شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱
قاب حماسه/

عکس / یک کیهانی در "پرواز انقلاب"

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 308535
او پس از تبعید امام خمینی توسط رژیم پهلوی، به هیئت های موتلفه اسلامی پیوست و در سال 1344 در عملیات اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت شرکت جست که به همین جرم، دستگیر و محکوم به حبس ابد گرديد.
به گزارش جهان نيوز، حاج مهدی عراقي در سال ۱۳۰۹ در تهران به دنيا آمد. وي از مبارزان پیشکسوتی بود که سابقه حضور در کنار شهید نواب صفوی و شرکت در مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کارنامه خود داشت. او پس از تبعید امام خمینی توسط رژیم پهلوی، به هیئت های موتلفه اسلامی پیوست و در سال 1344 در عملیات اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت شرکت جست که به همین جرم، دستگیر و محکوم به حبس ابد گرديد. عراقي، پس از ۱۳ سال از زندان آزاد شد و در خط انقلاب قرار گرفت.

وي سپس راهي فرانسه گرديد و پس از ديدار با امام، به همراه پرواز آن حضرت، به تهران آمد. از آن پس به رياست زندان قصر  و پس از ندتی به عنوان مدیر مالی موسسه کیهان منصوب شد . سرانجام او که همچون سربازي فداکار در خدمت امام بود از کينه دشمنان انقلاب در امان نماند و در ۴۹ سالگي به همراه فرزندش حسام توسط گروهک فرقان به شهادت رسيد و در جوار حضرت معصومه مدفون شد. امام خميني(ره) در پيام شهادت ايشان فرمودند: "عراقي بايد شهيد مي‏ شد، مرگ در رختخواب براي او کوچک بود".

عکسی که می بینید، شهید حاج مهدی عراقی را در هواپیمای ایرفرانس که به پرواز انقلاب معروف شد و امام خمینی و یارانش را از پاریس به تهران آورد، نشان می دهد . امام خمینی و حاج احمد خمینی هم در تصویر دیده می شوند.
شادی روحش صلوات

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفي
جالب است که تنها شهيدي که امام (ره) در تشييع جنازه اش شرکت کردند، همين شهيد بزرگوار است. ايشان سالها در زندان شاه به سر بردند و شکنجه هاي زيادي را هم متحمل شدند. در ميان زندانيان رژيم شاه هم ايشان مايه ي وحدت و همدلي بوند و به ديگران روحيه مي دادند.