کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ولايتي: دو سال غني‌سازي را متوقف کرديم؛ نتيجه آن چه بود؟

29 مرداد 1392 ساعت 10:46

مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب اسلامي اعلام کرد انتخاب حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران، فرصتي براي قدرت هاي جهاني است تا با تهران در زمينه برنامه هسته‌اي آن به توافق برسند، اما تهران هرگز فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تعليق نخواهد کرد.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، علي اکبر ولايتي در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس افزود: اکنون اين در حيطه مسئوليت غرب است که به ايران نزديک شود، اما تأکيد کرد ايران اين بار با لحني متفاوت واکنش نشان خواهد داد.

دکتر ولايتي در ادامه گفت: انتخاب دکتر روحاني، مي‌تواند آزمايشي براي سنجش حسن نيت کشورهاي غربي باشد. آنها ناگزيرند از اين فرصت استفاده کنند.

وي گفت‌: تصور نمي‌کنم ديگر تکرار زبان و لحني که در گذشته استفاده مي‌شد، مفيد باشد. همان اهداف و مقاصد اما با زباني متفاوت.

ولايتي تأکيد کرد: گروه مذاکره کننده هسته‌اي ايران بايد نه تنها در زمينه مذاکرات چند جانبه ۱+۵ بسيار فعال باشد بلکه بايد به صورت دو جانبه هم با هر شش کشور گفتگو کند.

وي افزود :حل و فصل چنين مسئله پيچيده‌اي عقلانيت بيشتري مي‌طلبد.

مشاور عالي مقام معظم رهبري گفت: سياست خارجي در اختيار رهبر انقلاب است، ايشان اصول را تعيين کرده‌اند.

وي گفت ايران بايد نقطه نظر فني و تاکتيکي خود را تغيير دهد.

دکتر ولايتي درباره گفتگوي مستقيم گفت: اگر رفتار امريکا همان رفتاري است که قبلا بوده است، تصور نمي‌کنم چنين اتفاقي (گفتگوي مستقيم) روي بدهد. آنها بايد از موضع شان کوتاه بيايند. آنها هنوز فکر مي‌کنند ابر قدرت هستند.

ولايتي گفت: ايران بار ديگر غني سازي را تعليق نخواهد کرد زيرا تهران از انجام اين کار در سال ۲۰۰۳ به عنوان اقدامي اعتماد ساز، تجربه تلخي دارد.

وي افزود: ما مدت دو سال هرگونه غني سازي را متوقف کرديم. نتيجه آن چه بود؟ هيچ چيز. هر روز آنها ادعاهاي بيشتري را بر ادعاهاي پيشين‌شان مي‌افزودند. پس چرا بايد چنين تجربه‌اي را تکرار کنيم؟

ولايتي در خصوص وزير خارجه جديد ايران گفت: ظريف يک ديپلمات کار کشته و مذاکره کننده بسيار خوبي است. وي تجربه بسيار خوب و موثري در زمينه ديپلماسي دارد. با حضور دکتر ظريف در رأس وزارت امور خارجه ايران، بسيار اميدواريم که بتوانيم سر انجام به راه حلي نه تنها در زمينه مسئله هسته‌اي بلکه در زمينه ساير مسائل منطقه‌اي دست يابيم.

مشاور عالي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران افزود: تحريم‌ها نمي‌تواند ايران را مجبور به عقب نشيني کند. ايران سه دهه است با تحريم‌هاي غرب دست به گريبان است. اگر مانند ايران با ۱۵ کشور همسايه داشته باشيد، نمي‌توانيد تحريم‌هاي موثري را عليه آن اعمال کنيد. ما مي‌توانيم راه‌هايي را پيدا کنيم که اين تحريم‌ها را بي اثر کند.

ولايتي همچنين گفت ايران به حمايت از دولت بشار اسد در سوريه ادامه خواهد داد.

وي افزود: ما به جد معتقديم که دولت سوريه در رأس قدرت باقي خواهد ماند. دولت جمهوري اسلامي ايران در زمينه کمک به ملت و دولت سوريه براي دفاع از حقوق شان و همچنين سرزمين و تماميت ارضي‌شان، فرصت را از دست نخواهد داد.


کد مطلب: 307434

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/307434/ولايتي-دو-سال-غني-سازي-متوقف-کرديم-نتيجه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com