پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۴

رأی اعتماد و چند نکته

يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 306927
چنانچه بارها گفته و تکرار شده است، حوادث سال۸۸ یک سوء تفاهم و کدورت سیاسی نبود، بلکه اقداماتی برنامه ریزی شده از سوی دشمن برای ساقط کردن نظام اسلامی بود.
رأی اعتماد و چند نکته
جهان نيوز - مهدی فضائلی: سرانجام پس از چهار روز بحث و گفت‌وگو و طرح نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزرا و رئیس‌جمهور، ۱۵ وزیر دولت یازدهم نهایی شدند و کار خود را آغاز کردند و سه وزیر پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نشدند. در این باره نکات زیر در خور توجه است.

۱ـ اعتماد به ۱۵ وزیر از ۱۸ وزیر پیشنهادی از یک سو بیانگر همراهی و همکاری قابل توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور و از سوی دیگر نشان دهنده استقلال رأی نمایندگان و تلاش در جهت انتخاب وزرای صالح می باشد.

۲ـ رأی اعتماد به اکثریت وزرای پیشنهادی همچنین نشان داد، عدم همسویی کامل اکثریت مجلس با رئیس جمهور از نظر سیاسی مانع این همراهی نشد و به عبارت دیگر نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی برخورد خطی نکردند که اگر چنین بود وزرایی که رأی اعتماد نمی گرفتند بیش از سه نفر بودند.

۳ـ نگاهی به محتوای مواضع و سخنان دکتر روحانی در ایام رقابت های انتخاباتی و پس از آن نشان می دهد حوزه های اقتصاد و سیاست خارجی مرکز ثقل فعالیت دولت یازدهم خواهد بود؛ بنابراین رأی قاطع و بعضا بی سابقه یا کم سابقه نمایندگان به وزرای این دو حوزه نشان از همراهی ویژه با رئیس جمهور و حمایت از وی برای تحقق برنامه هایش در این دو حوزه است.

۴ـ چنانچه بارها گفته و تکرار شده است، حوادث سال۸۸ یک سوء تفاهم و کدورت سیاسی نبود، بلکه اقداماتی برنامه ریزی شده از سوی دشمن برای ساقط کردن نظام اسلامی بود؛ حوادثی که هزینه های بسیار سنگینی را به مردم و نظام تحمیل کرد که برخی از آنها جبران ناپذیر می باشد. کسانی که در آن برهه حساس یا قدرت فهم موضوع را نداشتند یا آگاهانه همراهی کردند یا سکوت تائیدآمیز داشتند صلاحیت عهده دار شدن مسئولیت های کلیدی نظام را ندارند.

ناتوانی در فهم موضوعات پیچیده و پایبند نبودن به قانون اساسی مهم ترین دلایل این بی صلاحیتی است بنابراین حساسیت نمایندگان مجلس به این موضوع، حساسیتی بجا و ارزشمند بود که آثار مثبتی از جمله اعلام برائت صریح یا تلویحی وزرای پیشنهادی از فتنه و فتنه انگیزان را داشت.

تصریح دکتر روحانی به عدم تقلب در انتخابات ۸۸ که به نقل از وزیر مسکن و شهرسازی (که در سال ۸۸ از اعضای اصلی ستاد مهندس موسوی بود) مطرح شد یکی دیگر از پیامدهای مثبت حساسیت مذکور بود.

۵ ـ عدم رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به سه وزیر پیشنهادی خصوصا آقایان نجفی و میلی منفرد از یک سو حکایت از اهمیت این وزارتخانه ها نزد نمایندگان مردم دارد و از سوی دیگر بیانگر نگرانی نمایندگان از کم توجهی به ارزش های دینی و انقلابی است و همچنین نشان دهنده دغدغه درست نمایندگان نسبت به مبتلا شدن مهم ترین وزارتخانه های آموزشی و تربیتی به مسائل سیاسی و بویژه تحت الشعاع قرار گرفتن پیشرفت و نشاط علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

۶ ـ خط قرمزهای مطرح شده از سوی رئیس جمهور محترم در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی یعنی «امانتداری در بیت المال»، «رعایت رهنمودهای رهبری»، «حراست از عزت کشور»، « صیانت از حقوق مسلم ایران» و «پایداری از اخلاق و احکام نورانی اسلام» پیام آرامش بخشی بود که از ایشان غیر از این هم انتظار نبود. توجه به این خطوط قرمز درعمل از سوی اعضای کابینه و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می تواند نویدبخش تعامل بهتر مجلس و دولت در آینده باشد و دستاوردهای ارزشمندی را از دولت تدبیر و امید نصیب مردم و نظام کند.
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
راستی چرا نمایندگان مجلس این همراهی و حمایت از شعارهای رئیس جمهور را دوره احمدی نژآد نداشتند بیچاره احمدی نژاد دائم با این چوب بالای سر خود روبرو بود که تمام قوای نظام در اختیار او قرار دارد در حالی که نه مجلس و نه قوه قضائیه کمتر با وی همراهی می کردند در حالی که با روحانی و خاتمی همه گونه همراهی و همدلی شد و می شود اینجاست که به صحت سخن احمدی نژاد مبنی بر ورود به منطقه ممنوعه پی می بریم
United States
با سلام
در حالیکه نمایندگان در این عصر سرعت و پیشرفت تنها با چند کلیک از پشت رایانه ی خود میتوانند در کوتاه ترین زمان و به راحتی به وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهند و متعاقب آن شمارش نیز به سرعت و به راحتی انجام گیرد ، این شیوه ی سنتی و پیش و پا افتاده ی جمع آوری آرا با آن صف طولانی و مدت طولانی و دقت کمتر و صحنه های عجیب مثل نشستن چند نماینده کنار هم و روی زمین ! و شمردن و تفکیک آرا برایم بسیار جالب و عجیب و البته تاسف بار است !
ضمنا اشكال عمده رأي گيري اين بود كه بلافاصله بعد از سخنان مخالف و موافق و وزير پيشنهادي بايد رأي گيري ميشد تا ذهن خلاق!! نماينده ها مثلا كرسنت و استات اويل و باند نيويوركيها و سخنان فتنه گران وزير شده را در ذهن داشته باشد و درجا رأي بدهد و فرصت لابي و لاپوشاني به افراد داخل در فتنه ندهد. ولي اينكار نشد و وزراي مسئله دار به كابينه رفتند و چوبش را همه مردم خواهند خورد. خواهيم ديد ... از كوزه همان برون تراود كه دراوست.
بس است ملت را چی فرض کردی رای نمایندگان برای راضی کردن هاشمی و ناطق و خاتمی بود با نگاهی به وزرا دارو دسته هر کدام مشخص است جز چند وزیر - ان سه وزیرهم برای خالی نبودن عریضه و گول زدن ملت رد صلاحیت شدند وگر نه بی اهمیت ترین وزارت خانه اموزش و پرورش بین نمایندگان است که در این سی سال همیشه بوده -کدام نماینده را دیدی که پشت وزیر اموزش و پرورش بدود - همه مطالب را برای تایید از اقای زاکانی بپرس- یکبار دیگر اینطور مطلب بنویسی من میدانم و تو