جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خواب آشفته ۱۸ و بیدارى حماسى ۲۳ تیر

يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 299160
به حق در خلق حماسه ۲۳ تیر ۸۷ که متأسفانه با استعفاى برخى از وزراى غیرمسؤول وقت و یا عدم حضور مسؤولین رده بالاى اجرایى در صحنه مواجهه با بحران، همراه شد، صرفاً مقام معظم رهبرى و مردم دلداده ولایت نقش داشته ‏اند و بس.
خواب آشفته ۱۸ و بیدارى حماسى ۲۳ تیر
به گزارش جهان، پس از پیروزى انقلاب اسلامى و خصوصاً بعد از طى شدن دوره‏هاى پرفراز و نشیب اولیه سالهاى ابتدایى انقلاب و تحرکات مذبوحانه خط نفاق که به ناچار پرده از رخ برداشتند و با تمامى توان و با به‏کارگیرى تمامى ابزار نظامى و غیرنظامى خویش در راه ضربه زدن به نظام نوپاى اسلامى تلاش نموده و ناکام ماندند، به یقین حادثه ۱۸ تیر در عین سطحى و گذرا بودن، تلخ‏ترین حادثه‏اى بود که کام دلسوزان این نظام و میهن اسلامى را تلخ و دشمنان دیرینه آن را شادمان ساخت. البته این تلخى همچون «عسرى» بود که با حماسه حضور گرم مردم با ایمان «یُسرى» بسیار با عظمت را در پى داشت. این بار نیز چهره واقعى خط نفاق که بسیار پیچیده‏تر عمل نموده و بسیارى از خودى‏ها را نیز تا حدودى با خود همراه نموده بود از زیر نقاب بیرون آمد و این نیز عامل دیگرى براى شیرینى ماحصل آن روزها بود. نگاه عبرت‏آمیز به مجموع حوادث تلخ و شیرین روزهاى ۱۸ تا ۲۳ تیرماه سال ۷۸ درسهاى فراوانى را به همراه دارد که مى‏تواند در طول دوران و خصوصاً امروزه که به‏قول سیمون هرش، ایالت متحده طرح ۴۰۰ میلیون دلارى جهت ناامن نمودن اوضاع داخلى ایران اسلامى را در سر مى‏پرواند، راهگشاى مسؤولین، اقشار مختلف مردم و خصوصاً جنبش دانشجویى باشد. درسهایى چون ضرورت شناخت واقعى و عمیق ملت ایران، عدم قابلیت اعتماد تحرکات سیاسى متکى به بیگانگان، ضرورت حفظ استقلال جنبش دانشجویى و نیز ضرورت حفظ هوشیارى مسؤولان و جلوگیرى از نفوذ و جولان وابستگان به خطوط انحرافى و...

حادثه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ را مى‏توان از ابعاد و زوایاى مختلفى مورد بحث و بررسى قرار داد اما به نظر مى‏رسد بهترین نگاه به این حادثه نگاه عبرت‏آمیز و جامع به علل وقوع و سرانجام آن باشد که در این نوشتار به‏طورمختصر به برخى درسها و عبرتهاى آن اشاره مى‏گردد:

۱- شناخت صحیح ملت و عمق انقلاب اسلامى‏

انقلاب اسلامى ایران نه یک واقعه اتفاقى و داخلى، بلکه نهضتى برخاسته از یک سیر تاریخى و سیاسى و مبتنى بر عشق و ایمان ملتى بزرگ به دین و مذهب خویش است.
ایمان و اعتقاد ملتى فهیم و بهره‏مند از تمدنى در اعماق تاریخ آنچنان استحکامى به این انقلاب الهى بخشیده است که در ابتداى هزاره سوم میلادى که هر از گاهى با انقلاب‏هایى از نوع گل رز (در سال ۲۰۰۲ میلادى در گرجستان) و نارنجى (در سال ۲۰۰۴ میلادى در اوکراین) و... مواجه مى‏شویم، نظامى سخت استوار و ضربه‏ناپذیر را نمودار ساخته است.
توجه به علل این دلدادگى و باور و تلاش در جهت حفظ و تقویت آن، یگانه عاملى است که دشمنان اسلام و ایران را منکوب خواهد نمود. بر اساس همین دلدادگى است که اگر هم بر اساس «نقد درون گفتمانى حاکمیت»، اعتراضاتى از سوى مردم متوجه نظام شود اما آنگاه که سخن از دفاع از اصل انقلاب و نظام اسلامى به میان آید، تمامى توان مردم در مقابله با تهدیدات هزینه خواهد شد.

۲- بى‏ پایگى تحرکات و رفرمهاى غیرمبتنى بر دین‏

اگر بنا شود قاطبه افراد یک جامعه و کشور را نماینده خواستها و گرایشهاى یک ملت دانست، على‏رغم وجود برخى افراد لمپن و لوده، بدون شک پیشینه تاریخى ملت ایران بزرگ‏ترین شاهد حق‏طلبى و مقاومت در برابر هرگونه گرایشات باطل خصوصاً از خارج و با فشار و اجبار مى‏باشد. این نکته وجه متمایز تعیین‏کننده‏ایست که عدم توجه به آن و همسان پندارى ایران با برخى ملل و کشورهاى منطقه استعمار را همواره با برهم ریختگى مبناى محاسبات مواجه ساخته است. دلخوش کردن بیگانگان به برخى تجمعات چند ده نفرى آن‏هم در عصر یک روز خلوت در مثل یک پارک، بر اساس آن امیدوار شدن به لبیک عمومى ملت، نمودى از این عدم شناخت مى‏باشد. نکته جالب در قضایاى ۱۸ تیر نیز همین است که تجمع‏کنندگان اولیه نیز از حوادث پیش آمده بعدى که توسط تعدادى اراذل و اوباش فرصت‏طلب انجام گرفته بود، اعلام انزجار نموده بودند که یقیناً شأن جمع فرهیخته دانشجویى نیز همین اقتضا را دارد.

۳ - پرهیز از وضعیت ابزارگونه جنبش دانشجویى‏

ویژگیهاى خاص دوران دانشجویى همچون جوانى، آرمانگرایى، صفاى باطن، شور و هیجان و قرار گرفتن در مسیر تبادل اطلاعات با تمامى دنیا و... دانشگاه را در هر کشورى به نماد جلودارى حرکت‏هاى پیشرو تبدیل نموده است. اگرچه تعامل عاقلانه این نوگرایى با اصول و مبانى خیرخواهان نسل پیشین آنگاه که آگاهانه و آزادانه صورت پذیرد وضعیت مطلوبى را فراهم خواهد ساخت، اما وادادگى و قرار گرفتن جنبش‏هاى دانشجویى در وضعیت ابزارگونه براى جناحهاى سیاسى خصوصاً آنجا که به‏طور کامل و بى‏قید و شرط باشد، این جنبش‏ها را به عامل تفوق‏طلبى جناحها و در راستاى اهداف غیرملى تبدیل خواهد نمود که هرگز در خور شأن آنان نخواهد بود.

۴ - نقش عناصر خائن و وابسته‏

صفا و بى‏ پیرایگى دانشجویان در عین آن‏که جنبش‏هاى دانشجویى را از اهداف پلید و شائبه‏ هاى غیرانسانى دور مى‏سازد مى‏تواند آن‏ها را طعمه جریانات سوءاستفاده ‏چى نماید. که حتى در میان آن‏ها عناصر خائن و خودفروخته وجود داشته و یا جلودار باشند. گاه این پاکى ضمیر، جوان را از پذیرش نصح خیرخواهان در زمینه امکان خیانت، دور مى‏سازد تا آنجا که صحنه فریفته شدن آدم با قسمهاى ابلیس که خود را خیرخواه معرفى مى‏نمود، تداعى مى‏نماید.
افرادی در جریان دانشجویى نفوذ و به عنوان پیاده نظام احزاب رادیکال آن موقع عمل کرده و اکنون گستاخانه در آمریکا حضور پیدا کرده و براى برخورد با نظام جمهورى اسلامى به سناى آمریکا راهکار مى‏دهد و نیات پلیدشان آشکار شده است.

در این زمینه توجه به اعترافات سه مامور بازداشت شده سرویسهاى اطلاعات آمریکا و اسرائیل طى دو برنامه تلویزیونى «به اسم دموکراسى»، جالب توجه است که طى آن به وابستگى برخى دست‏ اندرکاران جریان سیاسى مولد ۱۸ تیر اشاره شده است.

خواسته خط دهندگان جریان ۱۸ تیر حذف اسلامیت نظام به نفع جمهوریت آن بود که در شعار مبارزه با حاکمیت دوگانه مطرح مى‏شد. از دیدگاه آنان مشروعیت نظام در مقابل رأیى که از مردم به دلیل همین نظام و با مشروعیت همین نظام گرفته بودند قرار داشته و مردم میان جمهوریت و اسلامیت یکى را باید انتخاب کنند و سعى مى‏کردند فلش‏هاى تقابل را به سمت تقابل میان رئیس جمهور و مقام عظماى ولایت بکشانند در حالى که اصولاً مشروعیت رئیس جمهور به رهبرى و قانون اساسى است.

۵- ضرورت هوشیارى مسؤولین و نهادهاى امنیتى‏

اگرچه نحوه نفوذ افراد و افکار وابسته در دوره دوم حضور و فعالیت خط نفاق در فضاى تقابل با انقلاب، بسیار پیچیده و بطى‏ء به‏وقوع پیوسته و به همین جهت عده زیادى از عناصر پاک طینت را نیز با خود همراه نمود و نوع تقابل با آن را بسیار حساس ساخت، اما حقیقت آن انتظار از نهادهاى امنیتى، هوشیارى و بیدارى جدى در حد پیشگیرى بوده است اگرچه در زمینه مقابله و درمان نمونه‏هاى موفق فراوانى در کارنامه آن‏ها وجود دارد.

آنچه این انتظار را دو چندان مى‏ساخت هشدارهاى پیاپى مقام معظم رهبرى در این زمینه بوده که متأسفانه عملکرد متناسب مسئولان وقت وزارت اطلاعات را به همراه نداشته است. مسلماً نوع برخورد با خط نفاق برخوردى متفاوت از نوع مقابله با خطرات و تهدیدهاى آشکار است و حوصله و دقت فراوانى را مى‏طلبد و اى بسا از سنخ برخوردهاى نظامى و یا حتى قضایى هم نباشد، اما مراقبت و تشخیص خط و ربطها و ارتباطات مشکوک و ناسالم و جلوگیرى از نفوذ و آزادى عمل نیروهاى مخرب از طریق راهکارهاى خاص امنیتى، امرى بایسته مى‏باشد.

این موضوع بیشتر از آن جهت اهمیت پیدا مى‏کند که مسلماً این راه به آخر نرسیده و بر اساس شگردهاى شناخته شده، مسلماً دشمن همواره در پى نفوذ دادن عناصر وابسته به خود خواهد بود که ان‏شاءالله با مراقبت و جدیت و شناسایى و اطلاع‏رسانى به موقع از دست یافتن آن‏ها به اهداف گمراه کننده‏شان جلوگیرى خواهد شد.

۶ - نقش اساسى رهبرى و ولایتمدارى مردم‏

اگرچه حل غائله‏اى در سطح محدود در وزن برخوردهاى حاکمان بسیارى حکومتهاى مدعى حقوق بشر از طریق برخورد قهرى و اعمال فشار کار چندان دشوارى نیست اما حقیقتاً نوع مقابله ویژه‏اى که در حماسه مردمى ۲۳ تیر با غائله ۱۸ تیر صورت گرفت فضایى کاملاً متفاوت را در مقابل دید همگان گشود. در این نوع تقابل به جاى ورود نیروهاى نظامى و انتظامى، حضور پرشور مردم که بر اثر احساس تکلیف و عشق به انجام وظائفشان شکل مى‏گیرد، غائله را ختم مى‏نماید. به حق در خلق این حماسه که متأسفانه با استعفاى برخى از وزراى غیرمسؤول وقت و یا عدم حضور مسؤولین رده بالاى اجرایى در صحنه مواجهه با بحران، همراه شد، صرفاً مقام معظم رهبرى و مردم دلداده ولایت نقش داشته‏اند و بس.

حضور گسترده مردم نقش بسیار مهمى در پایان دادن غائله داشته و نشان دهنده اوج ولایتمدارى ملت ایران و پیوند مستحکم میان مردم و ولایت فقیه است و دشمنان باید بدانند که مردم همواره در کنار مقتدا و رهبر خود خواهند ماند. نقش اساسى این عامل موجب گردید حادثه‏اى که غرب سعى داشت از آن به عنوان مصدر غربى شدن ایران یاد کند به مصدرى در جهت تداوم حیات پیروزمندانه نظام مبدل گردد.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *