پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ارتقای جایگاه ایران در بین غول‌های نفتی

دلایل افزایش سرمایه شرکت نفت
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 311717
قائم مقام وزارت نفت با تشریح دلایل افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران توسط هیات دولت، یکی از دلایل این افزایش سرمایه را ارتقای جایگاه و اعتبار نفتی ایران در بین شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان اعلام کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هیئت دولت در نشست ۱۳ شهریور ماه سالجاری با لایحه پیشنهادی افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران موافقت کرد تا عملا سرمایه این شرکت عظم نفتی بار دیگر افزایش یابد.

از این رو دولت به منظور ارتقای جایگاه شرکت ملی نفت ایران در بین شرکت‌های بزرگ نفت جهان به صورت قانونی و مطابق با مستندات اقدام به تصویب افزایش سرمایه این مجموعه عظیم نفت کشور کرده است.

با این افزایش سرمایه پیش بینی می شود جایگاه شرکت ملی نفت ایران پس از آرامکوی عربستان سعودی به عنوان دومین شرکت بزرگ نفتی جهان تقویت شود و حتی فاصله خود را با شرکت قطر پترولیون افزایش دهد.

در بین کشورهای عضو اوپک پس از شرکت آرامکوی سعودی و شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های قطر پترولیوم، شرکت ملی نفت عراق، شرکت نفت ونزوئلا، شرکت ملی نفت ابوظبی، شرکت نفت کویت، شرکت ملی نفت نیجریه، شرکت ملی نفت لیبی و سوناتراک الجزایر نیز به ترتیب در جایگاه چهارمین تا دهمین شرکت‌های بزرگ نفتی را در اختیار دارند.

در این بین موسسه تحقیقاتی PIW هم پس از شرکت آرامکوی عربستان و شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های شرکت‌های CNPC چین، بریتیش پترولیوم انگلستان، گازپروم روسیه و استات اویل هیدروی نروژ به عنوان بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان یاد کرده است.

دلایل افزایش سرمایه شرکت نفت

سیدکاظمی وزیر هامانه امروز در گفتگو با مهر درباره دلایل افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران، گفت: یکی از اهداف افزایش سرمایه شرکت های نفتی ارتقای جایگاه و اعتبار این شرکت ها در سطح جهان است.

قائم مقام وزیر نفت با اعلام اینکه برای این افزایش سرمایه راهکارها و سازو کارهای قانونی آن از قبل دیده شده بود، تصریح کرد: از این رو با سپری شدن مراحل قانونی هیات دولت آن را مصوب کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون شرکت ملی نفت ایران در ردیف یکی از پنج شرکت بزرگ نفتی جهان قرار دارد، اظهار داشت: بر این اساس افزایش سرمایه امری عادی و طبیعی بوده که پس از ارزیابی های کارشناسی شده ای در دولت مصوب شده است.

بيژن‌نامدار زنگنه وزیر نفت هم در خصوص افزايش سرمايه شرکت ملي نفت در دولت، توضیح داد: افزایش سرمایه امري متداول بوده و هر چند وقت يک‌بار هزينه‌هاي که سرمايه‌اي که شرکت ملي نفت انجام مي‌دهد و از منابع مختلف سرمايه‌گذاري کند به عنوان افزايش سرمايه به تصويب مي‌رسد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه به طور معمول در شرکت ملی نفت سرمايه ‌گذاري‌هايي ابتدا انجام مي‌شود و به بعد به سرمايه تبديل خواهد شد، بیان کرد: این سرمایه گذاری‌ها مي تواند به‌عنوان نمونه در بخش‌هاي پالايشگاهي‌، توسعه ميادين نفتي و گازي در خطوط لوله انجام شود.

به گزارش مهر، شرکت ملی نفت ایران هم اکنون بیش از ۱۵۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در اختیار دارد. شرکت ملی نفت ایران شامل ۱۷ شرکت تولیدی، هشت شرکت فنی مهندسی، هفت شرکت مدیریتی و پنج واحد سازمانی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *