کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نسخه عجیب مدعیان اصلاحات برای موضوع هسته‌ای؛

روزنامه اصلاح‌طلب: به غرب امتیاز بدهیم اما امتیاز نگیریم!

4 شهريور 1392 ساعت 12:08

یک روزنامه اصلاح طلب در مطلبی عجیب رسما خواستار امتیازدهی به غرب بدون دریافت مابه ازا شد.


به گزارش جهان روزنامه اصلاح طلب "بهار" در یادداشتی با عنوان "«ابتکار یکجانبه» در موضوع هسته‌ای" با اشاره به پرونده هسته ای کشورمان خواستار اعتمادسازی یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران با غرب و امتیاز دادن یکسویه به آنها شد.

"بهار" نوشت: تاکنون موضوع هسته‌ای، عمدتا تمرکز بر معامله (بده – بستان) بوده است، اما سیاست «ابتکار یکجانبه» خروج از این چارچوب را پیشنهاد و یک اقدام اعتمادساز یک‌طرفه را توصیه می‌کند. در واقع در موضوع هسته‌ای، دستگاه دیپلماسی ایران باید دست به یک «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز بزند. بدون آن‌که بخواهد ما‌به‌ازا و امتیازی در قبال آن دریافت کند.

روزنامه اصلاح طلب برای ابتکار خود مثال هم ذکر و توصیه کرد: این «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز می‌تواند در هر یک از حوزه‌های شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای (transparency)، اقدامی در راستای ارتقای نظام راستی‌آزمایی Varification)، یا عدم ‌اعمال حقی از حقوقمان باشد. به‌طور مثال در یک اقدام یکجانبه ایران می‌تواند 50 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با خلوص 20‌درصد خود را تبدیل به میله سوختی کند.

رسانه اصلاح طلبان تندرو در ادامه به توجیه پیشنهاد خود پرداخت و نوشت: «ابتکار یکجانبه» از سوی ایران کارکرد «اعتمادسازی» دارد و نشان‌دهنده حسن‌نیت و همچنین عزم سیاسی کشور برای حل پرونده هسته‌ای است. در وهله دوم، «ابتکار یکجانبه» توپ را به زمین طرف مقابل می‌اندازد... مخالفان سیاست «ابتکار یکجانبه» ممکن است بر احتمال بی‌نتیجه بودن این سیاست تمرکز کنند یا حتی انگ «سازش‌کاری» بزنند، اما باید توجه داشت که نخست، مزایای خارجی و داخلی این سیاست از هزینه‌های آن بیشتر است و بنابراین حتی با وجود احتمال شکست، ارزش ریسک را دارد.

مدعیان اصلاحات در حالی پیشنهاد اعتمادسازی یک طرفه را می دهند که جمهوری اسلامی ایران در طی بیش از یک دهه گذشته مکرراَ اقدامات اعتمادساز را در قبال طرف غربی انجام داده و نتیجه نگرفته است. بطور مثال در همین دوران اصلاحات پروتکل الحاقی (که به بازرسان آژانس اجازه می داد در هر زمان و هر مکان از تاسیسات هسته ای کشورمان بازدید کنند) بطور داوطلبانه و پیش از تصویب در مجلس از سوی ایران اجرا شد همچنین همه تاسیسات مهم هسته ای در اقدامی عجیب تعلیق شد اما ماحصل این اقدامات اعتمادساز صدور 6 قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس انرژی اتمی بود. گویا نویسنده مطلب مذکور حافظه ضعیفی دارد چرا که ده‌ها مورد بازرسی های ماموران آژانس از تاسیسات اتمی، توافقنامه تهران (با حضور ترکیه و برزیل به نیابت از امریکا)، هزاران صفحه توضیحات ایران به آژانس، نصب دوربین های آژانس بر روی تاسیسات هسته ای کشورمان و ده ها اقدام اعتمادساز دیگر را از یاد برده است. آیا سزاوار است در برابر دشمنی که دستش به خون دانشمندان هسته ای کشورمان آلوده است، باز هم امتیاز بدهیم و مابه ازا نخواهیم؟!

گفتنی است حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 22 خردادماه سال جاری در دیدار اقشار مختلف مردم خاطرنشان کردند: عرصه بین المللی، عرصه تعارف و رودربایستی نیست و هر قدر شما ضعف نشان دهید و عقب بنشینید دشمن جلوتر می آید... گاهی به خاطر مصلحت، بعضی حرف ها را قبول کردیم اما دشمن پا روی حرف خودش گذاشت و با جسارت بیشتر جلو آمد، بنابراین باید در مقابل خواسته های نامشروع بیگانگان با قدرت ایستاد.


کد مطلب: 308836

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/308836/روزنامه-اصلاح-طلب-غرب-امتیاز-بدهیم-اما-نگیریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com