چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تکرار عاشورا در میدان ژاله

يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 311713
واقعه ۱۷ شهریور ، میدان شهدا و شهیدان اش تکرار مکرر صحنه عاشورا و کربلا و مخالف ملت ،تکرار یزیدی دیگر در جامعه بود.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه شهدای ایران؛ واقعه ۱۷ شهریور ، میدان شهدا و شهیدان اش تکرار مکرر صحنه عاشورا و کربلا و مخالف ملت ،تکرار یزیدی دیگر در جامعه بود.

با گسترش دامنه انقلاب و دولت امام خمینی و تظاهرات مردمی در بیشتر شهرها مسبب استعفای دولت جمشید آموزگار شد.

محمدرضا شاه، جعفر شريف امامي را که از سران فراماسونري و ۱۵ سال رييس مجلس سنا بود به قصد کنترل اوضاع، مأمور تشکيل کابينه جديد کرد.

رژيم شاه با اين تغيير و تحول و اعلام سياست آشتي ملي و احترام به روحانيت، سعي داشت اوضاع را کنتر ل کرده و از خشم و نفرت عمومي بکاهد؛ اما، هوشياري حضرت امام خميني (ره)‌ باعث شد که ایشان طي پيامي خطاب به ملت ايران نقشه رژيم را رسوا و مردم انقلابي را بيش از پيش آگاه و خروشان نمايند.

در اولين ساعات جمعه، ۱۷ شهريور سال ۱۳۵۷، بود که ارتشبد غلامعلي اويسي، فرماندار نظامي تهران، از راديوي تهران و حومه، حكومت نظامي را اعلام كرد.

مردم كه از حكومت نظامي اطلاع نداشتند، پيش از ساعت شش صبح براي چهارمين روز متوالي، از خانه ‏ها بيرون آمده و سيل‏ آسا، روي به خيابان‏ ها آوردند. مركز تجمع آنان، ميدان ژاله(شهداي كنوني) بود. همين كه مردم به خيابان ‏ها رسيدند، ناگهان با ديدن تانك‏ها و زره ‏پوش‏هاي نظامي و مأموران مسلسل به دستِ حكومت نظامي غافلگير شدند.


مأموران مسلح، پس از چند بار اخطار، از زمين و هوا، جمعيت را ناجوانمردانه هدف رگبار مسلسل قرار دادند. در اطراف ميدان، جنازه شهيداني بود كه در صحنه نبرد نابرابر، همچنان باقي مانده و خون‏هايي كه هر گوشه‏اي از ميدان را گلگون كرده بود. در آن روز مزدوران رژيم شاه حتي كساني را كه به خانه‏هاي ديگران پناه مي‏بردند تعقيب كرده و به شهادت مي‏رساندند.

رژيم پهلوي، تعداد كل شهداي اين روز را ۵۸ نفر و اين تجمع را نقشه خارجي اعلام كرد. هر چند شمار دقيق قربانيان اين حادثه، هيچ گاه مشخص نگرديد ولي آن چه قطعي است، اين رقم از چهار هزار نفر افزون بود. از آن روز، هفدهم شهريور ۱۳۵۷، به جمعه خونين تهران معروف شد.

به همین مناسبت فردا ساعت ۱۸ میدان شهدا میزبان یادواره شهدای ۱۷ شهریور است.این برنامه با مشارکت فرهنگسراهای شهر، امید واخلاق، معاونت اجتماعی این سه منطقه و مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار میشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *