کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایتی تلخ از روبانی که نباید بریده می‌شد

8 مرداد 1392 ساعت 7:32

تعطیلی سه بیمارستانی که هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور برای مردمان محروم خراسان جنوبی افتتاح شدند، تلخ بود، اما رنج‌آور، توجیهات من‌درآوردی برای چرایی تعطیلی این بیمارستان‌های تازه افتتاح شده است.


به گزارش جهان به نقل از فارس، خبری با عنوان "قفل و زنجیر بر درب بیمارستان تازه افتتاح شده سرایان" برای نخستین بار در خبرگزاری فارس و سایت خبری خاورستان در دوم مردادماه یعنی چهار روز قبل و دو روز پس از افتتاح بیمارستان‌های 32 تختخوابی در شهرستان‌های سربیشه، درمیان و سریان خراسان جنوبی منتشر شد.
 
این خبر روز بعد بازتاب گسترده‌ای داشت و اغلب رسانه‌ها به پوشش آن پرداختند و حتی با موضوع تعطیلی دو بیمارستان دیگری که با کلی تشریفات افتتاح شده بود، تلخ‌تر تکمیل شدند.
 
مروری به اخبار پیرامون تعطیلی بیمارستان‌های 32 تختخوابی در شهرستان‌های سربیشه، درمیان و سریان خراسان جنوبی در دو روز اخیر نشان‌دهنده نوعی تناقض در سخنان مسئولان مربوطه است.
 
از سویی برخی مسئولان ارشد استانی و کشوری سعی کردند توجیهات من‌درآوردی برای چرایی تعطیلی این بیمارستان‌های تازه افتتاح شده بتراشند تا شاید مردم قانع شوند.
 
معاون اول رئیس جمهور نیز در واکنشی تند شامگاه جمعه در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های بهداشتی و درمانی استان کردستان واقع در بیمارستان توحید سنندج گفت: ما هفته گذشته سه بیمارستان را در استان خراسان جنوبی افتتاح کردیم که متاسفانه در فاصله یک روز بعد از آن به دلیل نبود مجوز استخدام برای جذب نیرو این سه بیمارستان تعطیل شده‌اند.
 
محمدرضا رحیمی با بیان اینکه انتشار این خبر از سوی یکی دو خبرگزاری مریض صورت گرفته است، عنوان کرد: ما برای افتتاح این سه بیمارستان تلاش زیادی کردیم و در این گرمای طاقت فرسا و ماه مبارک رمضان برای افتتاح آنها وقت گذاشتیم، ولی فردی نادان جلوی کار را گرفته است.
 
وی با بیان اینکه یکی پیدا شده و می‌گوید که این سه بیمارستان مجوز استخدام نیرو ندارند، ادامه داد: باید با این فرد به شدت برخورد شود تا دیگر شاهد اتفاقات این چنین در کشور نباشیم.
 
آقای رحیمی کدام رسانه مریض است و چه کسی احمق؟
 
حال مشخص نیست چرا آقای رحیمی رسانه‌هایی که مطالبات مردم را منعکس می‌کنند، مریض خوانده است.
 
از سویی دیگر مشخص نیست آقای رحیمی چه کسی را احمق خوانده است. هرچند اغلب مردم این سخنان آقای رحیمی را به حساب دستپاچگی مقابل خواست مردم محروم این دیار ثبت می‌کنند.
 
استاندار خراسان جنوبی هم به جای پاسخ منطقی رسانه‌ها را متهم کرد
 
قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی هم به مانند معاون اول رئیس جمهور به جای پاسخ منطقی ابتدا رسانه‌ها را متهم کرد.
 
وی در مراسم افتتاح شبکه گازرسانی و پروژه‌های خدماتی شهر ارسک از توابع شهرستان بشرویه در جمع خبرنگاران تعطیلی سه بیمارستان در شهرستان خراسان جنوبی را در حالی غیر حقیقی و شایعه خواند که مستندات و تصاویری که ورودی‌های بیمارستان‌ها قفل و زنجیر زده شده‌اند، در رسانه‌ها موجود است و برخی رسانه‌ها آنها را منتشر کرده‌اند.
 
رشید در توجیهی جالب گفت: اگر این بیمارستان‌ها افتتاح نمی‌شد، اولویت‌ها به جای دیگری تعلق می‌گرفت که مردم این شهرستان‌ها ضرر می‌کردند.
 
البته آقای استاندار به تجهیزات میلیاردی اشاره نکرد که به خاطر مدیریت‌های اشتباه باید خاک بخورند. معلول نیست بیمارستان‌های بسته چه سودی برای مردم دارند.
 
مگر می‌شود فرودگاهی را یک روز پس از افتتاح تعطیل کنند و بگویند خلبان نداریم؟
 
جام‌جم آنلاین نیز در گزارشی نوشت: به نظرتان امکان دارد فرودگاهی را امروز افتتاح کنند و فردا تعطیل و بگویند علت این است که خلبان و کادر پرواز نداریم؟! نه! به نظرتان امکان دارد کارخانه‌ای را امروز افتتاح کنند و فردا تعطیل و بگویند علت این است که مهندس و کارگر نداریم؟! نه ! چون مسلما، پیش نیاز افتتاح یک مرکز که قرار است به مردم خدمتی کند، فراهم کردن نیروی انسانی لازم برای کار در آن است، اما این منطق همه جا صدق نمی‌کند مثلا همین حالا، سه بیمارستان 32 تختخوابی در شهرستان‌های سربیشه، در میان و سریان خراسان جنوبی یک روز پس از افتتاح تعطیل شده است، چون وزارت بهداشت نیروی انسانی برای کار در این بیمارستان‌ها ندارد!
 
31 تیرماه روز خوشحالی خراسان جنوبی‌ها
 
دوشنبه 31 تیر امسال برای اهالی مناطق محروم خراسان جنوبی روز جشن بود چون در این روز خیلی از مسئولان رده بالا مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور به استان‌شان آمدند و سه بیمارستان 32 تختخوابی را در سه شهرستان محرومش با لبخند و سلام و صلوات افتتاح کردند و ذوق کردند که سعید مالکی، قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در مراسم افتتاح گفت: برای هر یک از این بیمارستان‌ها 40 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
 
خراسانی‌های خندان و صبور یادشان بود که ساخت این بیمارستان‌ها از سال 1386 آغاز شده است و در همان سال 1390 تمام شده اما به روی خودشان نیاوردند و همچنان به قائم مقام وزیر لبخند رضایت زدند تا اینکه او خودش به این جریان اعتراف کرد، اما توضیح داد که حالا دیگر باگذشت دو سال از پایان ساخت بیمارستان‌ها، آنها را تجهیز کرده‌اند و بخش‌هایی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه، استریل، زنان و زایمان، کودکان، جراحی، داخلی و اورژانس، درمانگاه، غذاخوری، خدمات اداری، ساختمان امحاء زباله، نگهبانی، تصفیه فاضلاب و اتاق برق اضطراری در آنها آمادگی کامل برای کار را دارند.
 
2 مرداد روز سوگواری مردم خراسان جنوبی
 
چهارشنبه دو مرداد امسال برای اهالی مناطق محروم خراسان جنوبی روز سوگواری بود چون حالا دیگر مسئولان رده بالا، رفته بودند و روی در بیمارستان‌های قشنگی که افتتاح کرده بودند، قفل‌های بزرگ بود! مردم از هم پرسیدند مگر در استان‌های دیگر بیمارستان‌ها بعد از افتتاح، کارشان را آغاز نمی‌کنند؟! مگر نباید به وضع بیماران رسیدگی کنند؟! نکند باز هم قرار است ماجرای سال 1390 اتفاق بیفتد که بیمارستان‌ها با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد، اما بعد درشان را بستند و گفتند «ساختمان‌های‌شان را افتتاح کردیم، بقیه‌اش بماند برای سال‌های بعد؟!» اما آنها که در بیمارستان‌ها را قفل زده بودند، در پاسخ به همه این پرسش‌ها فقط لبخند زدند که «تعطیل تا اطلاع ثانوی! »
 
نمایندگان با جدیت پیگیری کردند
 
مردم بهت‌زده و نگران ماجرا را برای محمد باقر عبادی، مراد هاشمزهی  و محمد علی عبدالله‌زاده، نمایندگان‌شان را در مجلس شورای اسلامی تعریف کردند و آنها هم قضیه را پیگیری کرده و یک روز بعد در گفت‌وگو با مهر اعلام کردند که در این باره به رئیس جمهور تذکر داده‌اند، اما وزارت بهداشت همچنان در سکوت بود و این شد که جام‌جم برای با خبر شدن از علت اصلی این اتفاق عجیب با حسن امامی رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت گفت‌وگو کرد.
 
معاون وزیر: از ابتدا هم قرار نبود این بیمارستان‌ها افتتاح شوند
 
امامی رضوی در پاسخ به جام جم در مورد تعطیلی بیمارستان‌های خراسان جنوبی یک روز پس از افتتاح گفت: چون نیروی انسانی به اندازه کافی ندارد یعنی نیروی انسانی هنوز برای آنها استخدام نشده است، این سه بیمارستان تعطیل هستند.
 
وی گفت: از ابتدا هم قرار نبود همه بیمارستان‌ها افتتاح شود، آنچه افتتاح شده اورژانس و درمانگاه است.
 
البته آقای دکتر به این نکته اشاره نکرد که در مراسم بوده و اعتراضی به موضوعی که در مراسم افتتاح برای بهره‌برداری از بخش‌های رادیولوژی، آزمایشگاه، استریل، زنان و زایمان، کودکان، جراحی، داخلی و اورژانس، درمانگاه، غذاخوری، خدمات اداری، ساختمان امحاء زباله، نگهبانی، تصفیه فاضلاب و اتاق برق اضطراری شده نکرده است.
 
آب پاکی امامی رضوی بر روی خواسته‌های مردم
 
امامی رضوی در ادامه گفته: وقتی ما نیروی انسانی نداریم، وقتی وضعیت دانشگاه مناسب نیست و نمی‌توانند نیروی انسانی جدید استخدام کنند، طبیعتا قادر نیستند خدمات گسترده ارائه بدهند.
 
نماینده بیرجند: بیمارستان‌ها یک روز بعد از افتتاح تعطیل شده است
 
نمایندگان خراسان جنوبی نیز توضیح دادند که علت اصلی تعطیلی این سه بیمارستان، تامین نشدن اعتبارشان برای به کارگیری نیروی انسانی و تهیه هزینه‌های نگهداری است.
 
نماینده مردم بیرجند خوسف درمیان در مجلس شورای اسلامی از تذکر نمایندگان استان به رئیس جمهور در خصوص تعطیلی بیمارستان‌های سربیشه سرایان و درمیان پس از افتتاح خبر داد.
 
حجت‌الاسلام محمد باقر عبادی به مهر گفت: مهم‌ترین علت تعطیلی این بیمارستان‌ها عدم تامین اعتبار برای تامین نیروی انسانی و هزینه‌های نگهداری است.
 
وی اظهار داشت: نمایندگان استان خراسان جنوبی به رئیس جمهور تذکری نسبت به افتتاح سه بیمارستان "سربیشه"،"سرایان" و "درمیان" توسط معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 31 تیرماه که به علت عدم تخصیص اعتبار لازم برای تامین نیروی انسانی در روز بعد تعطیل شده است، دادند.
 
عبادی افزود: براساس اطلاعاتی که شهروندان به نمایندگان خود در مجلس داده‌اند، این بیمارستان‌ها یک روز بعد از افتتاح تعطیل شده است.
 
نماینده نهبندان و سربیشه: بیمارستان‌های تازه افتتاح شده کادر درمانی ندارند
 
نماینده مردم سربیشه و نهبندان نیز در این زمینه گفت: نبود نیروی انسانی موجب گلایه شهروندان سربیشه‌ای از افتتاح این بیمارستان شده است.
 
مراد هاشمزهی ادامه داد: دولت باید در زمینه تامین اعتبار برای کادر درمانی این بیمارستان‌ها چاره‌اندیشی کند.
 
نماینده فردوس و سرایان: بیمارستان سرایان تحویل مردم نشده است
 
نماینده مردم سرایان، بشرویه، طبس و فردوس در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه می‌گوید: احداث بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان سرایان از مصوبات سفر اول دولت نهم به استان خراسان جنوبی بوده است که علی رغم مشکلات بهداشتی و درمانی در منطقه، این پروژه هنوز به طور کامل در اختیار مردم قرار نگرفته است.
 
محمد علی عبدالله‌زاده تصریح کرد: پس از تکمیل و تجهیز بیمارستان 32 تختخوابی سرایان نیاز بود تا موارد هزینه‌ای و پرداخت دستمزد کادر درمانی در ردیف بودجه‌ای دولت قرار گیرد که این مهم در دستگاه‌های مرتبط پیگیری شده است.
 
وی با بیان اینکه افتتاح این پروژه نویدی برای مردم در رفع مشکلات درمانی‌شان خواهد بود، ادامه داد: مطالبه حوزه درمان را به عنوان دغدغه اصلی مردم منطقه پیگیری می‌کنم.
 
بیمارستان‌هایی که چند نوبت افتتاح می‌شوند
 
پیگیری‌های خبرنگاران حکایت از این دارد که ساختمان بیمارستان‌های جدیدالتاسیس خراسان جنوبی در آبان ماه 90 همزمان با سفر چهارم هیئت دولت به استان افتتاح شده بودند و انتظار می‌رفت این بار بیمارستان‌ها به صورت کامل تحویل شوند. البته شاید بناست هر قسمتی را جمعی از مسئولان به شکوه خاصی افتتاح کرده و رزومه کاری برای خودشان تهیه کنند.
 
سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به واقعیت نزدیک‌تر است
 
بر اساس اخبار موثق پیش از افتتاح این بیمارستان‌ها در سفر معاون اول رئیس جمهور گویا موضوع عدم نیروی لازم و اعتبار به مسئولان ارشد استانی و کشوری منعکس شده بود و مسئولان بدون توجه به این موضوع نسبت به افتتاح اقدام کردند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص تعطیلی سه بیمارستان سربیشه، درمیان و سرایان نیز به رسانه‌ها گفت: به دلیل نبود بودجه در تامین حقوق نیروها نتوانسته‌ایم آنها را سر کار بیاوریم.
 
قاسم کریمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیش از یکسال است که پیگیر موضوع برای جذب نیروی انسانی این بیمارستان‌ها است، تصریح کرد: 270 نیرو برای این بیمارستان‌ها جذب و گزینش شده‌اند که با تامین اعتبار حقوق و مزایای آنها بیمارستان‌ها نیز فعال می‌شوند.
 
کریمی: قول بودجه بیمارستان‌های خراسان جنوبی به اگرها گره خورده است
 
وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعدد این دانشگاه برای دریافت ردیف بودجه‌ای پرسنل این بیمارستان‌ها گفت: قول‌هایی در برنامه بودجه امسال داده‌اند که آن هم به اگرها گره خورده است.
 
کریمی می گوید: مسئولان قول تامین این بودجه را داده‌اند و عنوان کرده‌اند که با تغییرات دولت جدید اعمال خواهد شد، اگر ما باشیم، پیگیر خواهیم بود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: مجبوریم به دلیل نبود نیروهای حفاظتی قفل بر درب بیمارستان‌ها بزنیم
 
وی با بیان اینکه شهرستان‌های سربیشه، درمیان و سرایان از شهرهای محروم خراسان جنوبی هستند که سال‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: دانشگاه هیچ کوتاهی برای فعال کردن این بیمارستان‌ها نکرده و مشکلات کمبود اعتبار به وزارتخانه و سطح کلان کشور بر می‌گردد.
 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 2 میلیارد تومان تجهیزات در این بیمارستان‌ها مستقر شده است، تصریح کرد: مجبور هستیم به دلیل حتی نبود نیروهای حفاظتی قفل بر درب بیمارستان‌ها بزنیم.
 
سخن پایانی
 
به هر حال حقیقت این است که بیمارستان‌های بسته شده، نه فقط برای ارائه خدمات اورژانسی بلکه برای ارائه خدمات تخصصی ساخته شده است و حتی اگر در دو بیمارستان دیگر نیز بخش اورژانس فعال شود، همچنان میلیاردها تومان پول بیت‌المال که صرف خرید تجهیزات تخصصی در آنها شده با تعطیلی آنها، به هدر رفته است و معلوم نیست چند سال دیگر، نیروی مورد نیاز تامین شود تا مسئولان بار دیگر این بیمارستان‌ها را افتتاح کنند و مردم مناطق محروم استان خراسان جنوبی از خدمات‌شان بهره‌مند شوند.
 
گرچه امامی رضوی معاون وزیر بهداشت تاکید می‌کند که بخش اورژانس این بیمارستان‌ها مشغول فعالیت است، اما بر اساس گفته‌های مردم این اتفاق فقط در شهرستان درمیان افتاده است.


کد مطلب: 302784

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/302784/روایتی-تلخ-روبانی-نباید-بریده-می-شد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com