جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 314395
رئیس کمیته ملی حافظه جهانی «کلیات سعدی» را یکی از ۶ اثری عنوان کرد که برای معرفی به برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت، به تائید اولیه این کمیته رسیده است.

به گزارش جهان، اسحاق صلاحی، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در گفتگو با مهر و در پاسخ به این سئوال که آیا این کمیته برای معرفی آثار به منظور ثبت در برنامه حافظه جهانی سال ۲۰۱۴ به جمع‌بندی رسیده است، گفت: جلسه کارگروه ارزیابی برگزار شد و این کارگروه نتیجه‌اش را اعلام کرده است. بر این اساس تا این لحظه ۶ اثر به کمیته معرفی شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: کمیته ملی حافظه جهانی موقتاً این ۶ اثر را پذیرفته است و آن را دوباره به کارگروه ارزیابی ارجاع داد تا مستنداتش را کامل کند و آنها دوباره به کمیته بفرستد. وی همچنین با بیان اینکه «از بین این ۶ اثر ۲ اثر انتخاب و برای ثبت در برنامه حافظه جهانی معرفی می‌شود» تاکید کرد: کلیات سعدی هم یکی از آثاری است که انتخاب شده است.

صلاحی پیشتر از بررسی پرونده مربوط به نقشه‌های فرش ایران، مثنوی معنوی، سفرنامه ناصر خسرو، کلیات سعدی، صور الکواکب، ممالک المسالک و ممالک محروسه مظفری، توسط گروه ارزیابی خبر داده و گفته بود: علاوه بر این از بین دو نسخه خطی از نهج البلاغه یکی در کتابخانه ملی و دیگری در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، یک نسخه انتخاب می‌شود.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی همچنین در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که آیا لوح ثبت «ذخیره خوارزمشاهی» و «مجموعه برگزیده نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی یونسکو به ایران تحویل داده شده است یا خیر، گفت: نه هنوز لوح این دو اثر به ایران تحویل داده نشده است.

صلاحی در عین حال افزود: در هفته اخیر جلسه‌ای گذاشتیم و این موضوع را بررسی کردیم و قرار شد از طریق آقای مجیدی سفیر ایران در یونسکو پیگیری شود. روالش این بود که تا پایان شهریور بیاید، ولی فکر می‌کنم تا اوایل مهر لوح این دو اثر هم تقدیم ایران بشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *