جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۸

موضع رسمی وزیر پیشنهادی کار درباره انجمن صنفی و فتنه 88

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 305181
نشست خبری علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ساعت ۱۰:۳۰ امروز، شنبه، در محل خبرگزاری تسنیم و با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد.
موضع رسمی وزیر پیشنهادی کار درباره انجمن صنفی و فتنه 88
به گزارش جهان، مهمترین محورهای سخنان علی ربیعی در این نشست به شرح ذیل است:

* من خودم را اول همکار شما(خبرنگار) می‌دانم و بعد اگر شغل دیگری داشته باشم.

* علقه‌های نوستالژیکی با خبرنگاری و رسانه‌ها دارم. ۱۳۵۵ در کارخانه مشغول به کار شدم و از کارگری شروع کردم. در جوادیه متولد شدم. لب خط جوادیه. زندگی سختی داشتم. سن کمی داشتم که به فعالیت های مذهبی و سیاسی پیوستم و خانه‌مان مورد هجوم ساواک قرار گرفت و مدتی به ناچار متواری شدیم. در سال ۱۳۵۷ قبل از پیروزی انقلاب اعتصابات جاده کرج را، فرد محوری اش بودم. اعتصاب کارخانه جنرال موتورز را راه اندازی کردیم به کمک تعدادی از دوستان. با نزدیکی پیروزی انقلاب اسلامی، کانون توحید با مدیریت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی شکل میگرفت که ما هم به این کانون رفتیم و انقلاب هم پیروز شد و من در بخش کارگری حزب جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کردم. در جنگ تحمیلی نیز من درخواست کردم که به جبهه بروم، موافقت شهید بهشتی را هم گرفتم.

* آقای ری شهری از من خواستند به وزارت اطلاعات بپیوندم. سال ۷۲ بنا به عللی دچار اختلاف شدم با مدیریت وقت وزارت و بیرون آمدم.

* هرجا رفتم با سختکوشی و شدت تمام کار کردم و در دانشگاه که مشغول فعالیت بودم نیز همینطور بود. من دانشیار پایه ۲۳ دانشگاه هستم و ۹ تالیف دارم.

* دوره فعلی از نظر تاریخی کاملاً متفاوت و قابل توجه است. شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و همچنین سیاست خارجی به نحوی هست که ما نیازمند بودیم با یک تدبیر و عقبه نو و جلب اعتماد مجدد از مردم دولتی روی کار بیاید که بتواند پیچ های خطرناک پیش رو را طی کند. فکر میکنم حضور دولت آقای روحانی یک خیر و برکت برای امتداد انقلاب اسلامی بود و روح تازه ای به جامعه دمید.

* همه باید کمک کنید که این دولت از این مرحله بتواند عبور کند. عدم عبور موفق دولت و امتداد وضعیت قبل ممکن بود ما را با چالش هایی مواجه کند.

* من از دولت رجایی، رزومه وزیر کاری دارم. به ایشان و آقای خاتمی رزومه دادم برای وزارت کار ولی فرار کردم و مایل نبودم وزیر شوم. امروز با خدای خود عهد و پیمان کردم که پاکدستی را پیشه خود کنم. من نویسنده کتاب زنده‌باد‌فساد هستم. امیدوارم تدبیر و عقل را در برنامه های خودم جاری کنم.

* به حوزه وزارت کار آشنایی کامل دارم. این حوزه سه بخش اقتصادی، رفاهی و اجتماعی و تعاون دارد که به آنها آشنایی دارم. حوزه مطالعاتی‌ام در دانشگاه و در مرکز تحقیقات استراتژیک، اینها حوزه مطالعه‌ام بوده است. فکر میکنم این وزارتخانه، نه یک وزیر اقتصادی و نه بهداشتی و درمانی و نه یک وزیر اجتماعی و نه یک وزیر کاری، بلکه وزیر استراتژیک میخواهد که همه اینها را بتواند در کنار هم طوری قرار دهد که سینرژی و هم‌افزایی ایجاد کند.

* در خودم این توانایی را دیدم که قادر به یک برنامه ریزی استراتژیک باشم برای این وزارت‌خانه‌ای که وزیر استراتژیک می‌خواهد.

* معتقدم بازی کردن در تیم فوتبال قوی که من نیمکت‌نشین باشم بسیار بهتر از بازی کردن در تیم ضعیفی است که من کاپیتان باشم.

* با خدا عهد بستم که آنچه به ذهنم می رسد و با عقل و تدبیر میخواند در آنجا جاری شود نه آنچه صرفاً با نگاه سیاسی بخواند. گرایشم به اقشار ضعیف را هم از خدا خواسته ام که هیچگاه فراموش نکنم.

* سوال خبرنگار: برنامه شما برای حفظ صندوق های محلی تامین اجتماعی چیست؟

ربیعی: متاسفانه صندوق ها الان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. الان یک صندوق وضعش خوب بوده که آنهم به زیر افتاده و بقیه صندوق ها ورشکسته شدند. صندوق فولاد چند ماهی است قادر به پرداخت حقوق کارمندان نبوده. در صندوق ها مشکل اصلی ساختار منابع آنهاست. الان در مرز خطر هستیم از نظر شاخص های بین المللی. در نسبت ذخایر به مصارف هم وضعیت نامطلوبی داریم.

باید حتما نسبت صندوق ها به دولت را مشخص کنیم. الان دولت بابت بدهی‌هایش صنایعی را واگذار کرده است. در ۸ سال اخیر صنایع کاملاً زیانده واگذار شده است.

برنامه مفصلی برای شستا دارم.

از صنایع زیانده باید بیرون آمده و به سمت صنایع سودده برویم. و باید طبق تکلیف به سمت بورس برویم که به رونق بورس هم کمک کنیم.

مشکلی در قانون هست که اگر به سمت پس انداز برویم با توجه به نرخ تورم، به کارگران ضرر زده ایم لذا ناگزیریم به سمت صنایع و شرکت های سودآور برویم. سودی بالای ۲۵ درصد باید کسب کنیم که حداقل بتوانیم مسائل امروز را پاسخ دهیم.

* روزنامه رسالت: نظر شما درباره پرداخت یارانه ها از سوی وزارت تعاون چیست؟ برای شناسایی بهتر افراد نیازمند.

-ربیعی: نمیدانید در مجلس چه سختی بر من گذشت(خنده) اسم خبرنگار را قبلا خوب یادم می ماند. در مورد شکل پرداخت یارانه ها نظر شخصی ام این است که تغییری بکند. ولی باید نظر کل دولت در نظر گرفته شود. الحمدلله تیم اقتصادی دولت هم هماهنگ است و باید دید در آینده چه می شود.

فاز بعدی هدفمندی باید ۴ ماه پیش انجام می شد ولی به خاطر تحمیل نشدن گرانی، تصمیم گرفتند اجرا نشود. دکتر روحانی بحثی دارند که باید یارانه ها را به سمت کالا ببریم. متاسفانه به ایشان انگ کوپنی زدند ولی اینگونه نیست. یکی از دلایل این ایده برای بحث تورم است.

متصل کردن یارانه به بخش تعاون یکی از برنامه ها هم هست. ولی تصمیمی برایش گرفته نشده و به همین خاطر فعلا بحثی در این زمینه نکنیم بهتر است.

باید بیمه چند لایه را عرضه کنیم.

این ایده که یک کشتی در حال رفتن است و حال ممکن است چند نفر هم از روی آن بیفتند، به هیچوجه در اندیشه آقای روحانی نیست.

* تسنیم: یکی از زیرمجموعه های وزارت کار، بحث تشکل های صنفی است. در دوره اصلاحات برای قشر خبرنگار و روزنامه نگار انجمن صنفی تشکیل شد که خودتان هم به همراه آقای شریعتمداری و نبوی جزو موسس بودید ولی به مرور از کارهای صنفی فاصله گرفت و به محفلی برای سیاسیون بدل شد در نهایت هم قانوناً منحل شده است. بعد از آن تعدادی از خبرنگاران روزنامه نگاران گردهم آمدند و انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران را تشکیل دادند که مراحل قانونی آن انجام شده و هیئت مدیره تشکیل شده . موضع شما در این باره چیست؟

ربیعی: رئیس هیئت موسس انجمن من بودم و شریعتمداری و نبوی و صفی زاده و دعایی و هادی خامنه‌ای هم جزو موسسین بودند. آن موقع ایده من این بود که نظام صنفی مطبوعات شکل بگیرد.

در ایده هایم برای روزنامه نگاران، نظامی مثل نظام پزشکی و مهندسی، نظام صنفی روزنامه نگاران است که مایلم با وزیر ارشاد آینده، دنبال کنیم.

من حتما باید به سمت انجمنی برویم که همه در آن مشارکت داشته باشند کما اینکه در آن انجمن اول هم از کیهان حضور داشتند.

باید اعضای روزنامه نگاری را به تفاهم برسانیم و انجمن باید صنفی باشد حتما. نباید انجمن صنفی تبدیل به حزب شود. و حتما باید در چارچوب قانون اساسی و نظام سیاسی حرکت کند و حتما در چارچوبهایی که حوزه های امنیت ملی و منافع ملی و رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند حرکت کند.

چون دور شدم نمیدانم انجمن جدیدی که تشکیل شده چیست. ولی میدانم انجمن قبلی تعطیل شده است. اجازه بدهید من الان وارد یک نزاع نشوم.

* خبرآنلاین: با توجه به برخوردهای دولت نهم با نهادهای کارگری، آیا مایلید اصلاحیه‌ای که در دولت هشتم درباره فعالیت صنفی و کارگری مطرح شد را اجرا کنید؟

-ربیعی: معتقدم سرمایه اجتماعی در ایران وضعیت مناسبی ندارد. در بحث های صنفی به سمت واگذاری کار به مردم پیش خواهیم رفت.

اگر دولت بخواهد سرمایه اجتماعی را افزایش دهد یکی از راه هایش تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است. منتهی به باغبانی نیاز دارد و به مهندسی از نوع باغبانی نیاز ندارد. من این تعبیر باغبانی را از مقام معظم رهبری به عاریه گرفتم که بسیار تعبیر قشنگی است. دولت باید وظیفه باغبانی داشته باشد نه وظیفه مهندسی.

تشکل ها درست می شوند و بلافاصله از جامعیت و عمومیت می افتند و شخصی می شوند و تبدیل به سرجهاز عده‌ای می شود. شاید زمینه های فرهنگی لازم را هم در این زمینه نداریم.

متعهد هستم که همگان حق تشکل دارند. تشکل های صنفی این ظرفیت را دارند که جامعه سیاست زده ایران را به سمت کنش سیاسی ببرند. علت اینکه احزاب قوی نداریم این است که در پایین یاد نگرفتیم که چطور در تشکل ها کار کنیم.

* ایلنا: رویکرد شما درباره قانون کار چیست؟ لایحه اخیر در این باره را پس میگیرید؟

ربیعی: قانون کار بسیار پیچیده است. من به کارآفرینی اعتقاد دارم و معتقدم مشکل اصلی امروز ماست. این کار زیرساخت امنیتی و حقوقی و سیاسی و مالی میخواهد که باید برایش فراهم شود.

به عنوان نامزد این پست، مطالعات زیادی راجع به کارآفرینی انجام دادم و معتقدم هر کسی آجر روی آجر می گذارد باید محترم داشته شود.

امکان نظارت مطبوعات بر کارم را افزایش خواهم داد. اگر بخواهم درست کار کنم در وزارت‌خانه باید همه کمکم کنند.

* خبرگزاری فارس: یکی از دغدغه های امروز کشور بیکاری و اشتغال است.راهکارهای اجرایی شما در این بخش چیست؟ آیا از شیوه های کنونی که جواب هم نداده استفاده خواهید کرد؟

-ربیعی: میدانم که بنگاه ها در حال تعطیل شدن هستند. اولین کارمان باید حفظ سطح اشتغال موجود باشد. جزو برنامه های صدروزه خودم حل مشکلات برخی صنایع برای حفظ سطح اشتغال موجود است.

اشتغال وظیفه کل دولت است. همیشه وزیر این وزارتخانه نزاعش این بوده که من مسئول ایجاد شغل نیستم/ من نمیخواهم بگویم مسئول نیستم. هرچند به طور مستقیم مسئول نیست اما من برنامه ای دارم که با همه دستگاه ها به صورت تک تک به گفتگو بنشینم.

هر دستگاه باید ظرفیت های ایجاد شغلش را مشخص و منابعش را مشخص کند. این کار را ما در دولت خواهیم کرد و وزارت تعاون مسئول این پیگیری خواهد بود.

کارا کردن بخش اقتصادی این وزارت خانه هم میتواند به اشتغال کشور کمک کند.

الان دقیق آمار ندارم که ایجاد یک شغل چقدر هزینه دارد ولی من فکر میکنم با همین شرایط تحریم و همین شدتی که تحریم جلو می آید، بخشی از مشکلات ما به خاطر عدم تدبیر و مدیریت بوده است. من نمیگویم تحریم تاثیر نداشته اما در این شرایط هم میشود ایجاد شغل کرد. هرچند بودجه وضعیت مناسبی ندارد و بدهی ها افزایش یافته است. ولی ما همه تلاشمان را خواهیم کرد.

مشاغل خانگی حتما جزو کارهای خوب است. صنایع کوچک و متوسط هم در دنیا جواب داده است. بنگاه های زودبازده هم قرار بوده به همین سمت برود. خوشه های صنعتی هم دردنیا جواب داده. من نفی انگارانه به این کارهای دولت سابق نگاه نمیکنم به خاطر اینکه ضعف اصلی در این زمینه در اجرا بوده است.

* خبرگزاری ایسنا: برنامه مدون شما برای تغییر در نظام بیمه ای کشور چیست؟ تصمیمتان برای تغییر اساسی در ساختار سازمان تامین اجتماعی چیست؟

_ بیمه فراگیر باید انجام شود. امروز متاسفانه سه جور بیمار داریم. بیمار مرفه که مشکلشان را حل میکنند. دسته دوم افرادی که قشر پایین هستند و بیشترین تمرکز ما این است که فراگیری بیمه این افراد محقق شود. می‌خواهیم دفترچه بیمه را دارای هویت و اعتبار کنیم. کارت بیمه و دفترچه باید دارای ارزش باشد. حتما ما در نظام بیمه ای با هماهنگی وزارت بهداشت باید شرایطی فراهم کنیم که افراد بتوانند به وضعیت مناسبی درمانشان را طی کنند. یکی از بحث های مقام معظم رهبری این بود که بیمار به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد.

سال۸۴ در دانشگاه وضعیتی پیش آمد که بیمه‌ را قطع کردند و همسرم در وضعیت شیمی درمانی قرار داشت و من واقعا سختی این موضوع را درک کردم.

امروز متاسفانه بدهی زیادی به بیمارستانها و داروخانه ها و ... وجود دارد و تامین اجتماعی به نظرم بحران آینده کشور است.

با وضعیت فعلی داریم عدالت فرانسلی را از بین می بریم.

* روزنامه شرق: بعد از ادغام تکالیف وزارتخانه ادغام کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشخص نشده است. برنامه شما در این زمینه چیست؟

-ربیعی: این وزارتخانه بیشتر به صورت فیزیکی کنار هم قرار گرفته و به هیچ عنوان سینرژی ندارد. این سه وزارتخانه باید هم افزایی داشته باشند. و در دل وزارت کار هم ادغام شده‌اند و به نوعی کنار هم چیده شده اند. یکی از برنامه های اصلی من افزایش هم‌افزایی بین این سه دستگاه است. باید لایحه ای را به مجلس بدهیم برای ساختار.

درباره آمار بیکاری و ... هم باید بگویم که به قول ما ایرانی ها نباید کسی که از اسب افتاده را به او بتازیم. آماری که قبلا هم داده اند غلط نیست اما یک مثلی داریم که میگوید آمار دروغ بزرگ است. مثلا یک پایه ای برایش ILO گذاشته که هر کس یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می شود. این پایه اشتباه است.

*خبرگزاری تسنیم: شما در ستاد آقای موسوی در سال ۸۸ حضور داشتید. عده ای شکست خورده سیاسی در آن زمان موضوع تقلب را مطرح کردند. رهبر انقلاب در نمازجمعه ۲۹ خرداد ۸۸ فرمودند که هر اعتراضی به نتیجه انتخابات باید از مسیر قانونی طی شود. بعد از این فرمایشات، شما چه کردید؟ شما تا کجا با موسوی همراهی کردید و آیا مانند ایشان معتقد به تقلب بودید؟ الان به تقلب اعتقاد دارید؟

- ربیعی: من وضعیتم مشخص است و هیچ نگرانی ندارم. من در کنار آقای موسوی در فعالیت های انتخاباتی وی بودم. موسوی کاندیدای مورد قبول نظام بود و بر اساس آنچه فکر میکردم به مصلحت نظام است، در کنار آقای موسوی بودم اما همواره در همه فعالیت های سیاسی ام و نه تنها در انتخابات ۸۸ بلکه از نوجوانی‌ام که وارد فعالیت سیاسی شدم. قبل از انقلاب گروهی بود به نام فرقان که بیانیه میداد و نوشت رهبری خصلتی خطاب به امام خمینی که من با آنها نزاع کردم و زد و خورد شد. من خط امام را در زمان زنده بودن ایشان هیچگاه فراموش نکردم و به همه ارزشهایشان ازجمله ولایت فقیه پایبند بودم. نسبت به رهبری هم منهای فقه و اعتقاد هم علاقه شخصی دارم و کاری خلاف فرمایش ایشان نکردم. بعد از فرمایشات ایشان در سال ۸۸ هم عملی برخلاف فرمایشات ایشان نکردم.

در انتخابات مجلس نهم هم برخی می گفتند تحریم کنید اما من مصاحبه کردم و گفتم اعتقادم به مشارکت در انتخابات است.

برخی گفتند من شرکت الفت دارم درحالی که اگر ثبت شرکت ها را هم ببینید می فهمید که من چنین شرکتی ندارم.

به گونه ای زندگی کردم که تا چند سال پیش فرزندان من رنگ دوبی را هم ندیده بودند. من در سطح متوسط زندگی کرده ام.

تا این مدت چیزهای ناجوانمردانه ای شنیدم و گاهی اوقات بغض میکردم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آخرش نگفت بالاخره دیدگاهش نسبت به فتنه و موسوی دقیقا چیه !!!
بله حالا که نوبت پست گرفتن شده در لفافه بیان می کنه که ولایت فقیه رو قبول داره و ...
حتی نگفته تا کی کنار موسوی بوده و لطمه به نظام زده!!!
بغضت هم به درد خودت می خوره!!! این حرفهای عوامانه و ساده لوحانه رو به کسانی بزنید که باور کنند!!!
حسين
آخر نگفته تقلب چي شد؟
در این مرحله، همین که وزراء این گونه موضع گیری شفافی داشته باشند کافیست.
shamsi
با سلام اقای ربیعی از بهترینن گزینه جهت وزرات کار است چون اشراف به کارش دارد ومومن و پیرو امام ره می باشد
شما به اين ميگيد موضع قاطعانه؟!
اصلاً قبول نداشت فتنه اي به اون بزرگي صورت گرفته.
این که بچه آدم تا چند سال پیش رنگ دوبی را ندیده میشه سطح متوسط و ساده زندگی!
خدا رو شکر که معنای سطح متوسط را فهمیدیم من خیلی بدبختم که اگه میخوام تا مشهد واسه زیارت هم برم باید هزار بار خرج و مخارجم رو چک کنم.
سرور
بالاخره نه در مورد تقلب و نه فتنه حتی حرفا هم چیزی را بیان نکرده است.به این می گویند سیاستمدار!
سياستمدار زياد داريم، اما سياستمدار لايق بدرد مي خوره! اين آقا از ريشه مشكل داره خيلي ها يار پيامبر (ص) بودن مقابل اميرالمومنين (ع) ايستادند ...