پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

این کتاب مفید درباره امام(ره) را بخوانید

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 307713
خواندن کتاب «کتاب انقلاب، فصل بیداری» برای آن گروه از خوانندگان کتاب که به موضوعات تاریخی و اندیشه‌ای در حوزه مفاهیم بنیانی انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستند، مفید و قابل توجه است.
این کتاب مفید درباره امام(ره) را بخوانید
به گزارش جهان به نقل از فارس، «کتاب انقلاب، فصل بیداری»اثر حجت الاسلام والمسلیمن محمدرضا زائری شرح و تاملی بر«صحیفه نور» حضرت امام‌خمینی (ره) است که به بازخوانی سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی در مقطع زمانی سال ۱۴۴۱ تا قیام ۱۵خردا سال ۱۳۴۲ می‌پردازد.

برای بسیاری از علاقه مندان به مباحث مربوط به موضوع انقلاب اسلامی و بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، مطالعه مجموعه ۲۲ جلدی«صحیفه نور» با توجه به شرایط اقتصادی و فرصت اندک کاری دشوار است. به همین دلیل بازخوانی مجلدات مجموعه ارزشمند «صحیفه نور» یک اتفاق خجسته است که می‌تواند در برنامه‌های مطالعاتی علاقه‌مندان به مباحث ریشه‌ای موضوع انقلاب اسلامی موثر واقع شود.

این در حالی است که بازخوانی متون یکی از روش‌‌های معمول فرهنگی است اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما برای آثار با ارزش و فاخر کمتر روی می‌دهد. البته بازخوانی مطالب جلدهای اول تا چهارم صحیفه نور پیش از این به صورت روزانه در روزنامه ابرار منتشر شده است.

در کتاب حاضر، بیانات صحیفه امام (ره) به ترتیب تاریخ انتخاب شده است. نویسنده در این کتاب مطالب خود را هم بیان کرده و گاه آن‌ها را در توضیح تکمیلی آورده است از مجموع کتاب حدود ۷۰ درصد مطالب از صحیفه امام(ره) و ۳۰ درصد توضیحات حجت‌الاسلام زائری است.

نویسنده سعی کرده با آگاهی، گام به گام دست مخاطب را بگیرد و او را با خود پیش ببرد. در نوع و محتوای توضیحات کتاب هم سعی شده از تلخیص و برجسته ‌سازی نکات کلیدی و اصلی استفاده شود.

مخاطب در این کتاب در می‌یابد که سیر مراحل نهضت امام(ره) مبتنی بر جریانات حزبی نبود و تمام مراحل با توجه به آگاهی بخشی مردم پیش رفت. پیش‌بینی وقایع هوش بالای امام(ره) را مطرح می‌کند و اشاره به فضایل اخلاقی امام(ره) و نشان دادن ارتباط معارف،‌ بصیرت و مکارم در رهبری امام (ره) و برخورد با دشمن از نکات مهم دیگر این کتاب است.

«کتاب انقلاب» با عنوان فرعی «فصل بیداری» به بازخوانی اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در مقطع زمانی سال ۱۴۴۱ تا قیام ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ می‌پردازد.

بخشی از این اندیشه‌ها در مجموعه‌کتاب«صحیفه نور» مکتوب شده و مولف کوشیده است پس از تلخیص سخنان حضرت امام خمینی (ره) با اضافه کردن شرح‌هایی مخاطب را به تامل در بیانات بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی ترغیب کند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «سخنان دلنشین و گهربار امام راحل خلاصه و چکیده معارف اسلامی و الهی به زبان روز است و «صحیفه نور» جاودان و خواندنی و تازه خواهد ماند؛ مجموعه‌ای که چکیده و روح معارف اسلامی و الهی را در قالب زمان معاصر برای همگان عرضه می‌کند و این کتاب کوچک، پنجره‌ای به آن آسمان بزرگ و گسترده خواهد بود تا صحیفه نور را به تناسب استفاده و نیاز عموم مخاطبان از آغاز و به تدریج به بازخوانی بنشینیم و بهانه‌ای باشد تا مشتاقان و تشنگان آن سخن گوارا را پیاله‌ای بنوشاند.

این کتاب با تشریح برخی مفاهیم مورد توجه حضرت امام (ره) درباره حفظ حیثیت اسلام، رای دادن توام با فهمیدگی، قلم به دست بودن برای افشای حکومت ستم و طاغوت، وحدت مسلمین و علما برای شکستن صفوف اجانب، نفوذ اسرائیل به داخل ایران، رعایت ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام، غفلت دولت‌های اسلامی از مقاصد حقیقی اسلام، معرفی افرادی که در مبارزه پشت حضرت امام را خالی کردند، روحانی‌نماها، ارتجاع خاندان پهلوی و.... به ارائه بیانات امام راحل پرداخته است.

در ادامه، مولف به بازخوانی سخنان امام خمینی(ره) از آغاز مبارزه پرداخته و سعی بر تشریح و توصیف این سخنان داشته است که در این مطلب بازه مربوط به قبل از قیام ۱۵خرداد تا زمان وقوع این قیام ارائه می‌شود. در ضمن اصل سخنان حضرت امام خمینی(ره) در این متن به صورت برجسته تر ارائه شده است. نیمه دوم سال ۱۳۴۱ دوره اوج‌گیری جهاد اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) است. از این زمان تا پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ و از پانزدهم خرداد ۴۲ تا سیزدهم آبان ۱۳۴۳ که رژیم پهلوی آن بزرگوار را دستگیر و پس از آن به ترکیه و عراق تبعید کرد. فاصله زمانی پرحادثه و پرفراز و نشیبی است که اساسی‌ترین پایه‌های نهضت بزرگ اسلامی ایران شکل می‌گیرد و قوام می‌یابد.

در واقع در دوران پیش از تبعید حضرت امام (ره) سه دوره زمانی کوتاه وجود دارد که بستر شکل‌گیری و نضج اساس و اصول انقلاب عظیم اسلامی است. فروردین ۱۳۴۱ تا آذر ۱۳۴۱ که نخستین سخنرانی‌های رسمی حضرت امام با ملایمت و رویکرد خیرخواهانه و در کمال متانت و ادب ایراد می‌شود، از بهمن ۱۳۴۱ و حمله رژیم به مدرسه فیضیه که لحن سخنان حضرت امام تندتر می‌شود و جنبه بیدارباش جدی به عموم مردم و علمای دینی پیدا می کند تا ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که فاجعه عظیم کشتار مردم و قیام امت علیه رژیم رخ می‌دهد و از ۱۵ خرداد تا آبان ۱۳۴۳ که رژیم پهلوی و اربابان خارجی‌اش موضعگیری صریح‌تری در مقابل اسلام و مردم دارند و امام هم آشکارا برخوردی جهادگرانه و مبارزه‌‌جویانه پیدا می‌کند و تکلیف الهی خویش را در قیام و مجاهده‌ای بزرگ علیه دشمنان قرآن و دین می‌بیند. در این سه دوره زمانی کوتاه اگرچه هر کدام به تناسب شرایط زمانی و اجتماعی موجود ویژگی‌های متفاوت دارند اما چند نکته مشترک به چشم می‌خورد که همواره مورد تأکید حضرت امام قرار می‌گیرد و گویی به عنوان پایه‌ها و اصول اولیه انقلاب بزرگ اسلامی تلقی می‌شود.

نخست تکیه امام به روح دینی این جهاد و قیام برای خداست. تکلیفی الهی و دینی که ذره‌ای اهداف و نیت‌های دنیایی و نفسانی در آن نیست. دوم تأکید فراوان ایشان به مردم و حضور و همراهی ایشان که اگر نباشند و همراهی نکند این حرکت شکل نمی‌گیرد. امام مردم را به خوبی می‌شناسند و صراحتاً اظهار می‌کنند که ما زبان مردم را بلد هستیم و خواسته مردم را که اسلام است می‌دانیم.

سوم رویکرد قانون‌گرایانه و آزادی طلبانه‌ای است که ایشان در سایه تعالیم قرآن کریم و احکام شرع مقدس نشان می‌دهند و بر آن پافشاری دارند. چهارم توجه فراوان ایشان به حفظ وحدت و یکپارچگی نیروهای داخلی و آحاد مردم در مقابل دشمن مشترکی است که از همان آغاز انقلاب، صهیونیسم بین‌الملل و آمریکای جهانخوار شناخته شده است. ویژگی دیگر نیز توجه جدی ایشان به نقش روحانیت و علما در هدایت مردم و ابلاغ پیام اسلام و جهاد اسلامی به آنهاست. اعتقادی و باوری که از نخستین موضع‌گیری‌های امام دیده می‌شود و تا پایان حیات شریف ایشان ادامه دارد. امام امت روحانیت و حوزه‌‌‌های علمیه را از یک سو پدران معنوی ملت می‌داند که خیر و سعادت و صلاح‌ دنیا و آخرت آنان را می‌خواهند و از سوی دیگر نخستین سربازان و مجاهدان راه مبارزه با دشمن می‌بیند که باید آگاهانه و دردمندانه پیش از دیگران به مقابله با خیانت‌ها و جنایت‌های استکبار و عوامل داخلی او برخیزند.

این محورها اصولی‌ترین مبانی شکل‌گیری نهضت عظیمی است که در حول و حوش پانزدهم خرداد ۴۲ آشکار شد و در بهمن ۵۷ به پیروزی رسید.

کتاب حاضر، تلاشی است برای تلخیص و بازخوانی بیانات حضرت امام خمینی (ره) برای تمام مخاطبان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی و آشنا کردن آنها با مجموعه‌ای از معارف اسلامی که منجر به خلق حادثه انقلاب اسلامی شده است.

برای ارتباط بهتر خوانندگان با این اثر ارزشمند، اشاره پیش از مطالعه به چند نکته اساسی مرتبط با مطالب و بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست. اول این که برای کوتاه کردن حجم کتاب گاه بعضی موضوعات حساس و مهم در متن مورد اشاره قرار گرفته اند اما عین جملات حضرت امام(ره) ذکر نشده است.

دومین مورد هم این است که اگر چه متن سخنان حضرت امام خمینی(ره) از«صحیفه نور» انتخاب شده اما ذکر ماخذ سخنان حضرت امام(ره) بر اساس چاپ جدید«صحیفه امام» منتشر شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفته است. نکته آخر هم این که عناوین فرعی حاشیه صفحات از سخنان حضرت امام خمینی (ره) برگرفته شده و به منظور استفاده بهتر و آسان تر از مجموعه در کنار عناوین اصلی ذکر شده است.

چاپ اول(۱۳۹۱) «کتاب انقلاب، فصل بیداری» نوشته محمدرضا زائری، در ۴۲۰ صفحه، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۳۰۰۰ تومان از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در تهران چاپ و منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۴۶۹۶۸۵، ۳۳۱۱۴۲۸۸ ، ۳۳۱۱۲۱۰۰ و۲۲۸۵۵۱۶۴ تماس حاصل نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *