جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وعده‌ای که برای خبرنگاران محقق نشد

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 305146
دو سال از وعده رئیس دولت دهم در مرداد ۹۰ مبنی بر پرداخت وام مسکن خبرنگاران می‌‌گذرد،‌ وعده‌ای که برای ۸ هزار و ۶۰۰ خبرنگار واجد‌الشرایط در پیچ و خم شورای پول و اعتبار به فراموشی سپرده شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ محمود احمدی‌نژاد ۱۸ مرداد سال ۹۰ به مناسبت روز خبرنگار وعده‌ای داد که تاکنون که ۲ سال از آن می‌گذرد،‌ هنوز محقق نشده و در پیج و خم اختلاف‌نظر‌های اداری دولت دهم ماندگار و به فراموشی سپرده شد.

وام مسکن خبرنگاران‌، دغدغه‌ای بود که اصحاب رسانه تا همین روزهای پایانی دولت دهم نیز هم‌چنان به دنبال آن بوده و امیدوار به دریافت آن بودند. وعده‌ای که در میان کارهای بر زمین مانده دولت دهم به چشم می‌خورد.

یکسال و اندی پیش،‌ یعنی ۲۴ اردیبهشت ۹۱ علی نیکزاد از مصوبه شورای عالی مسکن، برای پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ساخت مسکن و ۳۵ میلیون تومانی خرید مسکن به خبرنگاران متأهل خبر داد. پس از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه اطلاعات خبرنگاری خود «سمان» ثبت نام‌ها را آغاز و اعلام کرد که هشت‌هزار و ۶۰۰ خبرنگار از میان خبرنگارانی که در این سامانه‌ ثبت نام کرده‌اند‌،‌ واجد شرایط برای دریافت وام مسکن شناخته شده‌اند.

روزها از پی هم آمدند و رفتند تا اینکه اسامی خبرنگاران واجد شرایط دریافت وام مسکن پس از تایید در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در تاریخ ۱۲ شهریور سال ۹۱ طی نامه شماره ۲۰۰۳۵/۹۱ به بانک مرکزی برای تعیین بانک عامل ارسال شد‌، بانک مرکزی نیز این موضوع را در شورای پول و اعتبار مطرح کرد،‌ اما ماجرا در همین نقطه متوقف ماند.

از آن تاریخ تاکنون هر گاه سراغی از وام مسکن خبرنگاران گرفته شده‌، مسئولان مطرح کرده‌اند که پرداخت این وام منوط به تصویب شورای پول و اعتبار است. از شخص وزیر گرفته تا محمدزاده معاون مطبوعاتی هر گاه صحبت از سرانجام وام مسکن خبرنگاران شد‌، از متوقف ماندن طرح در شورای پول و اعتبار سخن گفتند.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مخالفت برخی اعضای شورای پول و اعتبار با پرداخت وام مسکن به خبرنگاران،‌ هنرمندان و قضات خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ اعضای شورای پول و اعتبار که برخی از آنها نماینده مجلس هستند،‌ با این موضوع مخالفت می‌کنند، باید صحبت کنیم تا همکاری کنند و این مسئله زودتر حل شود.

وی ادامه می‌دهد: من بارها درخواست کردم،‌ تا در جلسه شورای پول و اعتبار حاضر شده و نسبت به ضرورت پرداخت وام مسکن خبرنگاران شفاف‌سازی کنم،‌ از ما دعوت نکردند چون گفتند یکی از جلسات اصلا به حد نصاب نرسیده و برگزار نشد؛ برخی چون پایان دولت است، در جلسات شرکت نمی‌کنند، اما این مسئله باعث گلایه ماست، از همه اعضای شورای پول و اعتبار درخواست می‌کنیم که در این جلسات شرکت کنند، از افراد حقوقی که در دولت و مجلس هستند هم دعوت می‌کنیم تا این موضوع به نتیجه برسد.

وزیر ارشاد هم‌چنین در آخرین دیدار خود با خبرنگاران که هفته گذشته برگزار شد‌، هم‌چنان گلایه‌های خود از این موضوع را مطرح کرده و می‌گوید:‌ من حتی اخیرا‌ً در جلسه هیئت دولت نیز با رئیس کل بانک مرکزی این مسئله را در میان گذاشتم و خواستم ایشان پیگیر باشند اما اتفاقی رخ نداد.

محمدزاده معاون مطبوعاتی نیز همواره پیگیری‌ها را به شورای پول و اعتبار سوق داده و مطرح می‌کرد که سررشته کار از دست ما خارج شده است‌، اما به واقع چه دلیلی موجب شده تا شورای پول و اعتبار دراز شهریور ماه سال گذشته تاکنون که ۱۱ ماه می‌گذرد،‌ نسبت به پرداخت وام مسکن خبرنگاران اعلام موضع نکند.

نباید میان اقشار مختلف جامعه در پرداخت وام مسکن تفاوت قائل شد

محمد حسن‌نژاد عضو ناظر مجلس بر شورای پول و اعتبار که به گفته خود از موافقان پرداخت وام مسکن به خبرنگاران است،‌ در این رابطه به خبرنگار تسنیم‌، گفت: جلسات شورای پول و اعتبار چندین مرتبه است که تشکیل نشده است‌، بنابراین از سرانجام این موضوع خبر ندارم،‌ اما در همان ابتدا که وام مسکن خبرنگاران نیز به مانند وام مسکن هنرمندان و قضات در شورای پول و اعتبار مطرح شد،‌ این طرح موافقان و مخالفانی داشت.

وی ادامه می‌دهد: باور مخالفان پرداخت وام به خبرنگاران، هنرمندان و قضات این بود که چرا باید میان قشرهای مختلف مردم تبعیض قائل شد،‌ علاوه بر آن پرداخت این وام به خبرنگاران،‌ هنرمندان و قضات موجب بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد‌، اگر به هر خبرنگاری ۳۰ میلیون تومان وام داده شود‌‌، بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور چندان توجیه عقلانی ندارد.

حسن‌نژاد می‌افزاید: مخالفان این وام مطرح می‌کردند که با وجود نیازمندی‌ها در بخش تولید‌، می‌توان این بودجه را در بخش تولید داخلی صرف کرد. علاوه بر آن با پرداخت این وام به خبرنگاران باید سطح وام مسکن برای مردم عادی را نیز افزایش داد که امکان‌پذیر نیست.

وی هم‌چنین به دفاع موافقان این طرح در شورا اشاره می‌کند و می‌افزاید: مدافعان پرداخت وام خبرنگاران نیز معتقد بودند که خبرنگاران از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و از آنجا که جزو مشاغل سخت به شمار می‌روند،‌به نسبت سایر قشرهای جامعه از سطح درآمد کمتری برخوردارند و برای امنیت خاطر آن‌ها باید اقدامات معیشتی بهتری را برایشان فراهم آورد.

حسن‌نژاد با بیان این مطلب که مخالفان طرح درصد بیشتری نسبت به موافقان بودند‌، گفت: به نظر می‌رسد که موضوع وام مسکن خبرنگاران منتفی است،‌ البته در صورتیکه در دولت جدید نیز این دغدغه وجود نداشته باشد.

کوروش پرویزیان عضو شورای پول و اعتبار نیز از دیگر اعضاست که از سرانجام وام مسکن خبرنگاران در این شورا بی اطلاع است،‌ وی نیز به برگزار نشدن چندین جلسه این شورا اشاره می‌کند و می‌گوید: وام مسکن خبرنگاران از همان ابتدا در شورا با مخالفت روبرو شد.

به نظر می‌رسد،‌ پرداخت وام مسکن به خبرنگاران،‌ هنرمندان و قضات در پیچ و خم شورای پول و اعتبار و برگزار نشدن جلسات آن در ماه‌های پایانی دولت به فراموشی سپرده شد،‌ به مانند هزاران موضوع دیگری که در غفلت مسئولان از یادها می‌روند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *