پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۲

نظر "بیان" درباره ایمیل های ملی چه بود؟

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 299498
اگرچه در ضرورت راه اندازی سرویس های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران کننده و سوال برانگیز است.
به گزارش جهان به نقل از عصر ایران، در تیرماه سال گذشته از سه سرویس ایمیل که ادعا شده بود بومی و ملی هستند با تبلیغات فراوان رونمایی شد که انتقادات فراوانی را به دنبال داشت.
 
اما از آن افتتاح ها عجیب تر، برگزاری مراسم مجدد برای یکی از این سرویس های سه گانه بود که با حضور وزیر فناوری اطلاعات برگزار شد بدون آنکه توضیحی به ایرادات قبلی منتقدان داده شود. گویا برخی مسئولان در این آخرین روزهای کاری خود، به هر بهانه ای دوست دارند خبر ساز باشند و از زحمات خود به خاطر دستاوردهای ساختگی تشکر کنند.
 
یکی از نقدهایی که در سال گذشته با ارائه مستندات، پوشالی بودن اینگونه افتخارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برملا کرد، بیانیه مجموعه تخصصی و غیر دولتی بیان bayan.ir بود که مرور آن خالی از لطف نیست.
 
بیان در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی برای فعالین این عرصه کاملا شناخته شده است و یکی از پرافتخارترین مجموعه های مستقل کشور به حساب می آید.
 
کسب عنوان برترین مجموعه نرم افزاری از جشنواره فناوری ایران و برگزاری مسابقه بین المللی برنامه نویسی به میزبانی این مجموعه که با حضور برنامه نویسان برتر جهان در تهران برگزار شد حاکی از اعتبار بالای این شرکت در عرصه داخلی و نیز بین المللی است.
 
در ادامه بخش هایی از نظر کارشناسی بیان درباره سرویس mail.post.ir را که سال گذشته در وبگاه رسمی خود منتشر کرده بود و انعکاس گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت با هم مرور می کنیم.
-نرم افزار استفاده شده برای وب میل در یک نرم افزار رایگان به نام  RoundCube است که برای مدیریت صندوق پست الکترونیک تحت وب مناسب برای شرکت ها و سازمان های کوچک یا متوسط می باشد ... و نصب آن حداکثر یک روز زمان و یک میلیون تومان هزینه می برد.
 
-اگرچه در ضرورت راه اندازی سرویس های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران کننده و سوال برانگیز است.
 
-بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت این سرویس ها بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه پذیری این سه سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام آور و بخشنامه های الزام آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.
 
-یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم افزاری ایرانی نخواهد داشت.
 
برای مشاهده توضیحات فنی کامل تر می توانید به این نشانی مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *