جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار درباره مددیارانی باسابقه اعتیاد

يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 299096
مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتادان بهبودیافته‌ای که دوره "مددیاری" گذرانده‌اند، تنها با همین عنوان و در مراکز ترک اعتیاد می‌توانند فعالیت کنند، هشدار داد: این افراد حق ندارند خود را با عنوان "مددکار اجتماعی" معرفی کنند.
به گزارش جهان، فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تعدادی از معتادان بهبود یافته‌ که با کمک انجمن علمی مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره مددیاری خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی و از این عنوان سوء استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: انجمن علمی مددکاری تنها می‌تواند دوره مددیاری برگزار کند، بنابراین اینگونه افراد تنها مددیار هستند و می‌توانند در مراکز ترک اعتیاد فعالیت کنند.

وی افزود: رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز اعلام کرده این افراد مددکار نیستند و سازمان‌های مجوز دهنده نیز باید بدانند که این افراد حق ندارند به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت کنند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد علت وقوع این موضوع، خاطر نشان کرد: انجمن علمی مددکاری اجتماعی طی یک دوره خاص و پس از برگزاری دوره‌های مددیاری، به تعدادی از معتادان بهبودیافته کارت عضویت افتخاری داده است و آنها را به عنوان عضو افتخاری انجمن خود معرفی کرده است.

براتی سده ادامه داد: عده‌ای از این افراد (معتادان بهبودیافته) این کارت‌ها را مورد سوء استفاده قرار داده‌اند و خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هیچ فرد بهبودیافته‌ای از سازمان بهزیستی به عنوان مددکار و یا مددیار مجوز فعالیت دریافت نکرده است، گفت: در دوره ریاست سابق انجمن علمی مددکاری اجتماعی (دکتر اقلیما) به تعدادی از معتادان بهبود یافته که دوره مددیاری گذرانده‌اند، کارت عضویت افتخاری و ناپیوسته انجمن ارائه شده است، اما این افراد از این کارت‌ها سوء‌استفاده کرده و خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی کرده‌اند.

به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، مددکاری اجتماعی رشته‌ای تخصصی است و با مددیاری متفاوت است.

براتی سده با اشاره به اینکه معتادان بهبودیافته هم‌اکنون در مراکز ترک اعتیاد به عنوان مددیار فعال هستند و این موضوع مدت‌هاست که در مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی انجام می‌شود، اظهار کرد: این افراد خودشان بهبود یافته‌اند و دوره‌های آموزشی گذرانده‌اند، بنابراین می‌توانند به عنوان مددیار فعالیت کنند، اما به هیچ وجه مددکار اجتماعی نیستند.

وی موضوع معرفی معتادان بهبود یافته به عنوان مددکار اجتماعی را مشکلی صنفی دانست و بیان کرد: این موضوع باید توسط این دو انجمن برطرف شود و سازمان بهزیستی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تنش‌های صنفی دو انجمن به مراکز درمان سازمان ضربه وارد کند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: در نظر داریم کسانی که دوره مددیاری می‌گذرانند، تنها پس از تایید سازمان بهزیستی بتوانند به عنوان مددیار فعالیت داشته باشند و تا زمانی که از سازمان تاییدیه نگرفته‌اند، اجازه فعالیت نداشته باشند.

براتی سده تاکید کرد: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز این افراد را مددکار ندانسته و عنوان کرده این افراد حق فعالیت به عنوان مددکار اجتماعی ندارند؛ علاوه بر این رییس جدید انجمن علمی مددکاری اجتماعی نیز عنوان کرده با موضوع انجام گرفته در دوره ریاست قبلی این انجمن موافق نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *