پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

کشتی پرسپولیس را دریابید +عکس

نخستین ناو جنگی ایران در خلیج فارس نیازمند ساماندهی
يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 308475
کشتی پرسپولیس به‌عنوان نخستین ناو جنگی مدرن ایران هم‌اکنون در موزه دریانوردی بوشهر قرار دارد و نیاز است که مسئولان توجه بیشتری برای رسیدگی به وضعیت این ناو جنگی و مرمت آن داشته باشند تا شرایط برای بازدید آسان مردم از این کشتی فراهم شود.
کشتی پرسپولیس را دریابید +عکس
به گزارش جهان به نقل از مهر، کشتي‌ پرسپوليس‌ اولين‌ ناو جنگي‌ بود که‌ دولت‌ ايران‌ وارد خلیج فارس کرد. ناصرالدين‌ شاه‌ باتوجه به اینکه انگلستان و روسیه در امور داخلی ایران دخالت مستقیم داشتند و موجب تجاوز مکرر به تمامیت ارضی ایران شده بودند تصميم‌ گرفت‌ تا نسبت‌ به‌ خريد ناو جنگي‌ از آلماني‌ها و استقرار آن‌ در بوشهر اقدام‌ کند.

ناصرالدين‌ شاه‌ برای این کار، صنيع‌ الدوله‌ را مأمور کرد. آنگاه‌ ساخت‌ اين‌ کشتي‌هادر بندر برمن‌ آغاز شد و بنابراين‌ مدتي‌ بعد ايران‌ يک‌ کشتي‌ ۶۰۰ تني‌ به‌ نام‌ پرسپوليس‌ و يک‌ کشتي‌ ۲۵۰ تني‌ به‌ نام‌ شوش‌ از دولت‌ آلمان‌ خريداري‌ کرد و سفارش‌ چند کشتي‌ ديگر را هم‌ به‌ کارخانه‌هاي‌ کشتي‌سازي‌ برلن‌ داد.

اولين‌ رئيس‌ ايراني‌ اين‌ کشتي‌ احمدخان‌ دريابيگي‌ بود که‌ از روساي‌ قشون‌ و از شاگردان‌ پياده‌ نظام‌ مدرسه‌ دارالفنون‌ به‌ شمار مي‌رفت‌ و بعد از او رياست‌ کشتي‌ براي‌ مدتي‌ به‌ سالار معظم‌ حکمران‌ کل‌ بنادر و در غايت‌ به‌ آقاي‌ متين‌ السلطنه‌ نايب‌ اول‌ گمرکات‌ بنادر خليج‌ فارس‌ و امير البحري‌ کشتي‌پرسپوليس‌ واگذار شد.

تعداد کارکنان‌ اين‌ کشتي‌ قريب‌ ۱۰۰ نفر بود که‌ شامل‌ صاحب‌ منصبان، ملوانان‌ و ديگر کارکنان‌ کشتي‌ مي‌شد. در آغاز کارکنان‌ و خدمه‌ اين‌ کشتي‌ از صاحب‌ منصبان‌ نيروي‌ دريايي‌ آلمان‌ بودند. بعد از مدتي‌ چند نفر ايراني‌ که ‌از امور دريانوردي‌ اطلاعاتي‌ داشتند، سکان‌ داري‌ کشتي‌ را به‌ عهده‌ گرفتند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000308/nf00308475-1.jpg

کشتی پرسپولیس در حال از بین رفتن است

نام‌ اين‌ اولين‌ کشتي‌ جنگي‌ ايران‌ در خليج‌ فارس‌ در اسناد و مدارک‌ تاريخي‌ دوره‌ قاجار به‌ ويژه‌ در اسنادي‌ که‌ مرتبط با فعاليت‌هاي‌ در يايي‌ حکمرانان‌ بنادر مي‌شود، به ‌وفور ديده‌ مي‌شود.

این کشتی هم‌اکنون در موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در بوشهر قرار دارد و نیاز است که مسئولان تلاش بیشتری برای توسعه این موزه و استفاده مردم از آن داشته باشند.

مدیر املاک و اراضی نیروی دریایی ارتش بوشهر به اهمیت این کشتی اشاره کرد و عنوان داشت: کشتی پرسپولیس به عنوان شناسنامه استان بوشهر شناخته می‌شود ولی متاسفانه این کشتی در حال حاضر در حال از بین رفتن است.

عبدالرحمن برزگر اضافه کرد: حفاظت فیزیکی از این کشتی بر عهده نیروی دریایی ارتش است و ما مخالف واگذاری این کشتی از نیروی دریایی ارتش به میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.

لزوم ساماندهی کشتی پرسپولیس و موزه دریانوردی بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: ساماندهی موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس و کشتی پرسپولیس از اقدامات ضروری است که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

شاپور رستمی با تاکید بر لزوم رسیدگی به کشتی پرسپولیس گفت: باید سعی کنیم تا به چنین آثاری که به عنوان یک افتخار برای کشور ما مطرح هستند بیشتر توجه شود و برای بهبود وضعیت آنها تلاش جدی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: کشتی پرسپولیس به عنوان یکی از آثار گرانبهای کشور در دریانوردی محسوب می‌شود و باید از حضور این کشتی در بوشهر برای توسعه صنعت گردشگری بهره ببریم.

رستمی تصریح کرد: مسئولان سازمان میراث رهنگی و گردشگری باید دقت و توجه بیشتری بر این کشتی داشته باشند و نهایت تلاش خود را برای رسیدگی به این کشتی داشته باشند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تاکید کرد: باید زمینه استفاده هر چه بیشتر مردم از این کشتی مهیا شود و شرایط به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی بتوانند به این محل رفت و آمد کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای استفاده بهینه مردم از کشتی پرسپولیس، بیان داشت: سیما و منظر این کشتی باید به گونه‌ای باشد که مردم پسند باشد و مردم تمایل بیشتری برای بازدید از این مکان داشته باشند.

۴.۴ میلیارد تومان در موزه دریانوردی بوشهر و کشتی پرسپولیس هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان بوشهر نیز به تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت این کشتی اشاره کرد و بیان داشت: موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس و کشتی پرسپولیس نیازمند بازسازی هستند که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

غلامحسین زارعی ادامه داد: تاکنون ۴.۴ میلیارد تومان در موزه دریا و دریانوردی استان بوشهر هزینه شده است که ۳.۳ میلیارد تومان آن اعتبارات ملی بوده است و ۱.۱ یلیارد تومان آن نیز استانی بوده است.

وی افزود: کل مجموعه موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس ۱۴ هکتار است که ۱۱ هزار مترمربع سنگ‌فرش ایجاد شده است و ۲۰ هزار متر مربع نیز زیرسازی انجام شده است و کارهای خوبی نیز برای توسعه فضای سبز و مردمت کلاه فرنگی و نصب تجهیزات صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان بوشهر با اشاره به حساسیت این سازمان بر روی آثار تاریخی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا از این تاریخی به خوبی نگهداری کنیم و زمینه استفاده مردم از ان را فراهم سازیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


يك پرسپوليسي ورودي 1363
Iran, Islamic Republic of
پيشنهاد مي كنم آقاي رويانيان در اين خصوص اقدام و از روابط خود براي رسيدگي به اين موضوع استفاده كنند و با يك تير دو نشان بزنند. حالا كه هواپيماي پرسپوليس داريم چرا كشتي پرسپوليس كه يك افتخار و ميراث تاريخي است نداشته باشيم.
حالا آبي ها بروند براي خودشون كشتي پيدا كنند .