پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

کوهنوردان ایرانی زنده نیستند

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 301633
«توماس لامل» یکی از کوهنوردان مشهور آلمانی که روز گذشته آخرین پرواز خود در منطقه برودپیک را انجام داد، اعلام کرد که متاسفانه کوهنوردان مفقود شده ایرانی زنده نیستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، لامل که در منطقه بروز حادثه حضور دراد امروز (چهارشنبه) با ارسال نامه ای به یکی از مسئولان باشگاه کوهنوردی آرش نظر خود را در خصوص آخرین وضعیت سه کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات برودپیک پاکستان اعلام کرد.

متن کامل نامه «توماس لامل» به این شرح است:

« متاسفانه من بایستی با تلفنم این نامه را برایت بنویسم. امروز من آخرین کنفرانس مطبوعاتی را داشتم که در آن وانستم نظراتم را بیان کنم. من کاملا اطمینان دارم که به علت ارتفاع بالا و از دست دادن آب بدن (dehydration)، هیچکدام از این سه کوهنورد مفقود شده ایرانی دیگر زنده نیستند. نظر دیگر من این است که به دلیل اینکه آنها جای بسیار دور از مسیر نرمال و در ارتفاعی حداقل ۷۵۰۰ متری قرار دارند، هیچ شانسی برای پایین آوردنشان وجود ندارد. هلیکوپتر تنها می تواند نفرات را از ارتفاع ۵۸۰۰ متری به پایین بیاورد. هر چیزی که بالاتر از این ارتفاع باشد باید بوسیله انسان حمل گردد. در گذشته عملیاتی برای پایین آوردن افراد از این ارتفاع انجام شده ولی از روی مسیر نرمال بوده است.برای ما دو محل وجود دارد که امکان دارد اجساد در آنجا باشند:

الف)محلی که آخرین تماس تلفنی ماهوارهای از آن صورت گرفته است

ب) نقطه زرد رنگ مشخص شده در عکس


هردو نقطه در ارتفاع بالای ۷۵۰۰ متری و ۵۰۰ متر زیر قله و خارج از مسیر نرمال هستند. هیچ شانسی برای پایین آوردن ایشان وجود ندارد! من بعنوان یک کوهنورد اعتقاد راسخ دارم که هیچکدام از این سه نفر راضی نبوده اند که کسی برای پایین آوردن اجسادشان جان خود را به خطر بیندازد.آنها عاشق کوهستان بودند پس چرا نگذاریم آنها در جایی که اینقدر دوست داشتند در آرامش بمانند. دو نفر باربر ارتفاع پرچم ایران را در بالای قله اصلی پیدا کرده اند. بنابراین مسیر ایرانیان بر روی قله برودپیک بطور کامل و موفقیت آمیز توسط این سه کوهنورد صعود شده است. بنظر می رسد که آنها از روی قله سنگی یال اشتباه را پایین آمده اند.امیدوارم که توانسته باشم به برخی از سوالاتت پاسخ دهم.»

آیدین بزرگی، مجتبی جراحی و پویا کیوان، سه کوهنورد تیم باشگاه آرش تهران هستند که روز ۲۵ تیر ماه پس از صعود به قله هشت هزار و ۴۸ متری برودپیک در پاکستان و گشایش مسیری به نام «ایران» در این منطقه، هنگام بازگشت مسیر را گم کرده و دچار حادثه شدند.
قله برودپیک پاکستان با ارتفاع ۸۰۵۱ متر (موسوم به قله K-۳) و دوازدهمین قله مرتفع جهان در منطقه حوشه در پنج کیلومتری شهر اسکردو از شهرهای ایالت گلگیت – بلتستان در شمال این کشور قرار دارد.
این قله در نزدیکی مرزی مشترک پاکستان و چین در رشته کوه های قراقروم و هشت کیلومتری قله K-۲ است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *