پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۸

چرا صديقي فقط درباره وزارت علوم به روحاني پيغام داد

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 302012
اخباري پس از پيروزي حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني از دانشگاه‌ها به گوش مي‌رسد كه بعضاً اعضاي هيات علمي منتسب به اصلاح‌طلبان، پيروزي دكتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري يازدهم را فرصتي براي رفتاري متفاوت با اعضاي هيات علمي اصولگرا پنداشته و در اين روزهاي منتهي به تشكيل دولت اين طور وانمود مي‌كنند كه گويي با تشكيل دولت جديد، يكه‌تاز و ميدان‌دار امور دانشگاه خواهند شد.
چرا صديقي فقط درباره وزارت علوم به روحاني پيغام داد
جهان نيوز - گروه سیاسی:
دغدغه‌ها درباره كابينه يازدهم از سطح رسانه‌ها و محافل سياسي به تريبون نماز جمعه تهران نيز رسيد و خطيب جمعه تهران كه در دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، انگشت اشاره را به طور خاص به سمت يك وزارتخانه برد و از رئيس‌جمهور منتخب خواست تا درباره فردي كه براي رأس اين وزارتخانه انتخاب مي‌‌كند، ملاحظه نمايد.

آیت الله صديقي از سياسي‌ترين تريبون ديني پايتخت و رساترین رسانه انقلاب، درباره فردي كه قرار است سكان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را در دست بگيرد به حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني پيغام داد. اينكه خطيب جمعه تهران چرا فقط درباره يك وزير به رئيس جمهور منتخب پيغام مي‌دهد، خود نكته‌اي است كه مي‌تواند از مناظر گوناگون قابل ارزيابي باشد كه يك شاهد براي آن مي‌تواند همين باشد كه صديقي در دانشگاه تهران يعني نماد آموزش عالي كشور و مادر دانشگاه‌هاي ايران در حال سخنراني بوده است.

نگاهي عميق‌تر به ويژگي كه صديقي را قبل از قرارگيري در جايگاه خطيب جمعه پايتخت، مشهور ساخته است، نشان مي‌دهد كه پيشتر او به عنوان معلم اخلاق ‌شناخته شده است. بخصوص وقتي حضور مستمر كاظم صديقي در كنار استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید شيعه حضرت آيت‌الله آقا مجتبي تهراني را تعقيب مي‌كني، به اين جمع‌بندي نزديك مي‌شوي كه شايد توقع امام جمعه موقت تهران درباره وزير علوم كابينه يازدهم، بيش از آنكه ناشي از دغدغه‌هاي سياسي مرسوم امروز باشد، برآمده از يك دغدغه اخلاقي است كه قطعاً واكاوي و شكافتن بيشتر آن از عهده همان استاد اخلاق برمي‌آيد. اما دغدغه اخلاقي صديقي درباره وزارت علوم و سكاندارش در كابينه يازدهم ناظر بر چيست؟

البته اخباري پس از پيروزي حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني از دانشگاه‌ها به گوش مي‌رسد كه بعضاً اعضاي هيات علمي منتسب به اصلاح‌طلبان، پيروزي دكتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري يازدهم را فرصتي براي رفتاري متفاوت با اعضاي هيات علمي اصولگرا پنداشته و در اين روزهاي منتهي به تشكيل دولت اين طور وانمود مي‌كنند كه گويي با تشكيل دولت جديد، يكه‌تاز و ميدان‌دار امور دانشگاه خواهند شد. اين درحاليست كه شعارهاي دكتر روحاني مبتني بر اصلاح‌طلب سازي امور نبوده بلكه بر مديريت فراجناحي و اعتدالي تأكيد داشته است.

همين رفتارها از منظر اخلاق و مصلحت براي دلسوزان نظام ايجاد دغدغه كرده كه البته بسياري از آنها شرايط حال را كه هنوز كابينه‌اي معرفي نشده و در واقع دكتر حسن روحاني گامي رسمي براي تشكيل دولت برنداشته است را شرايطي مناسب براي نقد ندانسته و صرفاً به ارسال پيغام‌هاي رسمي و غير رسمي به روحاني اكتفا مي‌كنند.

به هر روي حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي، خطیب جمعه تهران گفت: «من از روی دلسوزی از رئیس‌جمهور منتخب درخواست می‌کنم با توجه به اینکه اکنون دانشگاه‌های ما در فضای علمی و آرامش هستند، نماز جمعه برگزار می‌کنند و مسائلی چون پرتاب ماهواره ایرانی به عنوان نماد پیشرفت کشور و علوم مختلف در مسیر سرعت و پیشرفت قرار دارند، خدای ناکرده دچار غفلت نشوند که یک وزیر علوم یا رئیس دانشگاه‌هایی که بوی فتنه می‌دهند بر سر کار بیاورند و علم و فرهنگ را از فضای دانشگاه دور کنند، این توقعی است که امام (ره)، ما و امت از رئیس‌جمهور منتخب داریم و خواهیم داشت.»

البته اين روزها اخبار ضد و نقيضي براي كليه اعضاي كابينه يازدهم در قالب شنيده‌ها يا از زبان اشخاص منتشر مي‌شود كه البته اين روند درباره وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز صادق است.

يك روز روزنامه‌اي كه توسط چهره رسانه‌اي نزديك به دولت محمود احمدي‌نژاد اداره مي‌شود، تيتر يك خود را به نهايي شدن حضور عبدالله جاسبي در رأس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اختصاص مي‌دهد و روز ديگر يكي از مسئولان حوزه‌هاي مرتبط با فناوري‌هاي نوين در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصحلت نظام به رسانه‌ها مي‌گويد كه جعفر توفیقی به عنوان نخستین و اصلی‌ترین گزینه جهت کسب تصدی وزارت علوم به رئیس جمهور منتخب معرفی شده است.

اينها درحاليست كه محمدرضا صادق نماینده ویژه روحانی در ستاد نظارت بر انتخابات کشور و از اعضای اصلی حلقه یاران رئیس‌جمهور منتخب كه اکنون نیز از اعضای اصلی دفتر رئیس‌جمهور منتخب به شمار می‌آید، اخبار منتشره درباره نهایی شدن فهرست کابینه یازدهم و اسامی مطرح شده به عنوان وزرای دولت آینده را نادرست و گمانه‌زنی خوانده و گفته است: «مطالبی که روزنامه‌ها در قالب خبرهای رسمی منتشر می‌کنند نظرات و برداشت شخصی افراد است که اطلاعات پراکنده‌ای دارند.»

در همين حال سايت‌هاي خبري و مطبوعات از اسامي نظير «علي عباسپور تهراني‌فرد» عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و رئيس چند دوره كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، «جواد اطاعت» عضو هيات علمي دانشگاه شهيدبهشتي و نماينده  مجلس ششم، «رضا فرجي‌دانا» آخرين رئيس دانشگاه تهران در دولت اصلاحات، «سعيد سهراب‌پور» رئيس دانشگاه صنعتي شريف در دولت‌هاي سيدمحمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد و «محسن اسماعيلي» دانشيار دانشگاه تهران و عضو حقوقدان شوراي نگهبان به عنوان گزينه‌هاي محتمل براي قرارگيري در رأس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كابينه يازدهم نام مي‌برند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علوي
بهتر است که وزیر علوم فردی علمی باشد نه سیاسی. تجربه نشان داده که هر وقت چهره های سیاسی در راس این وزارتخانه قرار گرفته اند، دانشگاهها به آشوب کشیده شده امتحانات عقب افتاده و کار علمی کم رونق شده است مثل دوران معین و توفیقی
محسن
از نقش اخلاقی روسای دانشگاه ها و تاثیر اون بر اخلاق دانشجویان خاطره ای دارم که مربوط به سال 78 دانشگاه پیام نور در یکی از شهرستان ها که جالبه : روزی در جلسه پرسش وپاسخ دانشجویان با مسئولین و اساتید دانشگاه برخی از دختر خانوم های دانشجو از بابت مزاحمت ها و رفتار های زننده برخی دانشجویان پسر به ریس گله کرده و تقاضای رسیدگی به موضوع را داشتند جواب ریس شنیدنی بود آقای ریس با لحن خندانی گفتند : البته فصل بهار هست و خودتون می دونید که فصل بهار فصل ......... است بنابراین کار خواصی ما نمی تونیم انجام بدیم شما هم زیاد سخت نگیرید .
حاجی زاده
امیدوارم دوباره دعوای ائمه جمعه و رییس جمهور شروع نشه
روحانی خودش میدونه چیکار کنه که نه سیخ بسوزه نه کباب
چطوره حاج آقا کروبی بشه وزیر علوم؟
حاجب
Iran, Islamic Republic of
حیف است وزارت علوم سیاسی شود
Iran, Islamic Republic of
راستي اين دخالت نيست- نه اين توصیه يك دلسوزه نه
حسین
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه وزارت علوم دست تندروهای اصلاح طلب نیفته