کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار به احتمال‌ تکرار فاجعه پالایشگاه آبادان با افتتاح‌های نمایشی در پارس جنوبی

31 تير 1392 ساعت 18:50

مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با هشدار نسبت به نادیده گرفتن الزامات ایمنی و HSE در افتتاح پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در روزهای پایانی دولت دهم، اعلام کرد: تاخیرها قابل جبران بوده اما وقوع یک حادثه در پالایشگاه‌های گاز ترش پارس جنوبی به هیچ وجه قابل جبران و توجیه نیست.


به گزارش جهان، موسی سوری امروز در گفتگو با مهر درباره راه اندازی بخش‌هایی از پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی و هشدار کارشناسان نسبت به ناایمن بودت انتقال و شرین سازی گاز ترش در این پالایشگاه‌ها، گفت: طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی ۷۲ ماهه شده و تاکنون بیش از ۲۲ ماه تاخیر در راه اندازی این فاز مشترک گازی حاصل شده است.

مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه راه‌اندازی شتاب زده این دو فاز گازی در دوهفته پایانی عمر دولت دهم با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان و چند میلیارد دلاری به صلاح صنعت نفت و اقتصاد ایران نیست، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون بارها نسبت به راه اندازی پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی وعده داده شده که تاکنون هیچ یک محقق نشده است.

تاخیرها قابل جبران بوده اما یک حادثه و فاجعه نه

این مدیر با سابقه نفتی با تاکید بر اینکه تاخیرها قابل جبران بوده اما وقوع یک حادثه در پالایشگاه های گاز ترش پارس جنوبی به هیچ وجه قابل جبران و توجیه نیست، اظهار داشت: مسئولان شرکت ملی نفت و وزارت نفت در راه اندازی پالایشگاه این دو فاز گازی رعایت کامل الزامات ایمنی و استانداردها را در دستور کار قرار دهند.

وی با یادآوری اینکه چنانچه افتتاح و راه اندازی پالایشگاه های گاز فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی صرفا برای افزایش روحیه به منظور تسریع و خروج از بحران تاخیرهای پارس جنوبی باشد، مطلوب خواهد بود، متذکر شد: مسئولان نباید به هیچ وجه راه اندازی شتابزده و عجولانه را در روزهای پایانی دولت دهم در دستور کار قرار دهند.

سوری با بیان اینکه اگر خدای نکرده در اجرا و نظارت بر اجرای دقیق الزامات ایمنی و استانداردها کوچکترین خطایی به وجود آید، یک فاجعه بزرگ مهندسان شاغل در پارس جنوبی و سایر تاسیسات ایجاد شده در این هاب گازی را تهدید می کند، تاکید کرد: میزان گوگرد گاز ترش ورودی به هر یک از پالایشگاه های پارس جنوبی بین ۵ تا ۶ هزار پی.پی.ام است که جز اسیدی ترین گازهای جهان به شمار می رود.

هشدار نسبت به افتتاح شتابزده فازهای پارس‌جنوبی

مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه باید از هرگونه افتتاح نمایشی و تبلیغاتی در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی اجتناب شود، گفت: کوچکترین حادثه ای روحیه امید و خودباوری نسبت به راه اندازی تمامی فازهای جدید این میدان مشترک گازی را هم از بین می برد.

این مدیر با سابقه صنعت نفت با بیان اینکه قطعا راه اندازی پالایشگاه‌های گازش ترش به ویژه پارس جنوبی به مرتب پیچیده تر از پالایشگاه‌های نفت خام است، تصریح کرد: قطعا شرایط پالایشگاه نفت آبادان در زمانی که در حین افتتاح دچار حادثه شد از نظر ایمنی و کیفیت کالا و تجهیزات از وضع فعلی پالایشگاه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بالاتر بود.

این افتتاح تولید گاز را افزایش نمی‌دهد

وی از تمامی مسئولان و دستگاه‌های نظارتی مجموعه صنعت نفت درخواست کرد الزامات زیست محیطی این پروژه را به دقت مورد ارزیابی و پایش قرار دهند و افزود: حتی پیشنهاد می شود گروه ویژه‌ای از مسئولان اچ.اس.ای وزارت نفت بر نحوه ایمنی و راه اندازی ایمن این پالایشگاه‌ها نظارت داشته باشند.

سوری با یادآوری اینکه کوچکترین حادثه در زمان انتقال گاز ترش خسارت‌های جبران ناپذیری انسانی و اقتصادی به صنعت نفت و اقتصاد کشور تحمیل می کند، توضیح داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه هم اکنون سکوها و چاه های دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آماده نیستند راه اندازی پالایشگاه به ظرفیت تولید گاز ایران در بخش بالادستی اضافه نمی کند.

مدیرعامل اسبق سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در پایان با تاکید بر اینکه این حادثه در کنار خسارت های مالی و جانی غیر قابل جبران، به اعتبار و جایگاه جهانی صنعت نفت ایران هم صدمه می زند، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان با توجه ویژه به الزامات امینی و استانداردها گاز ترش را به پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی منتقل کنند.

به گزارش مهر، محمدرضا مدیرعامل شرکت نفت و گاز امروز (یکشنبه ٣٠ تیر) از راه اندازی عملیاتی مرحله نخست شیرین سازی طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد: به زودی این طرح توسعه ملی توسط مقام های عالی کشور در عسلویه مورد بهره برداری رسمی قرار می گیرد.

به گفته وی هم اکنون تیم تخصصی راه اندازی این پروژه در حال بالابردن فشار گاز جهت انجام سایر مراحل عملیاتی ورود گاز به واحد شیرین سازی هستند که با توجه به روند مطلوب اجرایی پیش بینی می شود تا پایان امروز فشار گاز ترش به فشار عملیاتی رسیده و سپس عملیات شیرین سازی در نخستین واحد این فاز گازی (واحد ١٠١) آغاز شود.

در همین حال محمدرضا زهیری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اردیبهشت ماه سالجاری در گفتگویی از راه اندازی یک ردیف شرین سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در خردادماه سالجاری خبر داده و اعلام کرده بود: قرار است گاز فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی با ساخت یک خط لوله در فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی شیرین شود.

طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تیر ماه سالجاری وارد هفتمین سال اجرایی خود شده است و با گذشت بیش از ۷۲ ماه هنوز امکان تولید و پالایش گاز طبیعی وجود ندارد.

بر اساس استانداردهای تعریف شده در شرکت ملی نفت ایران، یک فاز استاندارد پارس جنوبی شامل حفاری چاه در خلیج فارس، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکو و خطوط لوله دریایی به‌منظور انتقال و پالایش اولیه گاز و سپس احداث پالایشگاه ساحلی شامل مخازن ذخیره‌‌سازی، ردیف‌های شیرین سازی و واحدهای یوتیلیتی برای تامین آب، بخار و سرویس‌های جانبی است.


کد مطلب: 301127

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/301127/هشدار-احتمال-تکرار-فاجعه-پالایشگاه-آبادان-افتتاح-های-نمایشی-پارس-جنوبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com