سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

تهدید رییس سابق ام آی۶ به افشاگری

يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب: 300881
رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت خارجی انگلیس (ام آی ۶) تهدید کرد که اگر با نتیجه تحقیقات کمیته "چیلکات" در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق مخالف باشد، جزئیات محرمانه‌ای را در مورد رسوایی این "پرونده خطرناک" افشا خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ریچارد درلاو ۶۸ ساله، رئیس سابق ام آی ۶ که اطلاعاتی را درباره سلاح‌های کشتار جمعی صدام گردآوری کرده، سال گذشته گزارش مفصلی از رویدادهایی که منجر به جنگ عراق شد، نوشت.

وی تمایل دارد تا این گزارش را در جای امنی قرار دهد و تنها پس از مرگش این گزارش را در اختیار تاریخ نویسان قرار بگیرد.

اما امروز (یکشنبه) ریچارد درلاو اعلام کرد، پس از آنکه کمیته "چیلکات" نتایج و اطلاعات خود را منتشر کند، احتمال دارد وی نیز منتظر نمانده و گزارش خود را منتشر کند.

انتظار می‌رود که رئیس سابق ام آی ۶ از سوی جان چیلکات، رئیس کمیته چیلکات، که در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق تحقیق می‌کند، در مورد صحت اطلاعات تهیه شده توسط ماموران ام آی ۶ در داخل عراق که در این "پرونده خطرنات" استفاده شده مورد سرزنش و انتقاد قرار بگیرد.

ریچارد درلاو در ایمیلی به روزنامه دیلی میل گفت: آنچه که در حال نوشتن آن هستم، گزارشی از رویدادهای مربوط به جنگ عراق از دیدگاه حرفه‌ای خودم است. هدف من این است که این گزارش باید به عنوان منبعی در دسترس متخصصان قرار بگیرد اما پس از مرگم من با انتشار خاطراتم قصد ندارم تا تعهداتم را زیر پا بگذارم.

منابع نزدیک با ریچارد درلاو می‌گویند، در حالی که وی می پذیرد برخی از اطلاعات ام آی ۶ در مورد سلاح‌های کشتار جمعی صحت ندارد، اما تاکید می‌کند که کمیته چیلکات باید نقشی را که توسط تونی بلر،‌ نخست وزیر اسبق انگلیس و آلستر کمپبل، سخنگوی ارشد وی در اطلاع رسانی رسانه‌ها ایفا شد، مد نظر بگیرد.

رسانه‌ها احتمال دادند که ممکن است صدام برای هدف قرار دادن نیروهای انگلیس مستقر در قبرس از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده باشد؛ ادعایی که منجر به مداخله نظامی انگلیس در عراق شد.

تونی بلر و آلستر کمپبل بارها انتشار بیانیه‌های گمراه کننده درباره سلاح‌های کشتار جمعی را رد کرده‌اند. اما گفته شده که ریچارد درلاو همچنان از اینکه این اطلاعات منجر شده تا رسانه‌ها گزارش دهند که پایگاه‌های انگلیس در معرض تهدید قرار گرفته‌اند بسیار ناراحت است.

یکی از منابع امنیتی اعلام کرد: این گزارش بمب ساعتی ریچارد است. او می‌خواهد تا با این گزارش از درستی شرافت ام آی ۶ دفاع کند و ریچارد بارها به خاطر عملکرد ام آی ۶ و رابطه‌اش با تونی بلر مورد انتقاد قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *