چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

هشدار درباره شیوع جهانی آنفلوآنزای پرندگان

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 313937
فائو اعلام کرد: احتمال بروز دوباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل پاییز وجود دارد و کشورهای آلوده و همسایگان آنها باید مراقبت جدی کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، به جامعه بین‌المللی هشدار داد ویروس آنفلوآنزای H۷n۹، H۵N۱ به شدت در آستانه تهدید سلامتی انسان و حیوان است.

فائو با خواستار توجه فوری به مراقبت از این بیماری تاکید کرده است، ویروس این بیماری بین مرغان دنیا در حال گردش است.

سازمان خواروبار جهانی تاکید کرده است، مقابله با این بیماری نه تنها در کشورهای آلوده، بلکه همسایگان آنها نیز باید ادامه و تقویت شود.

بر اساس گزارش فائو بیماری H۷n۹ علائم خاصی در زمان ابتلا ندارد و به این دلیل مقابله با آن بسیار سخت است.

سازمان خواروبار جهانی مراقبت را کلید اصلی جلوگیری از شیوع بیماری عنوان کرده است.

به گزارش فارس، سال ۹۰ این بیماری ۵ استان بزرگ کشور را درگیر کرد و خسارت ۳۵۰ میلیارد تومانی به مرغداری‌های کشور وارد کرد، به طوری که تولید تخم مرغ را ۱۰۰ هزار تن کاهش داد و قیمت هر شانه تخم مرغ آن زمان به ۹ هزار تومان رسید.

این آنفلوآنزای مرغ و ماکیان را مبتلا می‌کند و عامل مولد آن ویروسی است. در سالهای اخیر این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.

این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی که این ویروس را تنفس می‌کنند، به آن مبتلا می‌شوند.

انتقال بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد، آنچه این بیماری را برای انسان خطرناک می‌کند، این است که ویروس آن به شکلی دچار جهش ژنتیکی و تغییر رفتار شود که بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود.

این ویروس در صورت شیوع می‌تواند ظرف ۶ ماه به همه مناطق جهان برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *