سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

اقدام دولت انگلیس علیه یک روزنامه

دولت انگلیس حافظه رایانه‌های روزنامه گاردین را معدوم کرد/گاردین: به افشاگری ادامه می‌دهیم
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 307484
مقامات اطلاعاتی انگلیس با ورود به دفتر روزنامه گاردین در لندن، مسئولان این روزنامه را وادار کردند حافظه‌های رایانه‌ای حاوی اطلاعات محرمانه در مورد فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس را معدوم کنند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از شبکه راشاتودی نوشت: مقامات انگلیسی با ورود به دفتر روزنامه گاردین در لندن، تلاش کرده‌اند حافظه‌ رایانه‌های این روزنامه را از بین ببرند. این اقدام با هدف جلوگیری از افشاگری‌های بیشتر این روزنامه در مورد برنامه‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس صورت گرفته است.

«ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا دو ماه قبل چندین هزار سند محرمانه در مورد فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس را در اختیار روزنامه گاردین قرار داد. انتشار این اسناد بحران بی‌سابقه‌ای را برای آمریکا به وجود آورد و موجب تنش در روابط این کشور با اروپا شد. افشاگر آمریکایی دو هفته قبل از روسیه پناهندگی سیاسی موقت دریافت کرد. روزنامه گاردین از یک ماه قبل اعلام کرده است که اختیار این اسناد از دست اسنودن خارج شده و از این به بعد این گاردین است که دست به افشاگری می‌زند.

«آلن راسبریجر» سردبیر گاردین شب گذشته با انتشار مطلبی، اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی دفتر ارتباطات دولتی (همتای انگلیسی آژانس امنیت ملی آمریکا) به گاردین دستور داده‌اند که یا باید تمام اسناد را تحویل دهد یا اینکه تمام حافظه‌های رایانه‌های گاردین نابود شوند.

به گفته وی، بعد از مذاکره بیشتر، دو نفر از مقامات اطلاعاتی به دفتر گاردین رفته و بر معدوم شدن حافظه رایانه‌هایی که حاوی این اسناد بوده‌اند، نظارت کرده‌اند.

یک منبع دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، تائید کرده است که کارکنان گاردین تحت نظارت مقامات اطلاعاتی، حافظه این رایانه‌ها را معدوم کرده‌اند. رویترز نوشته است که یکی از این مقامات در پاسخ به اعتراض سردبیر گاردین، گفته است: بحثی که می‌خواستید راه افتاده. دیگر لازم نیست بیشتر از این در این مورد مطلب بنویسید.

با این حال، راسبریجر توضیح داده است که به دلیل گسترده بودن شبکه دفاتر گاردین، و اینکه اغلب گزارش‌های افشاگرانه از دفتر نیویورک یا توسط «گلن گرینوالد» که در برزیل به سر می‌برد، تهیه می‌شود، نابودی این حافظه‌ها خللی در افشاگری‌های آتی ایجاد نمی‌کند. با این حال مقامات اطلاعاتی انگلیس همچنان تاکید کرده‌اند که این حافظه‌ها باید معدوم شوند. راسبریجر معدوم شدن این حافظه‌ها تحت نظارت مقامات دولتی را یکی از «عجیب‌ترین» لحظات تاریخ فعالیت گاردین توصیف کرده است.

این اقدام مقامات انگلیس تنها یک روز پس از آن انجام می‌شود که پلیس این کشور، «دیوید میراندا» هم‌خانه گرینوالد را در فرودگاه لندن بازداشت کرده و مورد بازجویی ۹ ساعته قرار داد. این اقدام پلیس که با توسل به قانون مبارزه با تروریسم انجام گرفته، جنجال گسترده‌ای به راه انداخت. گرینوالد در واکنش به این اقدام انگلیس، اعلام کرده است به زودی با انتشار اسناد جدید، کاری می‌کند که انگلیسی‌ها از کرده خود پشیمان شوند.

سردبیر گاردین هم وعده داده است که این روزنامه همچنان به افشاگری‌های خود ادامه دهد، اما این کار را از دفتر لندن خود انجام ندهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *