پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

رونمایی ازدفترهای کارتونی محبوب‌تر ازپینوکیو

سرشار: هنر انقلاب اسلامی «اقتصاد فرهنگ» را کشف کرده است
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 308885
مرتضی احمدی در مراسم رونمایی از دفتر مشق‌های شکرستان گفت: پس از یک عمر دوبله فهمیدم شکرستان از پینوکیو معروف‌ترین فیلم خواهد شد، چرا که بازخورد آن را در خیابان و مراوده با مردم کوچه و بازار می‌دیدم.
رونمایی ازدفترهای کارتونی محبوب‌تر ازپینوکیو
به گزارش جهان به نقل از فارس، مراسم رونمایی از دفتر مشق‌های شکرستان از سوی حوزه‌ هنری کودک و نوجوان صبح امروز با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، سیدمرتضی احمدی راوی انیمیشن شکرستان، سیدمسعود صفوی تهیه‌کننده، بابک نظری کارگردان انیمیشن و جمعی از مدیران حوزه هنری در تالار مهر برگزار شد.

* سرشار: مطالعات بازار، فهرستی از اولویت‌های تولید را در برابر مدیران حوزه هنری قرار داد

محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در این مراسم ضمن بیان اینکه امروز از نگاهی، جشن شش ماهگی حوزه هنری کودک و نوجوان هم هست!، اظهار داشت: تمدن غرب، چندین سده است که تجربه فرآیند مدرنیزاسیون و ملحقاتی نظیر سکولارسازی را، با کوشش بسیار، پیش می‌برد. ما مسلمانان، وقتی از بی‌هوشی درآمدیم که دیر شده بود. تمدن غرب هیچگاه برای حمله به دیگران، صبر نکرده است. اروپاییان از روزی که توانستند کشتی بسازند، دریاها را درنوردیدند و نزدیکترین خشکی‌ها را اشغال کردند و مستعمره‌ها را بر پا کردند.

وی ابراز داشت: این خوی سلطه‌گری، غرب را رها نکرده است. اگر آن روز که فناوری و ابزار، به بشر غربی اجازه داد جسم خود را به دوردست‌ها منتقل کند، دوران استعمار آغاز شد، امروز نیز که فناوری و ابزار به بشر غربی اجازه داده، صدا و تصویر خود را به دوردست‌ها منتقل کند، دوران استعمار فرانو آغاز شده است. دوباره همان تمدن، دوباره همان جنگ‌طلبی و دوباره همان استعمار.



* هنر انقلاب اسلامی، یک فرمول راهبردی را کشف کرده است

سرشار با تاکید بر اینکه تمدن غرب، ایستاده بر بلندای چند سده تجربه، آموخته که چگونه شیوه زندگی خود را به خورد دیگران بدهد و چگونه هزینه‌های این خوراندن را نیز، به سودآوری بدل کند، تصریح کرد: نه گفتن به چنین ابرقدرتی، آرمان دور از تصوری بود که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتفاق افتاد. و اینک، در چهارم شهریور ۱۳۹۲، این افتخار را دارم که بگویم، هنر انقلاب اسلامی، یک فرمول راهبردی را کشف کرده است: اقتصاد فرهنگ! به تجربه حوزه هنری کودک و نوجوان در تولید دفترهای مشق شکرستان نگاهی بیندازید: یک بازی چهار سر برد! بردهایی برای آفریننده، تولیدکننده، فرهنگ بومی و مردم ما!

وی ادامه داد: محبوبیت فوق‌العاده مجموعه پویانمایی «شکرستان»، فرصتی را در اختیار حوزه هنری قرار داد تا با تجربه تولید محصولات جانبی این اثر هنری، به اقتصاد فرهنگ بیشتر بپردازد. حوزه هنری‌ای که همین فرمول راهبردی اقتصاد فرهنگ را در عرصه کتاب کشف کرده بود!

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان با بیان اینکه مطالعات بازار، فهرستی از اولویت‌های تولید را در برابر مدیران حوزه هنری قرار داد که نتیجه آن، ورود عروسک‌ها و لوازم تزیینی شکرستان به بازار داد، اضافه کرد: این تجربه، به عنوان یک دانش سازمانی گران‌بها، در اختیار حوزه هنری کودک و نوجوان تازه تاسیس قرار گرفت تا راه را، به تمرکز و توان بیشتر بپیماید. و امروز، جشن خرمن همین تجربه اقتصاد فرهنگ است. کاشت و داشتی که به برداشت انجامیده است.

سرشار با تاکید بر اینکه موفقیت و پیشگامی دفترهای مشق شکرستان، افزود: موفقیت و پیشگامی دفترهای مشق شکرستان، محصول هم‌افزایی تجربه دو گروه از متخصصان، آفرینشگران هنری و خبرگان تولید، حوزه هنری کودک و نوجوان و شرکت آزاده است.

وی با اشاره به اخذ این تجربه ادامه داد: این تجربه، پنجره جدیدی را دربرابر مدیران فرهنگی باز می‌کند: چشم‌انداز تولید محصولات فرهنگی با سرمایه بخش خصوصی، هم‌افزایی تخصص نهادهای حاکمیتی در ذائقه‌سازی و تبلیغات در کنار تبحر بخش خصوصی در تولید، توزیع و فروش انجام می‌شود.

سرشار نکاتی را در راستای تداوم این تجربه مطرح و با اشاره به چند نکته مهم خاطر نشان کرد:

۱ـ بدون ذائقه‌سازی بر مبنای مصرف فرهنگی، نمی‌توان به سراغ تولید محصولات فرهنگی رفت

۲ـ سرمایه‌گذاری در تولید محصولات فرهنگی، باید دارای امنیت اقتصادی باشد.

۳ـ رسانه‌های همگانی، باید برای تبلیغ محصولات فرهنگی، فرصت‌های ویژه‌ای را ایجاد کنند

۴_ بازار تولید محصولات فرهنگی، نباید دچار شوک شود! حرکت‌های هیجانی، ممنوعیت‌های بدون پشتوانه ایجابی و ورود افراد و سازمانهایی که به بازگشت سرمایه خود فکر نمی‌کنند، برهم‌زننده نظم طبیعی بازار است.

۵ـ حفظ کیفیت در تولید محصولات فرهنگی بومی، شرط اساسی بقا در عرصه رقابت با فرهنگ‌های غیربومی است. عدم رعایت کیفیت مناسب توسط یک تولیدکننده، تلاش دیگر تولیدکنندگان و اعتماد مردم به محصولات بومی را کاهش می‌دهد.

وی در پایان اینگونه سخنان خود را خاتمه داد که، این شما و این دفترهای شکرستان. حس خوب در دست گرفتن این دفترها را از دست ندهید!

* احمدی: شکرستان معروف و محبوب‌تر از پینوکیو می‌شود

مرتضی احمدی دوبلور و راوی انیمیشن شکرستان در سخنانی ابراز داشت: صحبت از شکرستان شد، یکی از کارهایی که بنده از آن لذت بسیار بردم، اما باید بگویم در بدو دعوت برای این کار توسط مدیر دوبلاژ خانم حجت با خود گفتم این چه برنامه‌ای است؟ کارتون! آن هم در ایران! چیزی از آب درنمی‌آید؛ اما پشت میکروفون که نشستم همانند برخی دوبلورها ابتدا شروع به حرف زدن کردم چرا که دوبلور وقتی پشت میز می‌نشیند ابتدا دیالوگ را می‌خواند تا ببیند خوب است یا نه؟ اما من مشاهده کردم که دیالوگ‌ها بسیار نرم و روان و راحت هستند.

وی ادامه داد: پس از این مرحله دوبلور، متوجه تصویر می‌شود تا ببیند کارگردان چه کرده است، اما وقتی تصاویر را دیدم کار کارگردان و فیلمبردار را پسندیدم.

احمدی با اشاره به اینکه از شکرستان خوشم آمده بود، افزود: در قسمت‌های اول دل به کار نبستم اما در ادامه از همکاری با این گروه لذت بردم.

این دوبلور پیشکسوت با تأکید بر اینکه از اشتباهات کوچکم عبور نمی‌کردیم و سعی می‌کردیم تمام مراحل و کارها به درستی و با دقت انجام شود، تصریح کرد: یک بار از اشتباهم نگذشتیم تا سناریو از بین نرود، چرا که می‌دانستیم چند جوان کشورمان با کمبود و محرومیت‌ها این کار را ساخته‌اند. من واقعاً دستشان را می‌بوسم.

احمدی با اشاره به اینکه پس از گذشت حدوداً ۶ یا ۵ قسمت فهمیدم این کار معروف‌ترین کار خواهد شد خاطرنشان کرد: پس از یک عمر دوبله فهمیدم شکرستان بعد از پینوکیو معروف‌ترین فیلم خواهد شد، نه برای کودکان بلکه برای عامه مردم، چرا که بازخورد آن را در خیابان و مراوده با مردم کوچه و بازار می‌دیدم.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه چرا چنین سریالی پرمخاطب ادامه دار نیست؟ گفت: با تمام این مواردی که عنوان کردم افسوس می‌خورم چرا چنین سریالی در بین مردم نفوذ کرده ادامه‌دار نیست؛ این از ایرادات کار ماست. اگر توجه کنید خواهید دید در شبکه‌های خارجی فیلم حریم سلطان دارای دروغ و اشتباهات فراوانی است اما همچنان ادامه دارد و پخش می‌شود، مگر ما در ایران نیروهای بااستعداد کمی داریم! همان جوانانی که شکرستان را ساختند بسیارند. باید چند سال چنین برنامه‌هایی روی آنتن تلویزیون باشد، زیرا مردم تشنه بوده و استقبال می‌کنند.

* تقدیر از ۸ دهه فعالیت یک هنرمند

در این مراسم از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان به پاس تلاش‌های چند دهه مرتضی احمدی با حضور صفوی تهیه‌کننده شکرستان، مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و محمد سرشار رئیس هنری کودک و نوجوان از این هنرمند دوبلور و پیشکسوت تقدیر شد.

احمدی پس از اهداء لوح به او گفت: در مرز ۹۰ سالگی هستم. در این سن کمتر هنرپیشه‌ای پیدا می‌شود که به شهرت برسد چرا که هنرمندان وقتی به ۷۵ و ۸۰ سالگی می‌رسند افت می‌کنند، اما من در مرز ۹۰ سالگی با شکرستان به شهرت چند برابری رسیدم. این را گفتم که حوزه بداند شکرستان چقدر نفوذ دارد و امیدوارم که تکرار شود.

* رونمایی از ۲۴ دفتر مشق شکرستان

در ادامه این مراسم رونمایی از دفترچه‌های شکرستان برگزار شد، نحوه رونمایی از این دفترچه‌ها به شکلی شکیل انجام شد و شخصیت‌های شکرستان که روی دکور برنامه بودند به روی جلدهای دفترهای تعبیه شده چسبانده شدند.

در این مراسم سیدمسعود صفوی تهیه‌کننده شکرستان ضمن اشاره به اینکه کسی که اولین کتاب، سریال یا فیلمش چاپ می‌شود حس خاصی دارد به عمق این حس اشاره و با اعلام دو خبر گفت: در این مراسم اعلام می‌کنم که برنامه شکرستان ادامه‌دار خواهد بود و به زودی برنامه‌ریزی برای تولید فیلم سینمایی شکرستان آغاز می‌شود.

حدیدی مسئول فروشگاه آزاد و از دست‌اندرکاران انتشار این دفتر مشق‌ها، در این مراسم تصریح کرد: از زمانی که حوزه هنری پیشنهاد طرح شکرستان را داد، با پیگیری خاص متوجه شدیم این طرح‌ها می‌تواند موفق باشد و در زمینه فرهنگ یاریگر جامعه باشند.

وی با اشاره به اینکه چند روز پیش در نمایشگاه لوازم‌التحریر شرکت کردیم، از تلاش‌های رسانه ملی تقدیر و اضافه کرد: صدا و سیما کمک کرد تا بچه‌ها به این نمایشگاه آمدند، در حاشیه نمایشگاه حدود ۵ هزار نقاشی دریافت کردیم که هریک داستانی از شکرستان دارد.

وی در خاتمه سخنان خود ضمن اشاره به اینکه شعار «فرهنگ ایرانی و تولید ملی» را سرلوحه کار قرار داده‌ایم افزود: وقتی استقبال بچه‌ها را دیدیم به پیروزی کار پی بردیم امیدوارم بتوانیم در سال آینده دیگر محصولات شکرستان را به بازار لوازم‌التحریر و کتاب‌فروشی‌ها عرضه کنیم.

* اشک شوق مرتضی احمدی و نوستالوژی مدرسه و کلاس درس

در پایان این مراسم تمام مسئولین حاضر در کنار مرتضی احمدی پیشکسوت دوبله روی سن آمده و دفترچه‌های شکرستان را در دست گرفتند.

روی سن یک تخته سیاه و نیمکت به یادآورنده کلاس درس به عنوان دکور تعبیه شده بود که مرتضی احمدی تحت تأثیر قرارگرفته و با بغض در گلو و اشکی در چشم گفت: با دیدن این صحنه تحت‌تأثیر قرار گرفتم. معلم و ناظم‌هایم مقابل چشمانم آمدند، اشکم از سر شوق است و از حوزه هنری سپاسگزارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *