کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نطق عجیب علی مطهری در مجلس در دفاع از فتنه گران

6 مرداد 1392 ساعت 12:34

علی مطهری اظهار داشت: مجلس باید به انتخاب مردم احترام بگذارد و سعی نکند با بهانه‌های واهی مانند ارتباط با فتنه‌گران، وزرای کابینه را به رییس‌جمهور منتخب تحمیل کند.


به گزارش جهان، نماینده مردم تهران، در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: همه می‌دانند که خوارج دشمن شماره یک علی(ع) بودند و ایشان به دست این گروه به شهادت رسید. سیره و روش ایشان در زمان حکومتش در برخورد با خوارج باید برای ما درس باشد خوارج به طور علنی ابراز مخالفت می‌کردند و گاهی خطبه حضرت را قطع و به او انتقاد می‌نمودند امام علی(ع) خوارج را از حقوق اجتماعی خود محروم نکرد حتی حقوق آن‌ها را از بیت‌المال قطع نکرد و با آ‌ن‌ها مانند سایر مردم رفتار می‌کرد تا زمانی که دست به شمشیر بردند و مزاحم امنیت جامعه شدند.

وی ادامه داد: شهید آیت‌الله مطهری از سیره علی(ع) در برخورد با خوارج به دموکراسی علی(ع) تعبیر می‌کرد. اکنون برخی زندانیان سیاسی داریم که به صرف انتقاد از حکومت در زندان به سر می‌برند این امر با سیره امام علی(ع) سازگار نیست و لازم است رییس قوه قضاییه بدون اعتنا به فشارهای مقامات امنیتی این افراد را آزاد کند.

نماینده مردم تهران گریزی نیز به انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ داشت و ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از تجربیات سال ۸۸ به خوبی برگزار شد. نقطه آغاز فتنه ۸۸ آن‌جا بود که عده‌ای به اصطلاح ولایت‌مدار راه‌ افتادند و گفتند نظر آقا به احمدی‌نژاد است و جامعه را دوقطبی کردند اما در انتخابات اخیر رهبر گرامی ما این راه آسیب را بستند و چندبار فرمودند نظر من را هیچکس حتی اعضای خانواده‌ام نمی‌داند و در روز رای‌گیری نیز چند بار بر حفظ امانت مردم تاکید کردند.

وی تاکید کرد: همچنین ایشان به برخی نهادهای نظامی چندبار توصیه اکید فرمودند در انتخابات دخالت نکنند، نتیجه انتخابات هم برخلاف سال ۸۸ با تانی و به مرور اعلام شد و در نتیجه هیجان طبیعی انتخابات به تدریج فروکش کرد. این موارد باعث شد انتخابات ۹۲ متمایز از انتخابات ۸۸ برگزار شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری اخیر پیام‌ها و عبرت‌های زیادی برای کسانی داشت که در هشت سال اخیر راه افراط و حذف نیروهای اصیل انقلاب را پیمودند، ابراز عقیده کرد: این‌که چهار سال تمام آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی به وسیله رسانه‌ها مختلف تخریب شوند و حتی یک دقیقه فرصت دفاع به آن‌ها داده نشود و آنگاه کاندیدای مورد نظر این دو پیروز شوند بسیار پرمعنی و حاکی از رشد اجتماعی و سیاسی مردم ماست.

نماینده مردم تهران با اشاره به میزان آرای کسانی که گفتمان آن‌ها را «گفتمان افراط» نامید ، ابراز عقیده کرد: اما سروصدای افراطیون از همه بیشتر است و برای دولت آینده تعیین تکلیف می‌کنند، گویی پیروز انتخابات بوده‌اند. باید قبول کنند که پیروز انتخابات اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل بودند که برخلاف افراطی‌ها هیچ دیواری میان آن‌ها نیست. حلقه اعتدال آن‌ها را به یکدیگر پیوند داده است.

مطهری خطاب به مجلسیان و کسانی که آن‌ها را «اصولگرایان افراطی» نامید، گفت: مجلس باید به انتخاب مردم احترام بگذارد و سعی نکند با بهانه‌های واهی مانند ارتباط با فتنه‌گران، وزرای کابینه را به رییس‌جمهور منتخب تحمیل کند. اصولگرایان تندرو به جای مصادره انتخابات باید به آسیب‌شناسی گفتمان خود بپردازند و برداشت خود از اصل ولایت فقیه که آن را مرادف با تعطیل عقل و ترک اظهارنظر و هرگونه اقدام و ابتکار برای اصلاح امور تفسیر می‌کنند و برداشت خود از آزادی بیان که بسیار ضیق تفسیر می‌کنند و برداشت خود از مساله حفظ نظام را که گاهی استفاده از وسیله نامشروع را در این راه مجاز می‌شمارند اصلاح کنند و به موازات دفاع از نظام، دفاع از حقوق مردم را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

نماینده مردم تهران با اشاره به پایان دولت دهم نیز خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در آستانه استقرار است همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند خوب است که دولت آینده نقاط قوت دولت فعلی را دارا و نقاط ضعف آن را نداشته باشد، از نقاط مثبت دولت فعلی تحرک و سرکشی به تمام نقاط کشور، صلابت در برابر تکبر و سلطه‌گری غربی‌ها، توجه به توده مردم و بخشی از شعارهای اولیه انقلاب است هرچند این دولت برخی از شعارهای اولیه انقلاب خصوصا در حوزه اخلاق را میراند.

هم‌چنین به اعتقاد وی نقاط ضعف دولت دهم که دولت آینده باید از آن مبری باشد این‌هاست: رییس‌جمهور تصور می‌کرد که چون مردم به او رای داده‌اند باید همه نظریات او در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ و اجتماع اجرا شود غافل از این‌که رییس جمهور مجری قانون اساسی، سیاست‌ها‌ی کلی نظام و مصوبات مجلس است نه مجری نظریات خود در نتیجه بیشترین قانون‌شکنی‌ها در این دولت اتفاق افتاد تا آن‌جا که گاهی رییس جمهور به صراحت اعلام می‌کرد که فلان قانون را اجرا نمی‌کنم. متاسفانه مجلس در این مورد به وظیفه خود به خوبی عمل نکرد. نقطه ضعف دیگر این دولت عدم انضباط مالی بود که گزارشات دیوان محاسبات بهترین گواه آن است، مورد دیگر نگاه خاص فرهنگی این دولت بود. در این دولت تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام توسط آقای مشایی مطرح شد و رییس‌جمهور به شدت از آن حمایت کرد. تلاش برای بازگشت به ایران باستان و پیش از اسلام صورت گرفت که با مخالفت علمای اسلام و شخصیت‌های سیاسی ابتر ماند. همچنین این دولت وظیفه خود در آن مرتبه از امربه معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون و اجماع فقهاست قبول نداشت؛ لذا اموری مانند پوشش اسلامی در این دولت که به عنوان حزب‌اللهی برسر کار آمد انحطاط پیدا کرد ضعف محتوای فیلم‌های سینمایی، فقدان اراده برای مبارزه با مظاهر غربی در جامعه و کم‌توجهی به ترویج سبک زندگی اسلامی نمونه‌های دیگری از نقص فرهنگی این دولت است که دولت جدید باید از آنها مبری بماند.

وی از روحانی خواست به شعارهای خود از جمله دفاع از حقوق ملت و اجرای قانون اساسی پایبند باشد و ادامه داد: اکنون که با انتخابات اخیر آشتی ملی تحقق یافته است باید آثار بحران سال ۸۸ محو گردد. زندانیان سیاسی که اکثر آن‌ها جرمی جز انتقاد ندارند آزاد شوند و تکلیف آقایان موسوی و کروبی نیز مشخص شود. اگر این دو نفر باید عذرخواهی کنند آیا نیازی به عذرخواهی آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتارهای بعدی خود مطرح کرد نیست؟ حداقل این است که به آن‌ها اجازه دفاع از خود داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از نطق خود گفت:‌ دولت فعلی در آخرین روزهای حیات خود تعهداتی را برای دولت جدید از طریق استخدام‌ها و واگذاری‌ها در مناطق آزاد و به صداوسیما ایجاد کرده است. از رییس‌جمهور منتخب می‌خواهم که به این روند پایان داده شود.

به گزارش ایسنا،مطهری بخش پایانی سخنان خود را به قرائت گزارش فتنه ۲۲ بهمن قم در مجلس شورای اسلامی اختصاص داد و ابراز عقیده کرد: قرائت گزارش این فتنه برکاتی خواهد داشت از جمله شناسایی یک فرقه مذهبی مستقر در قم که سال‌هاست در حمله به بیوت مراجع تقلید و علمای آزاده و حر و برهم زدن جلسات مذهبی از طریق تحریک جوانان مذهبی و انقلابی فعال است. به تعبیر شهید مطهری شعارهای خوارج مرده است اما روح خوارجی‌گری در برخی از ما حلول کرده است امام علی(ع) فرمود فتنه خوارج مانند بیماری هاری در حال سرایت کردن به جامعه مسلمین بود و من بودم که چشم فتنه را درآوردم و جز من احدی جرات آن را نداشت. امروز نیز باید چشم این فتنه را درآوریم.


کد مطلب: 302404

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/302404/نطق-عجیب-علی-مطهری-مجلس-دفاع-فتنه-گران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com