پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

طنین نوای«بک یاالله» درحیاط دانشگاه تهران

سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 302862
مراسم احیای شب بیست و یک از لیالی قدر با قرائت دعای جوشن کبیر و سخنرانی 'حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به همراه مداحی ذاکر اهل بیت از ساعت 22.30 الی 3 بامداد در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، از مراسم های دانشگاه تهران زیاد شنیده بودم، مراسم هایی که خاص هستند، احیا گرفتن کنار شهدا و کنار صدها دل جوان و پاک لطف دیگری داشت که دیشب نصیبم شده بود.
 
شب وقتی وارد خیابان 16 آذر شدم از تعداد زیاد ماشین‌هایی که دو طرف خیابان پارک شده بود، حدس زدم که امشب باید جمعیت زیادی برای احیای شب بیست و یکم میهمان مسجد دانشگاه تهران باشند. با ورود به دانشگاه متوجه شدم که درست حدس زده ام چرا که به جز دانشجویان همسایه های مناطق اطراف دانشگاه از پیر، جوان و کوچک و بزرگ نیز علاوه بر دانشجویان برای احیای شب قدر در دانشگاه تهران حضور داشتند.
 
دانشگاه تهران حال و هوای دیگری داشت، حس و حال غریبی به انسان دست می داد، قرائت دعای جوشن کبیر آغاز شده بود فرازهای دعا یکی پس از دیگری خوانده می شد «سُبْحَانَکَ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» منزهى تو اى که نیست معبودى جز تو فریاد فریاد بِرَهان ما را از آتش اى پروردگار.
 
تمام محوطه های منتهی به مسجد و داخل مسجد پر از جمعیت بود، در این میان برخی ایستاده و برخی نشسته دعای جوشن کبیر را زمزمه می کردند، قسمت شهدا از همه شلوغ تر بود آدمی که هیچ توشه قابل عرضی ندارد باید دست به دامن همه بشود شاید خدا به آبروی این واسطه ها نگاهی به دل سیاه و دست خالی و کوله بار سنگین گناهش بیندازد و قلم عفوی برآنها بکشد.
 
فرازهای دعای جوشن کبیر همچنان ادامه دارد، هر چه دعا بالاتر می رود ناله‌ها بیشتر می شود، همه مشغول عبادت هستند هرکسی زیرلب چیزی زمزمه می کند این را از حرکت لبها هایشان می توان فهمید، امشب شب بازگشت به خدا، توجه به خویشتن، توبه و استغفار برای کسب خیرات و برکات معنوی از درگاه خداوند است. امشب شب شهادت حضرت علی (ع) هم هست که این شب را تحت تاثیر خود قرار داده، مداح اهل بیت پس از پایان یافتن دعای جوشن کبیر به مظلومیت حضرت علی (ع) اشاره کرد و نیم ساعتی به مداحی پرداخت. ذکر مظلومیت های حضرت علی (ع) حال و هوای خاصی به مراسم داده و فضای معنوی آن را دوچندان کرده بود.
 
حجت الاسلام محسن قرائتی- رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز با توجه به مقارن بودن شب قدر با ضربت خوردن امیرالمومنین موضوع سخنرانی خود را حضرت علی (ع) و معاد عنوان کرد، وی به سجایایی اخلاقی حضرت علی (ع) اشاره کرده و گفت: حضرت علی (ع) همواره یاد معاد بود، توجه به یتیم ها داشت به جوانان اهمیت می داد، تنها شخصی بود که گفت هر کس هر چیزی که می خواهد از من بپرسد، تنها شخصی بود که هم خود معصوم بود و هم همسرش، زمانی پیامبر به وی گفت که یا علی تو در ماه رمضان به شهادت می رسی، نپرسید کی، توسط چه کسی، فقط گفت آیا با دین کامل شهید می شوم یا بدون دین از دنیا می روم ،خلاصه کلام حجت الاسلام قرائتی این بود که برای برداشتن قدم در راه راست باید حضرت علی (ع) را الگو قرار داد.
 
ساعت به 3 بامداد نزدیک می شود موقع گذاشتن قرآن به سرفرا رسیده، قرآن ها به سر گرفته می شوند خداوند را به کتاب نازل شده اش مى خوانیم و به آنچه در آن است قسم می دهیم كه مرا از آزادشدگان خود از آتش قرار دهد.
 
 نوای «بک یاالله» در مسجد و حیاط دانشگاه تهران طنین انداز می شود بغض ها شکسته می شوند دست ها به سوی آسمان بلند می شود به امید اینکه خالی بازنگردند و  پيوند دوباره ای بین بنده و خالق ایجاد شود.
 
 شب های قدر فرصت مغتنم و با ارزشی است برای بازگشت به خدا، توجه به خویشتن، توبه و استغفار برای کسب خیرات و برکات معنوی از درگاه خداوندگار هستی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *