جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

چه کسی وزیر علوم دولت روحانی می‌شود

جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب: 301997
گزینه وزارت علوم دولت حسن روحانی نهایتا از میان محسن اسماعیلی و رضا فرجی دانا انتخاب خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از پارسینه، گردونه گمانه زنی درباره گزینه های وزارت علوم کابینه یازدهم، از همان نخستین روزهای پس از پیروزی حسن روحانی آغاز شد و نه تنها رسانه ها به طرح تعدادی از اسامی معروف حوزه آموزش عالی پرداختند، بلکه در بدنه این وزارتخانه نیز از عبدالله جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد و جعفر توفیقی وزیر علوم دولت هشتم به عنوان گزینه های محتمل نام برده می شد اما اکنون رقابت بر سر قرارگیری در جایگاه وزارت علوم کابینه یازدهم بین دو دانشگاه تهرانی شکل گرفته است.
 
البته چهره هایی نظیر علی عباسپور تهرانی فرد رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و جواد اطاعت عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز به عنوان گزینه های وزارت علوم کابینه یازدهم مطرح شد اما طرح موضوع آنها صرفا در رسانه ها ماند.
 
اما جاسبی و توفیقی در گمان رقابت بر سر پست وزارت بودند و حتی حامیان هاشمی رفسنجانی از یک سو معتقد بودند که روحانی بخاطر تداوم سیاست های هاشمی رفسنجانی در آموزش عالی و اینکه ضرب شصتی برای منتقدان هاشمی باشد، جاسبی را به عرصه مدیریت آموزش عالی بازمی گرداند و این بار رأس نشین وزارت علومش می کند و اصلاح طلبان نیز از دیگر سو معتقد بودند روحانی با لحاظ حساسیت اصلاح طلبان نسبت به دانشگاه و اینکه اصلاح طلبان سازمان رأی خود را در دانشگاه جستجو می کنند، وزارت علوم کابینه یازدهم را به جعفر توفیقی اصلاح طلب می دهد.
 
با همه این تحلیل ها و انتظارات، رقابت بر سر قرارگیری در جایگاه وزارت علوم کابینه یازدهم بین دو دانشگاه تهرانی شکل گرفته است که البته نفر سومی نیز پشت سر آنها شانس در دست گرفتن فرمان آموزش عالی را بیش از دیگران دارد.
 
رضا فرجی دانا عضو هیات علمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشگاه تهران و محسن اسماعیلی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رئیس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام بیش از دیگران برای وزارت علوم مطرح هستند.
 
رضا فرجی دانا مورد توجه سید محمد خاتمی است به طوری که وقتی مصطفی معین در دولت هشتم از وزارت علوم استعفا داد و رئیس دولت هشتم می خواست گزینه خود برای وزارت علوم را به مجلس معرفی کند رضا فرجی دانا را معرفی کرد اما فرجی دانا از نمایندگان مجلس رأی نیاورد و تجربه ناکامی از دریافت رأی اعتماد نمایندگان را در کارنامه خود ثبت کرد.
 
پس از عدم توفیق فرجی دانا در جلب رأی اعتماد نمایندگان بود که خاتمی به معرفی جعفر توفیقی به مجلس رضایت داد.
 
فرجی دانا که ریاستش در دانشگاه تهران چند ماهی در دولت محمود احمدی نژاد نیز به طول انجامید، پس از آتش سوزی کتابخانه قدیمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، از ریاست برکنار شد و رفت تا ریاست دانشگاه تهران را به دست آیت الله عمید زنجانی اولین رئیس روحانی دانشگاهها بسپارد. 
 
اما محسن اسماعیلی که سابقه همکاری دانشگاهی با آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق علیه السلام و شاگردی مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی را دارد، خود مجتهد است و از نظر مرتبه دانشگاهی نیز در مرتبه دانشیار قرار دارد و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران است، مورد توجه برخی افراد شاخص و تاثیرگذار گروهی است که درباره وزیر علوم دولت یازدهم تصمیم گیری می کنند. 
 
گفتنی است چند روز قبل که نمایندگان مجلس در صدد تعیین سه عضو حقوقدان شورای نگهبان بودند با رأی بالایی مجدداً محسن اسماعیلی را به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.
 
پس از فرجی دانا و اسماعیلی، سعید سهراب پور گزینه محتمل قرارگیری در رأس وزارت علوم است. سهراب پور از معدود رئیس دانشگاههایی است که هم در دوران سیدمحمد خاتمی و هم در ریاست جمهوری احمدی نژاد رئیس دانشگاه بوده است.
 
 زمانی که سهراب پور به دست کامران دانشجو از ریاست دانشگاه صنعتی شریف برکنار شد، لقب شیخ الرئیس دانشگاههای دولتی کشور را داشت.
 
 او در دولت دهم به بنیاد ملی نخبگان رفت تا قائم مقامی نسرین سلطانخواه معاون محمود احمدی نژاد را بر عهده گیرد. سهراب پور اکنون 70 سال سن دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهترین گزینه جعفر توفیقی ست، هم اشنای به مدیریت دانشگاهیست، در طی این سالها تام وقت در محیط دانشگاه بوده، در آخرین سال های دولت خاتمی هم توانست فضای دانشگاه ها را متعادل کند.
سرور
هم در حادثه کوی دانشگاه 78 برای آشوب خوب سرویس می داد.
واقعا چه جوری و از چه منبعی به محسن اسماعیلی رسیدید؟! امکان ابقای دانشجو بیشتر از انتصاب اسماعیلیه!