جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

اظهارات ضدایرانی طارق‌الهاشمی

پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 300106
طارق‌الهاشمی که از سوی پلیس عراق و اینترپل به علت دست داشتن در انفجارهای تروریستی این کشور تحت تعقیب است، در اظهاراتی به حمله علیه دولتهان مالکی و ایران پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور این کشور که به علت دست داشتن در کشتار شهروندان عراقی در انفجارهای تروریستی تحت تعقیب عراق و پلیس بین الملل قرار دارد، گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط انجام داد.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه عراق امروز در دوراهی قرار دارد و ممکن است به سمت هرج و مرج کشیده شود، مدعی شد که ساختار سنی عربی در عراق مورد جنایت‌هایی قرار می‌گیرند که تا حد پاکسازی نژادی پیش می رود. این ادعا در حالی مطرح شده که بیشتر انفجارهای تروریستی در عراق علیه شیعیان این کشور انجام می شود.

وی این موضوع را به علت سیاست‌های مالکی دانسته و مدعی شد که بغداد به خطری برای کشورهای خلیج فارس تبدیل شده و پایگاه‌های ایرانی در داخل عراق وجود دارد که جوانان شیعه در کشورهای این شورا را آموزش می دهند.

هاشمی با این ادعا که مجموعه عوامل در طول دهها سال خسارت های زیادی به بیداری و وحدت مردم عراق زده است؛ گفت که در سه دوره پیش از حمله آمریکا و پس از آن و همچنین بعد از خروج اشغالگران از این کشور این اشتباهات دنبال شده است.

وی مدعی دخالت ایران در امور داخلی عراق شده و آن را باعث افزایش مصیبت‌های ملت عراق قلمداد کرده ‌و گفت که کشورهای خلیج فارس باید نقش مهمی در این راستا داشته باشد و اجازه نفوذ به ایران را در عراق ندهند.

این سیاستمدار فراری عراق به ترکیه در پاسخ به سوالات جهت دار خبرنگار الشرق الاوسط که هیچ موضوعی از اتهامات وارد به وی در مورد کشتار مردم عراق مطرح نکرده، مناسبات اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی را یکی از مشکلات این کشور دانست و مدعی شد: اقدامات دولت شکاف مذهبی و طایفه‌ای در کشور ایجاد کرده است، وی البته ادعا کرد که با وجود استمرار دخالت‌های ایران حل این مسایل ناممکن است و اگر ایران دخالت‌های خود را در عراق متوقف کند، ‌امیدی برای حل این معضلات وجود دارد.

به زعم هاشمی، شیعیان در جریان اشغال عراق از حمایت‌های آمریکا برخوردار بودند، ‌وی البته توضیح نداد که چرا بیشتر قربانیان انفجارهای تروریستی در عراق از میان شیعیان هستند و اعتراف نزدیکان وی در دست داشتن او در انفجارهای تروریستی در اماکن مقدس شیعیان تا چه حد واقعیت دارد.

هاشمی در این گفت‌وگو تلاش زیادی کرد تا طایفه سنی عراق را مظلوم نشان داده و خود را نماینده آنها بنامد.

وی در مورد اتهامات مطرح شده علیه خود بدون ارائه دفاعی گفت: ما رهبران العراقیه بودیم و از هدف قرار گرفتن عراق اندکی قبل از انتخابات سخن می گفتیم؛ درآن زمان قانون عدالت وبازخواست مطرح شده و رهبران العراقیه را از روند سیاسی عراق دور کرد.

وی مدعی شد که امروز آزادتر از همیشه در تحرکات و اظهارات خود و ارتباطاتش با مقامات سیاسی عراق و کشورهای دیگر و مسئولان عرب و غیر عرب عمل می کند. وی از حضور خود در اقلیم کردستان عراق در ابتدای محکومیتش و میهمان نوازی مقامات این اقلیم تشکر کرد.

طارق الهاشمی با وجود دلایل بسیار مبنی بر دست داشتن عربستان سعودی در انفجارهای تروریستی با هدف ایجاد فتنه مذهبی در عراق مدعی نیت خیر کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان در قبال عراق شده و مدعی شد که دولت مالکی با برنامه کاری ایرانی خود خطری امنیتی برای این کشورها به شمار می‌رود.

وی مدعی شد که گروهی از جوانان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در عراق به وسیله ایران آموزش می بینند تا به کشورهای خود بازگشته و ایجاد هرج و مرج کنند، ‌وی البته در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق الاوسط نتوانست هیچ مدرکی برای ادعای خود رو کند و مدعی شد که در زمان مناسب مدارک را منتشر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *