کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکان: روحانی، هاشمی دوم است

21 مرداد 1392 ساعت 4:57

مشاور رئیس جمهور، تعامل مجلس با رئیس دولت یازدهم برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را مطلوب توصیف کرد و به "اما و اگر" های مطرح شده درباره برخی نام های پیشنهادی برای تصدی وزارت، پاسخ داد.


به گزارش جهان، اکبر ترکان در گفتگوی اختصاصی با العالم، درباره تعامل مجلس با رئیس جمهور برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: مجلس تاکنون برخورد و استقبال خوبي داشته و البته سوالهايي مطرح شده و نمايندگان به گفتگو با وزراي پيشنهادي تمايل داشته اند، تا كنون هم جلسات مختلفي هم در مجلس شوراي اسلامي و هم درمحافل ديگر با حضور نمايندگان از وزيران پیشنهادی برگزار شده است. البته اين به معناي پذيرش بي چون و چرای كابينه نيست، اما تعامل صميمانه اي صورت مي گيرد كه هدف آن رسيدن به تشخيص صحيح است.

زنگنه منتقدانی دارد، اما بر کارش مسلط است
به عقیدۀ ترکان، از لحاظ حرفه اي، زنگنه مسلط ترين فرد درحوزه صنعت نفت است. وی در این باره می گوید: ما هيچ كدام در اين مساله ترديدي نداريم. حرفهايي درباره عملكرد ايشان در دوره هاي قبلي وزارت ايشان در وزارت نفت و نيرو هست و البته هميشه به افراد انتقادهايي وارد است، اما ايشان در سالهاي وزات "خوش درخشيده است".

نعمت‌زاده اگر وزیر شود، بقیه کارهایش را رها می کند
ترکان که میهمان برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم بود، درباره وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: به آقاي نعمت زاده هم انتقادهایي وارد مي كنند، اما ايشان هم مسلط ترين فرد در حوزه صنعت كشور است و سالهاي طولاني تجربه وزارت داشته و از تمام كارخانجات و واحدهاي صنعتي اطلاعات دقيقي دارد و در عين حال استراتژي هاي كلان صنعت را نيز به خوبي مي شناسد. در وضعيت فعلي بايد كسي وارد عرصه عمل شود كه بتواند ظرفيت هاي كنوني را فعال كند و نعمت زاده براي اين كار بهترين است. او 5 سال است از دولت بيرون آمده و مسلما كسي با توانايي هاي او بيكار نخواهد ماند. ایشان شركتي را براي مديريت پروژه هاي پتروشيمي براي سرمايه گذاران مختلف تاسيس كرده است و بسيار موفق بوده است و طبيعتا ثروتي از اين راه به دست آورده است. او پروژه هاي بخش خصوصي را با سرمايه هايي كه متعلق به همين بخش است به انجام مي رساند و اگر قرار باشد به دولت بازگردد همه اينها را رها خواهد كرد تا در موقعيت دولتي مديريت هيچ كار غير دولتي نداشته باشد.

علوی صلاحیت بالاتر از وزارت دارد
مشاور رئیس جمهور درباره انتخاب علوی برای وزارت اطلاعات، در حالی که وی برای نمایندگی مجلس نهم رد صلاحیت شده، گفت: در مورد اقای علوی، اظهارنظری مطرح شده، ولی از منظر دیگر، ایشان تایید صلاحیت شده و عضو مجلس خبرگان است، عضویت درمجلس خبرگان خیلی مهم تراز عضویت در مناصب دیگر است، بنابراین وقتی کسی در آن سطح صلاحیت دارد، چنین گفته ای صحیح نیست.

ترکان درباره هماهنگی و همفکری درمورد وزرایی که انتخاب آنان نیازمند رایزنی است، تصریح کرد: آقای دکتر روحانی خودشان نسبت به مقام معظم رهبری کاملا" را متعهد می دانند و قبل از اینکه موارد را با مقام رهبری هماهنگ کند و تایید ایشان را داشته باشد، ممکن نیست که مطرح بکند، لذا من از این جهت اطمینان دارم که اقای روحانی مسیر خود را به خوبی طی کرده، در مورد قوه قضاییه هم همین طوره یعنی وزیر پیشنهادی با قوه قضاییه هماهنگ شده است.

دولت، شرکت سهامی نیست
ترکان در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر این که "روحانی سعی کرده با این ترکیب کابینه همه گروه های سیاسی را راضی کند"، گفت: به نظرم این گفته ها دقیق نیست، چون ایشان دیروز در مصاحبه ای گفتند که دولت شرکت سهامی نیست که به هر کسی سهمی بدهند، ملاک دکتر روحانی، این نیست که به هر کسی سهمی بدهد، بلکه ملاک ایشان این است که افراد کاردان باشند واز نظر فکر سیاسی معتدل باشند و این در انتخاب های ایشان مشاهده می شود.

وی در ادامه پاسخ به پرسشی پیرامون این که "آیا گرایش سیاسی وزیران پیشنهادی مورد توجه نبوده؟" اظهار داشت: اقای روحانی تلاش کرده است تا این افراد از نظر سیاسی، انسان هایی معتدل باشند و جز افراطیون نباشند، این دقت به عمل امده است، چون فکر ایشان فکر اعتدالی است، باید همه را باور کنیم، درچارچوب نظام اسلامی به همه فکرها احترام بگذاریم، یعنی آنانی که اصول جمهوری اسلامی را قبول دارند ولی سلیقه های سیاسی متفاوت دارند، این ها همه حضور دارند و همه مورد احترام هستند و این سلیقه ها باید با هم تعاطی کنند، و در تعاطی این سلیقه ها و افکار هست که روشن می شود چه چیز درست تر هست.

روحانی، هاشمی دوم است
مشاور رئیس جمهور درباره صحت ادعای برخی مبنی بر این که ترکیب کلی دولت، از همکاران هاشمی رفسنجانی یا وابسته به جریان اصلاحات هستند، گفت: این موضوع زیاد از واقعیت دور نیست، چون آقای هاشمی خیلی به آقای روحانی نزدیک است. برخی از دوستان ما آقای روحانی را آقای هاشمی دوم می نامند. پس آنهایی که می گویند انتخاب آقای روحانی به انتخاب آقای هاشمی نزدیک است، زیاد اشتباه نمی کنند. چون بخش زیادی از افکار آقای هاشمی و آقای روحانی به هم نزدیک است. ولی این به معنای آن نیست که موضوع مذکور کلا منطبق با واقعیت باشد.

دبیر شورای امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی
ترکان درباره علت مشخص نشدن دبیر شورای امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به نظر من کاندیداهای این سمت ها در ذهن آقای روحانی معین و مشخص هستند، ولی چون کاندیداهای این سمت ها به مجلس شورای اسلامی معرفی نمی شوند، به مجلس معرفی نشدند.

وی افزود : نام دکتر علی اکبر صالحی برای تصدی سازمان انرژی اتمی مطرح شده است زیرا ایشان در دوران ریاست سازمان انرژی اتمی به شایستگی فعالیت کردند و مورد علاقه رئیس جمهور هم هستند.
در مورد گزینه دبیری شورای امنیت ملی هم آقای فروزنده یکی از اسامی پیشنهادی است ولی من هنوز نمی دانم که آقای روحانی چه تصمیمی خواهند گرفت و آقای فروزنده نیز باید در خصوص تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی اظهارنظر کند.

ترکان تصریح کرد: درباره این که آیا دکتر علی اکبر ولایتی نیز برای تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد شده است، چیزی نشنیده ام.

علت غیبت خاتمی را نمی دانم
مشاور رئیس جمهور درباره غیبت خاتمی در مراسم تحلیف روحانی گفت: از نظر من آقای دکتر خاتمی غایب بزرگ مراسم تنفیذ و تحلیف بود و جای ایشان خالی بود، ولی از علت غیبت ایشان اطلاعی نداریم.


کد مطلب: 305560

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/305560/ترکان-روحانی-هاشمی-دوم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com