سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

نبایدفرزندان‌رانسبت‌به‌دین سردوبی‌روح بارآورد

يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 300865
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به لزوم نشان‌دادن زیبایی‌های مضامین دینی به دیگران گفت: نباید فرزندان را نسبت به دین سرد و بی‌روح بار آورد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم یک شب نورانی که شامگاه شنبه ۲۹ تیرماه در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به آیه هفت سوره مبارکه حجرات و زیبا جلوه دادن ایمان در نزد بندگان از سوی خدا گفت: خداوند بسیاری از مضامین بومی را در ذهن ما زیبا جلوه می‌ دهد و وظیفه ما این است که آن زیبایی‌ها را به دیگران و خانواده منتقل نماییم، به عنوان مثال اگر می‌خواهیم به کودکان آموزش دهیم که سبحان‌الله یعنی چه، بگوییم چقدر خدا تو خوب هستی یا هنگام معناکردن الله اکبر یعنی خدا بزرگ است لطافت این بزرگی را در ذهن کودکان ترسیم نماییم، نباید فرزندان را نسبت به دین سرد و بی‌روح بار آورد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: متأسفانه به علت آنکه ما فارسی‌زبان هستیم طعم زیبای ادعیه و قرآن را که به زبان عربی است، نمی‌چشیم. کلام زیبا انسان را سحر می‌کند و باید طعم زیبای الفاظ قرآن را در چشم همگان متجلی کنیم.

وی با اشاره به مصادیق قرآنی اشاره‌ شده در جزء ۳۰ قرآن تصریح کرد: خداوند در سوره‌های جزء ۳۰ به زیبایی از طبیعت عالم و طبیعت انسان‌ها سخن می‌گوید و وظیفه ما در تعابیر قرآنی همراه‌کردن آنها با لطافت است البته باید مواظب باشیم که از معنای اصلی قرآن فاصله نگیریم.

حجت‌الاسلام پناهیان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه کسی ناز نداشته باشد قیمت ندارد، خاطرنشان کرد: اگر خداوند در ابتدای قرآن کریم اشاره می‌کند که این کتاب برای متقین است و آنان را جذب می‌نماید یعنی ناز پروردگار الهی. این رویه همیشه در میان پیامبر خدا و ائمه اطهار وجود داشته همچون امام علی (ع) که حضرت فاطمه درباره ایشان می‌فرماید مقام امامت همچون کعبه است و مردم باید دورش بگردند. اگر ناز را از دین برداریم دین خراب می‌شود.

وی افزود: کودکان را باید از سنین پایین با لطافت‌های دین آشنا کرد، به عنوان مثال می‌توان حدیث کساء را با زبان کودکانه برای آنان بازگو نمود و وقتی که آنان به سن بالاتر رسیدند از مظلومیت‌ها و ستم‌هایی که بر ائمه اطهار روا شده، سخن گفت. دین را باید زیبا ترسیم کرد، حضرت علی (ع) می‌فرماید هر گاه خستگی بر شما چیره شد با کلمات زیبا و حکمت‌آمیز خستگی خود را به‌در کنید.

پناهیان با اشاره به ترجمه آیات هفتم و هشتم سوره مبارکه حجرات ادامه داد: خداوند می‌فرماید من دین را در نظر شما زینت و زیبایی می‌بخشم و فسق و فجور را در دیدگان شما بد جلوه می‌دهم، علت آن این است که مردم آن زمان بسیاری از حرف‌ها را بر پیامبر(ص) تحمیل می‌کردند و خداوند می‌فرماید اگر پیامبر (ص)به حرف شما گوش دهد خودتان اذیت می‌شوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *