پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عفاف و حجاب، حلقه مفقوده برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور/ سهم وزارت ارشاد و وزیر جدید

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 307540
با وجود اهمیت عفاف و حجاب در استحكام بنيان خانواده و تداوم جامعه، به نظر می رسد عزم ملي براي دروني شدن اين ارزش، هنوز مورد ترديد دستگاه‌های اجرایی است و برنامه‌ريزي‌هاي مستمر و هدفمندي در اين راستا انجام نشده است.
عفاف و حجاب، حلقه مفقوده برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور/ سهم وزارت ارشاد و وزیر جدید
سرویس فرهنگی جهان - عبدالله الماسی: هر چند سیاست‌ها و راهبردهای اساسی نظام در این زمینه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است و حتی تقسیم کار صورت گرفته اما به نظر می رسد نقش الگوسازی وزارت ارشاد در کنار صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

در واقع حجاب و عفاف حلقه گمشده ای است که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با سایر مسئولین کشور بایستی در سرلوحه کارهای خود قرار دهد.

عفاف و حجاب در وزارت ارشاد در دو قالب عنوان می شود: ابتدا حجاب و عفاف در آثار هنری که هم شامل حال هنرمندان می شود و هم آثار هنری همچنین عفاف و حجاب در قالب بنیاد ملی مد و لباس که نقشی حیاتی در معرفی الگوهای ایرانی اسلامی دارد.

در یکی دو دهه اخیر، با نیم نگاهی بر آثار هنری تولید شده و حجاب و پوشش هنرمندان مرتبط در این آثار به خوبی می توان دریافت که این مقوله سهمی در صدور مجوز ندارد.چه آنکه حجاب هنرمندان در آثار تولیدی نامناسب باشد یا آنچه تمسخر حجاب باشد!

این مهم زمانی اهمیت بیشتر پیدا می کند که هنرمندان به عنوان الگوی جامعه معرفی می شوند و قاعدتا آثار هنری آنها می تواند اثر مهمی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشد.
بنابراین به نظر می رسد برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب هنر و فرهنگ نقش کلان تر و اساسی تری نسبت به سایر مقوله ها دارد.

اما عفاف و حجاب در آثار هنری خلاصه نمی شود و از آنجا که بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی از جمله مراکزی است که تحت مدیریت این وزارتخانه است الگوی پوشش نیز نیازمند یک بازنگری جدی است.

هرچند در سالیان گذشته اقدامات قابل توجهی در این زمینه در وزارت ارشاد انجام شد اما متاسفانه بدلیل عدم استفاده از متخصصان امر در این مورد و بدون درنظر گرفتن سلیقه مخاطبان، مدلهایی به جامعه تزریق شد که یا مغایر با ارزشهای جامعه بود و یا در نقطه مقابل قرار داشت و مدلهایی عرضه می شد که شاید خود طراحان نیز به آن اعتقادی نداشته و بر اساس سفارش غیر تخصصی بنیاد اقدام به تولید نموده اند.

اما نتیجه آن شد که جمعی از مردم که منتظر الگوهای ایرانی اسلامی بودند به ناچار و ناامیدانه، باز هم مانتو فروشی های میدان هفت تیر را انتخاب کنند!

در واقع وزارت ارشاد هنوز نتوانسته نقش خود را در الگو سازی، چه از طریق پوشش هنرمندان، چه از طریق تولید آثار هنری منطبق با حجاب و عفاف و چه از طریق الگوسازی مصداقی از طریق بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی به خوبی ایفا کند. استفاده از طرح های کارشناسی نشده همراه با حضور افراد غیر متخصص در زمینه مقوله ملی و مهمی همچون عفاف و جاب و پوشش در بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی شاید بزرگترین ضعف این مرکز در مجموعه وزارت ارشاد باشد

اما غیر منصفانه است اگر در این زمینه سهم عملکردی سایر دستگاههای دولتی را در این ناکارآمدی نادیده گرفت.

بیش از ۲۰ دستگاه و نهاد در زمینه عفاف و حجاب دارای وظیفه قانونی و مسئولند اما عملکرد آنان در این زمینه بسیار پایین و بعضا در حد صفر بوده است.

ملت مسلمان و متدین ایران اسلامی انتظار دارند با حضور دکتر جنتی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختن به مقوله مهم عفاف و حجاب از طریق تعامل با سایر دستگاهها شکل اجرایی تر و جدی تری به خود بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *