کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقاط قوت و ضعف هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد

28 تير 1392 ساعت 9:30

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بر ضرورت استفاده رییس‌جمهور منتخب از نقاط ضعف و قدرت دولت‌های گذشته در انتخاب وزرا تاکید کرد.


به گزارش جهان، احمد بخشایش در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «رییس‌جمهور منتخب در وهله اول برای تعیین ترکیب کابینه باید اعتدال و اعتدال‌طلبی را تعریف کند» گفت: طبیعتا در این مسیر حرکت مبتنی بر قانون‌گرایی و حفظ شان مجلس و سایر گروه‌ها منجر به تعیین کابینه‌ای در بهترین سطح خواهد شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 87 در مورد موضوع اعتدال، گفت:‌ رهبر معظم انقلاب فرمودند که عده‌ای با لفظ اعتدال نوعی وادادگی در نظام بین‌المللی دنبال می‌کنند، با توجه به این تاکیدات و برداشت‌های مختلف از عنوان اعتدال بهتر است رییس جمهور منتخب در گام نخست تعریف درستی از اعتدال را به جامعه ارایه کند.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که «اعتدال را می‌توان به معنای قانون‌گرایی و حرکت در راستای مبانی انقلاب اسلامی تعریف کرد» گفت: طبیعتا همین رویکرد اعتدال‌طلبی باید در چینش کابینه یازدهم دیده شود، کابینه‌ای که مسوولیتش با شخص رییس جمهور منتخب است.

بخشایش با بیان این‌که «رییس جمهور منتخب باید طبق تاکیدات مقام معظم رهبری از نقاط ضعف و قوت دولت‌های گذشته استفاده کند» گفت:‌ دولت‌های گذشته نقاط قوتی داشتند که استفاده از آن در آینده رویکردی مثبت است، از طرف دیگر نقاط ضعفی داشتند که پرهیز از پرداختن به آن رویکرد مناسبی به شمار می‌آید.

وی در ادامه به تبیین بخشی از نقاط قوت و ضعف سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: یکی از نقاط قوت دولت آقای هاشمی فراهم کردن بسترهای مناسب کارهای اقتصادی بعد از دوران جنگ بود که ظاهرا دولت آقای روحانی می‌تواند کپی دومی از دولت آقای رفسنجانی باشد.

نماینده مردم اردستان و زواره ادامه داد: تقدم توسعه بر عدالت و ثروتمند کردن بخشی از جامعه با افزایش مالیات و توزیع آن در قالب تامین اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد به فقرا با هدف افزایش سطح زندگی مردم از این جهت از جمله نقاط ضعف دولت آقای هاشمی است که این رویکرد در آن مقطع زمانی درست نبود، چون با این اقدام توسعه بر عدالت تقدم پیدا کرد.

بخشایش اضافه کرد: از طرف دیگر در دولت آقای هاشمی طبقه نوکیسه‌ای به وجود آمد که قرار شد با تولید ثروت از پرداخت مالیات سایر افراد استفاده کند، رویکردی که به شکاف طبقاتی جامعه منجر شد و نتیجه آن ناهنجاری‌هایی در کشور بود.

وی خاطرنشان کرد: نقطه ضعف دیگر دولت آقای هاشمی که طبیعتا آقای روحانی باید از آن پرهیز کند نقدناپذیری ایشان بود، به طوری که در زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی در نمازجمعه می‌گفتند که دشمن هاشمی دشمن پیغمبر است، آنها آقای هاشمی را به پیامبر منتسب می‌کردند تا کسی ایشان را نقد نکند، این درحالی است که طبق اصل 8 قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر و نقد یکی از مسائلی است که حدود و ثغور آن روشن است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه به بیان بخشی از نقاط قوت و ضعف دولت آقای خاتمی پرداخت و گفت: تلاش برای رشد و توسعه کشور و افزایش روابط خارجی از جمله نقاط مثبت دولت آقای خاتمی است که طبیعتا بهتر است آقای روحانی از آن بهره گیرد.

بخشایش تقدم‌بخشی گفتمان سیاسی بر گفتمان اقتصادی علیرغم تمامی مشکلات اقتصادی آن دوران را به عنوان یکی از نقاط ضعف دولت خاتمی برشمرد و گفت: آقای خاتمی تنها بر این موضوع تاکید داشت که آمده است تا آزادی سیاسی و بیان را به وجود آورد، این در حالی است که نتوانست این آزادی بیان را در آموزش و پروش و دانشگاه‌ها در قالب کرسی نظریه‌پردازی و گفتمان پردازش کند.

وی با بیان این‌که «خاتمی تعریف روشنی از اصلاح‌طلبی ارایه نکرد» افزود: هنوز مشخص نشده است که منظور از اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان چیست؟ به طوری که هر کسی طبق افکار و گمان خود اصلاح‌طلبی را تعریف کرد، رویکردی که باعث ایجاد طیفی از افراط و تفریط شد امیدواریم آقای روحانی با درس از این موضوع تعریف روشنی از اعتدال ارایه کند.

این نماینده اصولگرای مجلس در تبیین بخشی از نقاط قوت و ضعف دولت احمدی‌نژاد گفت: انجام سفرهای استانی، پروژه مسکن مهر و داشتن یک دیپلماسی هوشمند از جمله نقطه قوت دولت آقای احمدی‌نژاد است که بهره‌گیری از آن در دولت آقای روحانی رویکردی مثبت به شمار می‌آید.

بخشایش، تقدم حاشیه بر متن، دعوای بین قوا و دوری از نخبگان را به عنوان نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد برشمرد و گفت: ‌این نقاط ضعف باعث شد که بسیاری از زحمات آقای احمدی‌نژاد در قالب حاشیه‌هایی از بین رود، دوری از این نقاط ضعف در دولت آقای روحانی نیز یک انتظار عمومی است.

وی همچنین با اشاره به یکی از برنامه‌های تبلیغاتی رییس‌جمهور منتخب مبنی بر اینکه سرهنگ نیست و یک حقوقدان است، گفت:‌ با توجه به این سخن انتظار این است که کابینه ایشان از ژنرال‌ها نباشد و کسانی که امتحانی ناموفق را پس داده‌اند در این کابینه حضور نداشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: گروه‌ها و افراد نباید گزینه‌های خود را برای حضور در کابینه یازدهم به رییس جمهور منتخب تحمیل کنند، در صورت رخ دادن چنین موضوعی آنها حداقل باید سردمداران خود را برای حضور در دولت به رییس جمهور منتخب معرفی کنند و مسوولیت‌ها را بپذیرند.

بخشایش در ادامه رعایت شأن مجلس را به عنوان انتظاری از رییس جمهور و دولت یازدهم برشمرد و گفت: در تعامل دولت و مجلس باید شأن مجلس و دولت رعایت شود چون کابینه جاده‌ای دوطرفه بین مجلس و دولت است.

وی افزود: نیازی نیست که برای انتخاب ترکیب کابینه یازدهم از نمایندگان برای ارایه لیست درخواست شود چون اگر قرار باشد هرکسی وزاریی را به رییس‌جمهور منتخب معرفی کنند، شاید در آینده مجلسی به وجود آید که نقاط ضعف را نبیند و نتواند دردی را دوا کند.


کد مطلب: 300284

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/300284/نقاط-قوت-ضعف-هاشمی-خاتمی-احمدی-نژاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com