چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

بازنگری تمام بخشنامه‌های ارزی دولت قبل

سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 312176
رئیس کل بانک مرکزی از بازنگری مجدد تمام بخشنامه‌های ارزی در دولت احمدی‌نژاد تا ۲ ماه آینده خبر داد اما گفت: به سراغ پرونده‌های تسویه‌شده نمی‌رویم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف صبح امروز در نشست خبری که بعد از جلسه صبح شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران برگزار شده بود، در مورد بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازنگری پرونده پرداخت تسهیلات ارزی با نرخ ۱۲۲۶ گفت: بانک مرکزی بنا دارد تا ۲ ماه آینده تمام بخشنامه‌های ارزی دولت احمدی‌نژاد را مورد بازنگری قرار دهد.

وی از تشکیل کمیته‌ای ویژه به همین منظور در بانک مرکزی خبر داد و گفت: البته این به این معنا نیست که پرونده‌های مختومه شده در بانک مرکزی یک بار دیگر مورد رسیدگی و بازنگری صورت خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی به اهمیت بهبود فضای کسب و کار و تاکید بر این موضوع در شورای گفت‌وگو اشاره و تصریح کرد: امروز این سوال توسط بخش خصوصی مطرح بود که در مورد پرونده‌های ارزی زمان احمدی‌نژاد چه تصمیماتی قرار است گرفته شود و ما به آنها توضیح دادیم که یکی از اقدامات اصلی بازنگری در بخشنامه‌های ارزی و مقررات است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین بحث مطالبات معوق و سخت‌گیری‌های بانک‌ها از درخواست‌های فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی بود، البته بانک‌ها وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: عمده مطالبات معوقی که در حال حاضر وجود دارد مربوط است به سالهای ۹۰ و ۹۱ و زمانی که تحریم و محدودیت‌های تولید و ارزی باعث شد فعالان بخش خصوصی به مشکل بخورند.

وی ادامه داد: انتظاری که فعالان بخش خصوصی دارند این است که نظام بانکی این شرایط را درک کند و بر همین اساس این اقدامات در بانک مرکزی در حال انجام است.

وی به ضرورت شفاف سازی در بهبود فضای کسب و کار اشاره و تصریح کرد: شورای گفت‌وگو بهترین فضا است که می‌تواند این اجماع را به وجود آورد.

وی با تاکید بر اینکه ابهامات ارزی پرونده‌های بانک مرکزی فقط مشمول پرداخت ارز ۱۲۲۶ نیست گفت: در برخی از بخشنامه‌ها شبهاتی است که برخی نمی‌دانند الان بدهکار بانک مرکزی هستند یا نه؟

سیف همچنین ارز ساماندهی بازار پول و فعالیت‌های پولی و ایجاد انضباط پولی خبر داد و گفت: نظارت بانک مرکزی در فعالیت‌های پولی افزایش خواهد یافت تا انضباط مالی در بازار ایجاد شود زیرا در حال حاضر بازارهای غیرمتشکل پولی که خارج از نظارت بانک مرکزی حجم زیادی از پول را به خود اختصاص داده است و رانت‌هایی در این زمینه ایجاد شده که با افزایش نظارت سعی می‌کنیم این پول‌ها را به سمت فعالیت‌های مثبت اقتصادی بکشانیم.

وی با اشاره به اینکه حجم زیادی از نقدینگی در کشور وجود دارد که به صورت درست از آن استفاده نمی‌شود خاطرنشان کرد: پول‌های خارج از کنترل بانک مرکزی حدود یک سوم بازار را تشکیل می‌شود که باید تحت کنترل باشد و یک بازار پولی برای فعالان به صورت یکسان و عادلانه ایجاد شود تا منجر به رشد و اعتلای این بازار شود.

وی در مورد ادامه سیاست‌های مرکز مبادلات ارزی گفت: مرکز مبادلات ارزی محلی برای معاملات ارزی که همه عرضه کنندگان ارز از جمله بانک مرکزی ارز خود را در این محل به کار خواهند گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *