جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
رادیو بین‌الملل فرانسه خبر داد:

فراخوان جنبش "تمرد" بحرین برای تظاهرات

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۱۳
کد مطلب: 299554
رادیو بین‌الملل فرانسه در گزارشی با اشاره به فراخوان جنبش «تمرد» بحرین برای برگزاری تظاهرات گسترده در تاریخ ۲۳ مرداد از هشدار شدید حکومت آل‌خلیفه در برخورد با هرگونه تجمع خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، فراخوان عمومی جنبش تمرد بحرین و گروه‌های اپوزیسیون شیعه این کشور برای برگزاری تظاهرات گسترده علیه حکومت آل‌خلیفه در 14 اوت (23 مرداد) منجر به واکنش شدید دولت حاکم شده است.

شیخ‌نشین بحرین نسبت به فراخوان جنبش از گسترش دومینووار اعتراضات از مصر به این کشور به هراس افتاده است. جنبش «تمرد» بحرین با الهام از جنبش اعتراضی مصر که منجر به سرنگونی دولت محمد مرسی شد، اعلام موجودیت کرده است. این جنبش برای برگزاری تظاهرات ضدحکومتی گسترده‌ای در 14 اوت فراخوان عمومی داده است. هدف از این تظاهرات سرنگونی رژیم حاکم آل‌خلیفه در این کشور کوچک خلیج فارس است.

از سوی دیگر وزارت کشور بحرین در واکنش به این فراخوان به شهروندان خود هشدار داده است با هرگونه تجمعی برخورد خواهد شد. در‌کشور بحرین علی‌رغم  جمعیت اکثریت شیعه، خاندان سنی‌مذهب آل‌خلیفه حکومت می‌کند.

 از سال 2011 و ابتدای موج بیداری اسلامی، اعتراضات مردمی در بحرین به‌طور مداوم با فراز و نشیب ادامه داشته است. علی‌رغم سرکوب خونین و مداوم تظاهرکنندگان، شیعیان بحرین تسلیم نشده‌اند: آنها خواستار ایجاد یک دولت مشروطه هستند. اما فریاد آنها در ساختار حکومت منامه گوش شنوایی پیدا نکرده است. شهر منامه، پایتخت بحرین مملو از نیروهای امنیتی است. در نتیجه تظاهرکنندگان مجبورند در روستاهای اطراف منامه دست به اعتراض بزنند.

دعوت به تظاهرات در 14 اوت از سوی جریان مخفی «تمرد» و همچنین گروه‌های اوپوزیسون شیعه اعلام شده است، این تاریخ تصادفی انتخاب نشده است، از سال 1971 تاکنون هرسال مردم بحرین خروج انگلیسی‌ها را در تاریخ 14 اوت جشن می‌گیرند.

وزارت کشور بحرین نمی‌خواهد جشن ملی به کام حکومت تلخ شود. شنبه هفته جاری این وزارت‌خانه هشدار شدیدی به مخالفان داد: ممنوعیت رسمی شرکت در تجمعات در ماه آینده، در صورت هرگونه تخلفی فرد خاطی مجازات خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *