چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
پیشنهاد یک روانشناس:

جوانان گواهینامه ازدواج بگیرند

دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 308769
یک روانشناس و کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه جوانان برای ازدواج نیز نیازمند گواهینامه‌اند، افزود: همان طور که برای رانندگی گواهینامه و آموزش مهارت‌های رانندگی انجام می‌شود، برای ازدواج نیز لازم است تا پس از آموزش مهارت‌های لازم و آگاهی فرد و اطمینان از توانایی اداره زندگی مشترک، به جوانان گواهینامه ازدواج داده شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی اصغر رحمتی روانشناس و کارشناس علوم ارتباطات با سخنرانی در کارگاه ارتباط موثر در خانواده که در فرهنگسرای رازی برگزار شد، افزود: خانواده رکن مهم و اساسی در جامعه است و زنان و مردان ایرانی نقش مهمی برای خانواده قائل هستند و باید این موضوع تقویت شود.

این استاد دانشگاه افسردگی جوانان در جامعه و مشکلات خانواده‌ها را مربوط به روان شناسی اجتماعی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در ایران رشته‌ای به عنوان روان شناسی اجتماعی وجود ندارد و نیاز به این رشته در جامعه به خوبی احساس می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در خانواده اظهار کرد: رسانه‌ها، تلویزیون، سینما و ... نقش مهمی در این زمینه دارند و سینمای اجتماعی می‌تواند در زمینه آگاهی بخشی به جامعه کمک کند. نمونه بارز این مسئله فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند پوران درخشنده است که اثری آموزنده و تاثیرگذار در جامعه دارد.

این روانشناس با اشاره به این که پس از ازدواج زندگی تا ماه‌های اول شیرین است، اما پس از گذشت چند ماه مسائل مختلفی در زندگی زناشویی پیش می‌آید، تصریح کرد:‌ ازعواملی که باعث آسیب در خانواده می‌شود می‌توان به سست شدن بنیان‌های مذهبی در خانواده،‌ خیال پردازی، عدم صداقت، مصرف گرایی، عدم شناخت نسبت به اصول زندگی مشترک، عدم مهارت و توانایی در اداره زندگی مشترک و عدم توجه به نیازهای زوجین اشاره کرد.

وی با اشاره به دخالت دیگران در زندگی زوجین افزود: طبق تحقیقات یکی از مسائلی که باعث طلاق و اختلاف در سالهای اولیه زندگی زوجین می‌شود دخالت و مشورت‌های غلط اقوام و پدر و مادر زوجین است.

رحیمی افزود: امروزه لازمه ازدواج را بلوغ جنسی و جسمی فرد می‌دانند در حالی که فرد باید به بلوغ عقلی، عاطفی، ‌اجتماعی و اقتصادی برسد.

کارشناس علوم ارتباطات از نسل جوان و دانشگاهی کشور خواست تا قبل از ازدواج به مشاورین ازدواج مراجعه کنند و اظهار کرد: در گذشته جوانان مطیع و الگوپذیر از والدین خود بودند و زنان، مردان را مقتدر می دانستند؛ اما امروزه با حضور رسانه‌ها جوامع و نگرش‌ها تغییر کرده و لازمه تعادل در این مسئله مراجعه به مشاورین متخصص است.

وی با بیان اینکه هر کسی نمی‌تواند مشاور شود، افزود: فردی که خود درمان نشده است نمی‌تواند مشاور شود، به طور مثال مشاوری که خود مجرد است نمی‌تواند مشاوره ازدواج دهد و باید فرد خود این مراحل را گذرانده باشد و با یک سوز دلی مشاوره دهد. متاسفانه امروز امر مشاوره برای عده‌ای تجارت شده است و به شدت نیازمند مراکز مشاوره‌هایی معتبر با متخصصین حرفه‌ای هستیم.

رحیمی در خاتمه با اشاره به نقش خانواده‌ها در مسئله ازدواج اظهار کرد: فرزندان شیوه برخورد با همسران خود را از پدر و مادران خود می‌آموزند به همین منظور خانواده‌ها باید در ادبیات و نحوه معاشرت خود دقت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *