کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله حسینی بوشهری:

اعتماد مردم سرمایه حوزه های علمیه است

27 شهريور 1392 ساعت 11:28

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: یکی از سرمایه های حوزه علمیه اعتماد مردم است و مردم به سبب این اعتماد اسرار خود را پیش روحانیون بازگو می کنند.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به راه های تحصیل علم اظهار کرد: امیرالمومنین در روایتی می فرمایند که علم با پنج چیز تحصیل می شود که نخستین آن راه ها، زیاد سوال کردن است و باید طلاب روح پرسشگری داشته باشند و در سر کلاس ها بی تفاوت نباشند و تنها به سخنان استاد گوش کنند.

وی اضافه کرد: طلبه ای که از استاد سوال نپرسد، وارد عمق مسائل علمی نمی شود، البته باید سوال حساب شده باشد تا فرد از پرسیدن این سوال چیزی را بیاموزد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور رفتار و سخنان امام رضا (ع) را آموزنده دانست و افزود: امام هشتم تعبیر عجیبی را در خصوص علم دارد و ایشان علم را گنجینه ای دانست که کلید این گنجینه پرسش است.

وی تصریح کرد: فرصت ها زود گذر هستند و شرایط همیشه برای افراد مساعد نیست و طلاب باید از فرصت های بدست آمده به بهترین نحو استفاده کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به موسسه امام خمینی (ره) اظهار کرد: موسسه امام خمینی (ره) از موسساتی است که امکانات زیادی را دارد و شخصیت بزرگی همچون آیت الله مصباح یزدی که عمرش را در مسیر تعلیم و شاگرد پروری گذرانده است، در راس این موسسه قرار دارد و دانش پژوهان موسسه امام خمینی (ره) باید از فرصت بدست آمده استفاده کنند.

وی اضافه کرد: طلاب در کنار خوب گوش کردن، پرسشگر باشند و به مسائل درسی خود اهمیت دهند، البته طلاب نباید از جامعه هم غافل باشند و دومین راه کسب علم در کلام امیرالمومنین اشتغال زیاد به علم است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به رمز موفقیت اساتید برجسته حوزه گفت: نخبگان حوزه علمیه تنها به برنامه عادی حوزه اکتفا نکردند و با برنامه ریزی و تقسیم زمان به مسائل تفسیری و کلامی هم پرداختند.

آیت الله حسینی بوشهری پاک زندگی کردن را از مسائل مورد تاکید در حوزه علمیه دانست و افزود: سومین راه رسیدن به علم در کلام امیرالمومنین تطهیر نفس بوده است و درطول زمان به سبب استواری علما، دین مردم مانده است و طلاب باید مراقبه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به ضرورت احترام به اساتید اظهار کرد: طلاب باید قدر اساتید خود را بدانند و به آنها خدمت کنند و خدمت به چنین افرادی از جمله راه های رسیدن به علم شمرده است.

وی تصریح کرد: پنجمین نکته در منشور طلبگی امیرالمومنین این است که باید ما طلاب از خداوند مدد بگیریم تا در مسیر تحصیل توفیق پیدا کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری اعتماد مردم را سرمایه حوزه های علمیه دانست و افزود: مردم روحانیون را قدیس می دانند و اسرار خود را به آنها می گویند، بنابراین باید ظاهر و باطن طلاب یکی باشند و آنها مدام محاسبه نفس داشته باشند.

وی اضافه کرد: طلاب باید در فرصت های بدست آمده عقب ماندگی ها و کمبودهای خود را جبران کنند و آنها نباید از نصیحت افراد دلسوز ناراحت شوند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به انتظارات از حوزه ها گفت: انتظارات از حوزه های علمیه فراتر از ایران است و حوزه علمیه منحصر به ایران نیست و از دورترین نقاط جهان افرادی در انتظار ما هستند و طلاب باید زمان شناس باشند تا بدانند که در اطراف آنها چه می گذرد.


کد مطلب: 313984

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/313984/اعتماد-مردم-سرمایه-حوزه-های-علمیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com