جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

راهی برای کاهش خستگی مغزی

يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 300739
محققان با انجام تحقیقاتی بر روی موش‌ها دریافتند که ورزش میزان میتوکندری را در بافت‌های عضلانی و مغزی افزایش می‌دهد، افزایش میتو کندری باعث می‌شود که ذخیره انرژی افزایش یابد و خستگی دیرتر احساس شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محققان پیش از این دریافته‌ بودند که ورزش مداوم اندامک‌هایی به نام میتوکندری را در سلول‌های ماهیچه‌ای افزایش می‌دهد. میتوکندری، مسئول ذخیره انرژی است و این بالا رفتن ذخیره انرژی در ورزش فواید بسیاری به همراه دارد و قدرت و استقامت را نیز بالا می‌برد. همچنین ورزش تاثیرات مثبت ذهنی بسیاری را نیز به همراه دارد. مثلا حافظه را زیاد می‌کند و افسردگی را کاهش می‌دهد، با این وجود، ساز و کار این تاثیرات ذهنی هنوز مشخص نبود.

در تحقیقات جدیدی که بر روی موش‌ها انجام شده است، محققان دانشگاه کارولینای جنوبی دریافتند که ورزش مداوم میزان میتوکندری را در سلول‌های مغزی افزایش می‌دهد که می‌تواند دلیل اساسی برای تاثیرات ذهنی ورزش باشد. نتیجه این مطالعات در مجله آمریکایی فیزیولوژی به چاپ رسیده است.

در این تحقیقات موش‌ها به مدت شش روز در هفته‌، روزی یک ساعت بر روی تردمیل دویدند. بعد از هشت هفته‌ محققان بافت‌های مغزی و عضلانی این موش‌ها را بررسی کردند نه تا میزان میتوکندری آن را اندازه گیری کنند. همچنین این موش‌ها تستی را انجام دادند که در آن می‌دویدند تا خسته شوند و بدین شکل استقامت آنها اندازه گیری می‌شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که موش‌هایی که ورزش کردند، میتوکندری در بافت‌های عضلانی‌شان این موش‌ها از ۷۴ دقیقه‌ به ۱۲۶ دقیقه‌ رسید.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ورزش باعث افزایش میزان میتوکندری در مغز و عضلات می‌شود و این افزایش میتوکندری با افزایش استقامت و کارایی همراه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *