کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داستان "ارتش خصوصی صدام" در یک کتاب

17 شهريور 1392 ساعت 10:16

«خوابگردها» عنوان جدیدترین اثر درباره فعالیت‌های سازمان منافقین است که توسط ضیاالدین تبرائیان به رشته تحریر درآمده است. نویسنده نگارش کتاب را بر پایه اسنادی قرار داده که تاکنون در هیچ منبع دیگری ذکر نشده است.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «خوابگردها» عنوان یکی از جدیدترین آثاری است که اخیراً توسط مؤسسه فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. ضیاالدین تبرائیان کار نگارش و تدوین این کتاب را بر عهده داشته است. اثر با محوریت بررسی عملکرد، تغییرات و فعالیت‌های اصلی سازمان منافقین را با استفاده از مجموعه‌از از اسناد ارائه نشده، نوشته شده است. سال‌های ۵۸ تا ۸۰ محور عمده کتاب را تشکیل می‌دهد که در آن نویسنده با ذکر جزئیات و بررسی موشکافانه عملکرد و فعالیت‌های این سازمان را مورد بررسی قرار داده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی «خوابگردها» ارائه اسناد است؛ به عبارت دیگر نویسنده تنها بر گفته‌ها و شنیده‌های خود طی سالا‌های گذشته اکتفا نکرده و حتی منابع نوشته شده را تنها منبع اصلی خود قرار نداده است، بلکه به سراغ اسنادی رفته که تاکنون در جایی منتشر نشده است. از این جهت «خوابگردها» موضوع بررسی کارنامه کاری این سازمان را یک قدم جلوتر می‌برد و به نوعی آغازگر یک فصل جدید در پژوهش‌های تاریخ معاصر است.

اسناد یکی از ارکان اصلی در بررسی وقایع تاریخی به شمار می‌آید که در این کتاب این مهم مورد تأکید نویسنده قرار گرفته است. در بخش‌های مختلفی از اثر متن فیلم‌های سری از نوع فعالیت‌های این گروهک ارائه شده است. فیلم‌هایی که در آن چهره سرکرده این سازمان، مسعود رجوی، به خوبی مشاهده می‌شود.

در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان مجاهدین بر اثر ضربات مکرری که از رژیم خورده بود در حال احتضار به سر می‌برد، اما با پیروزی انقلاب و آزادی اعضای آن، سازمان به سرعت شروع به جمع‌آوری اسلحه و عضوگیری کرد. رویکرد ادولیه سازمان نزدیک شدن به مردم و جریان انقلاب بود تا بعد از آن بتواند نقشه‌های خود را عملی کند. نفوذ در ادارات و سازمان‌های دولتی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به نظام وارد آورد که مهمترین آنها انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و دفتر نخست‌وزیری بود.


اعضای سازمان پس از انتخاب بنی‌صدر به ریاست‌جمهوری، به سمت او غلتیدند و پیاده‌نظام او شدند. با طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس، مبارزه مسلحانه را علیه نظام آغاز کردند و به عملیات‌های ترور خود در سطح وسیعی دست زدند. بنی‌صدر پس از عزل به اتفاق رجوی ایران را به مقصد پاریس ترک گفتند و «شورای مقاومت» را تشکیل دادند.

رجوی در پاریس با طارق عزیز دیدار کرد که اعتراض اعضای شورا را در پی داشت. به تدریج سایر اعضای شورا نیز از مجاهدین جدا شدند و «فرقه رجویه» تأسیس شد. این فرقه خود را در اختیار دولت عراق قرار داد و در سطوح مختلف اطلاعاتی و نظامی با رژیم بعثی همکاری کرد، به‌طوری که «ارتش خصوصی صدام» نیز لقب یافت.

«خوابگردها» شامل متن پنج گفت‌وگو و مذاکره رهبران سازمان با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و اسناد و تصاویر کم‌نظیر تعاملات و همکاری‌های سازمان با رژیم بعثی است که ماهیت و عملکرد سازمان را روشن می‌سازد. ابتدای اثر فصلی ۱۱۶ صفحه‌ای دارد که اهم فعالیت‌های منافقین در عراق را از ابتدا تا انتها شرح می‌دهد. نویسنده در این فصل به دنبال نوشتن کارنامه منافقین در همه ابعاد نبوده بلکه فقط آن بخش که مربوط به عراق می‌شده را آورده است.

بعد از این فصل خواندنی، نوبت به متن کامل فیلم‌ها و صوت‌های فوق الذکر می‌رسد که با پاورقی‌هایی جذاب و راهگشا همراه شده است. در این قسمت پنج متن قرار دارد که اولی مذاکره مسعود رجوی با سپهبد صابر الدوری رئیس سرویس کل اطلاعات عراق در سال ۱۳۷۰ شمسی است. چهار متن دیگر همگی مذاکرات مسعود رجوی با سپهبد طاهر جلیل حبوش، رئیس سرویس کل اطلاعات عراق در سال‌های بعد است که به ترتیب در ۱۳۷۸، ۱۳۷۹، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ انجام گرفته است. انتشار متن این مذاکرات تا صفحه ۳۷۰ کتاب را در برمی‌گیرد.

بعد از آن نوبت به اسناد نوشتاری می‌رسد که در نوع خود خواندنی‌ست. مدارک نوشتاری و مدارک تصویری هم پایان‌بخش کتاب است. یکی از مهمترین ویژگی‌های این اثر نشان دادن شخصیت و چهره واقعی گروهک تروریستی منافقین در بعد بین‌المللی است. تاکنون شاید بسیاری گمان کنند که خیانت‌های این سازمان تنها محدود به مردم ایران می‌شود؛ حالی آنکه طی حضور این سازمان در عراق، جنایت‌های متعددی علیه ملت این کشور از سوی این سازمان انجام شده است که از این جمله می‌توان به همکاری مکرر و پشتیبانی این سازمان از صدام در سرکوب کردن انتفاضه شعبانیه مردم عراق اشاره کرد. بخش‌هایی از اثر به این مباحث پرداخته است.

«خوابگردها» در ۹۲۴ صفحه به قیمت ۳۱۰ هزار ریال توسط مؤسسه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.


کد مطلب: 311665

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/311665/داستان-ارتش-خصوصی-صدام-یک-کتاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com