پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

فشار به وزیر برای عدم امضای حکم قالیباف‎

پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 314212
روزنامه‌های اصلاح‌طلب آغاز فشار به وزیر کشور برای عدم امضای حکم محمدباقر قالیباف شهردار تهران را کلید زدند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با آغاز فشار به وزیر کشور برای عدم امضای حکم محمدباقر قالیباف‎ نوشت: منطقا هر قانونی در چند صورت می‌تواند نسخ شود. یک قانون اولا می‌تواند با تصویب مجلس به صورت کلی نسخ و بی‌اعتبار شود. حالت دوم این است که با تصویب مجلس چند ماده خاص از یک قانون نسخ شود و حالت سوم نیز شرایطی است که قانون جدیدی تصویب شود که با برخی مواد از قانون مرتبط قبلی تضاد داشته باشد و در این شرایط مواد قانونی جدیدتر بر نسخه قبلی اولی است و آن را نسخ می‌کند.

در قانون شوراهای شهر و روستا که در سال ۶۹ توسط مجلس تصویب شد، ذکر شده بود که یک فرد نمی‌تواند برای بیش از دو دوره متوالی به عنوان شهردار انتخاب شود اما در حال حاضر شورای شهر تهران یک فرد را برای سومین بار متوالی به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده است. برخی مطرح می‌کنند که قانون شوراهای شهر و روستا که در سال ۷۵ به تصویب مجلس رسیده، ناسخ قانون قبلی است و محدودیت دو دوره متوالی برای شهرداری یک فرد برداشته شده است. اما باید توجه داشت که در قانون جدید اشاره شده است که قوانین قبلی متضاد بی‌اعتبارند و این در حالی است که در نسخه جدید این قانون هیچ اشاره‌ای به محدودیت توالی شهرداری نشده است. بنابراین منطقا و قانونا این ماده قانونی همچنان از اعتبار قانونی برخوردار است.

در قسمت دیگر این مطلب آمده است: در این زمینه رئیس مجلس گفته بودند که شهردار فعلی تهران منعی برای انتخاب مجدد ندارد اما باید توجه داشت که این موضع آقای لاریجانی نظر شخصی ایشان است. هرچند که این صحبت به لحاظ سیاسی روی این مساله آثار خود را بر جای گذاشت. با تمام این تفاسیر شورای شهر تهران آقای قالیباف را به عنوان شهردار انتخاب کرده و اکنون وزارت کشور است که باید حکم شهردار تهران را صادر کند. با توجه به اینکه انتخاب شورای شهر به لحاظ قانونی مشکل دارد، وزارت کشور می‌تواند اولا به شورای شهر تذکر دهد و در صورت عدم اصلاح نظر شورا، درخصوص این مساله به دیوان عدالت اداری شکایت کند. نهایتا دیوان عدالت اداری با گرفتن استفساریه از مجلس و بررسی موضوع می‌تواند در این مساله قضاوت کند. اگر وزارت کشور بدون توجه به قوانین موجود حکم گزینه فعلی شهرداری تهران را صادر کند، عملی برخلاف قانون انجام داده است. امیدواریم که در این ماجرا قانون زیر پا گذاشته نشود و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی باعث نشود تا عملی برخلاف قانون صورت گیرد.

مسجدجامعی: انتخاب قالیباف هیچ منع قانونی نداشت

این در حالی است که احمد مسجد جامعی رئیس اصلاح طلب شورای شهر تهران در گفتگو با مهر، درباره ادعای برخی وکلا درباره منع قانونی برای انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران اظهار داشت: این مباحث دعوای حقوقی بین وکلا و حقوقدانان است. شورای شهر در این خصوص استعلامات لازم را از نهادهای مربوطه گرفته و هیچ منعی برای انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران وجود نداشت.

وی همچنین گفته است: اعضای شورای شهر پس از رای گیری قالیباف را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده و در نامه وی را به وزارت کشور معرفی کردیم. قالیباف در فرآیندی قانونی از سوی اعضای شورای شهر به عنوان شهردار معرفی شده و او انتخاب منتخبین مردم تهران در شورای شهر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *