جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
لاریجانی:

تهمت به دیوان محاسبات نباید تکرار شود

دولت قبل عامدانه تخلف می کرد
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب: 313045
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت قبل مواردی داشتیم که به صورت عامدانه تخلفاتی صورت گرفت و این تخلفات از بالاترین مقام بود در حالی که پایه اولیه عدالت اجرای قانون است نمی دانیم این چه عدالتی است که در آن قانون رعایت نمی شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دیوان محاسبات کشور که عصر روز شنبه در ساختمان دیوان محاسبات برگزار شد، طی سخنانی گفت: دیوان محاسبات مرکز رسیدگی به حساب های دولتی و یک مرجع کلان است و همه باید بر روی این مرکز حساب کنند.

وی افزود: بنای کار دیوان محاسبات بر مچ گیری نیست بلکه دیوان محاسبات می خواهد فضایی بوجود آورد که تخلفات صورت نگیرد.

لاریجانی با تقدیر از زحمات دیوان محاسبات در ارائه گزارشات به موقع به مجلس از جمله گزارش تفریغ بودجه سالانه به مجلس ادامه داد: خوشبختانه دیوان محاسبات در چند سال اخیر گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرد و این باعث شد که نواقص کار بررسی شود در غیر این صورت نمی توانستیم در بودجه ریزی ملاحظات مربوطه را داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کار دیگری که از دوستان خود در دیوان محاسبات می خواستیم این بود که گزارشات دوره ای را با سرعت بیشتری به ما بدهند که بشود جلوی تخلفات مشابه را گرفت دوستان ما در دیوان محاسبات این کار را انجام داند و غالبا به صورت هفته ای و ماهانه گزاشاتی از دیوان محاسبات به ما می رسید.

لاریجانی گفت: از جمله این گزارشات گزارش مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود که دولت قبل مطابق قانون عمل نکرد و دیوان محاسبات چند گزارش روشن در این باره ارائه کرد و این گزارشها پایه بحث در مراجع دیگر در خصوص اجرای این قانون بود. البته گاهی اوقات این گزارشات رسانه ای شد و طوفان سیاسی به پا کرد.

وی افزود: اگر این گزارشات به موقع اطلاع رسانی شود مانع تکرار اشتباهات خواهد شد . طبق گزارشاتی که به ما داده می شد مشهود بود برخی از تخلفات مربوط به ندانستن قوانین بود البته آموزشهایی داده شد و کمک کردیم ساختمان جدیدی ساخته شد .

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افرادی که مسئولیت مالی دارند مطلع باشند که تخلفات و اشتباهات آنان زیر ذره بین دیوان محاسبات است، بنابراین مراقب باشند این تخلفات صورت نگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سامانه سنا سامانه خوب و مفیدی است، گفت: این سامانه که کار نظارت الکترونیکی دستگاههای اجرایی را برعهده دارد باعث می شود که این حساب ها دقیق تر بررسی و از تخلفات جلوگیری شود انتظار این است که دولت جدید در این خصوص همکاری کند تا دستگاههای اجرایی به این سیستم متصل شوند و حسابرسی ها به روز باشد. این به نفع کشور است و می تواند جلوی بسیاری از ضررهایی را که ممکن است کشور را دچار آسیب کند بگیرد.

لاریجانی تصریح کرد: مواردی داشتیم که عامدانه تخلفاتی صورت می گرفت این رویه ای بود که ما در دولت قبل در برخی زمینه ها شاهد آن بودیم و گاهی می دیدیم که از طرف بالاترین مقام تخلفی صورت گرفته و وزیر مربوطه می گوید که به من دستور داده اند!

وی گفت: پایه اولیه عدالت اجرای قانون است. نمی دانیم این چه عدالتی است که در آن قانون رعایت نمی شود. تعریفی از عدالت ارائه شود که در آن اجرای قانون نباشد. این شدنی نیست. اجرای قانون یک رکن عدالت است.

لاریجانی ادامه داد: برخی مواد قانونی درست اجرا نشد و این تخلفات عامدانه بود. موضوع نقص در فهم قانون یا عدم رعایت به دلیل دانش کم نبود. این هم مواردی بود که باید پیگیری می شد. رئیس دیوان محاسبات هم شجاعت پیگیری داشت و آقای رحیمی دادستان دیوان هم گامهای شجاعانه و استواری داشتند و کار آنها را تحسین می کنم.

رئیس مجلس گفت: در کشورمان همه باید توجه داشته باشند که اگر پا روی قانون بگذارند به حسابشان خواهند رسید، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

لاریجانی خطاب به رئیس جدید دیوان محاسبات افزود: بنای دیوان بر مچ گیری نباشد بلکه بر این باشد که راهنمایی کنند. اگر اشکالی از کم دانشی است توضیح دهند اما اگر تخلف عامدانه دیدند از آن به هیچ وجه نگذارند.

وی خطاب به رحیمی گفت شما یک وظیفه دو وجهی دارد هم باید تلاش کنید تا از از تخلف پیشگیری کنید و هم با متخلفات عمدی برخورد کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی کار حسابرسی حرفه ای دیوان محاسبات باعث سر و صدای سیاسی می شد و آن را رسانه ای می کردند و به دیوان محاسبات تهمت می زدند. این کار ناصحیح است و نباید تکرار شود امیدواریم که دولت جدید که مستمرا بر اجرای قانون تبلیغ می کند و مفتخر به اجرای قانون است در این زمینه همکاری کند.

وی افزود: این سبک ها باید به کلی عوض شود بنای کار طوری باشد که همه مطیع قانون باشند اگر قانون اشکال دارد قانون را اصلاح کنند.

لاریجانی با اشاره به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه ۹۲ از سوی دولت به مجلس گفت: این رویکرد درست است تصور دولت این است که بودجه ۹۲ باید اصلاح شود، البته در کیفیت کار، نمایندگان باید تصمیم بگیرند این نگاه پسندیده است که اگر قانون نقص دارد باید لایحه اصلاحیه بیاورند، نمی شود قانون را کنار گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته تصور این بود که رئیس جمهور اگر قانونی را خلاف قانون اساسی می دانست می توانست آن را اجرا نکند در حالی که این فکر باطلی است اگر شورای نگهبان به قانون مصوبه مجلس صحه گذاشت کسی نمی تواند مانع اجرای آن شود، اگر کسی مانع اجرا شود تخلف بزرگی انجام داده است، اگر رئیس جمهور موردی دید که تصور کرد خلاف قانون اساسی است نظرش را باید به شورای نگهبان بگویند، ما بر این عهد ایستاده‌ایم و در این چارچوب با قوای دیگر همکاری خواهد شد.

لاریجانی در پایان سخنان خود با تشکر از زحمات رحمانی فضلی و دیوان محاسبات گفت: آقای رحمانی فضلی گام‌های نویی برای دیوان محاسبات برداشته اند و ذهن خلاقی دارند امیدواریم با انتخاب استانداران در وزارت کشور بسترهای توسعه را در مناطق مختلف فراهم کنند.

وی درباره رحیمی رئیس جدید دیوان محاسبات نیز گفت: آقای رحیمی از قضات باسابقه کشور است و در مجلس توفیق همکاری با ایشان را داشته ایم امیدوارم با تدبیر و استفاده از نیروهای خلاق از همه ظرفیت ها در کار خود استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *