سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

توصیه معاون اول قوه قضاییه به قضات

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 298758
معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که « به دنبال این هستیم که جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد» گفت: تمام سیاست‌های دستگاه قضایی از جمله نظر رییس قوه قضاییه این است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که روزی در زندان‌های ما کم‌ترین جمعیت باشد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در بازدید از مجتمع ندامتگاه تهران و اردوگاه کاردرمانی در حال ساخت فشافویه خطاب به اغلب زندانیان که به فراگیری و تلاوت قران در ماه مبارک رمضان مشغول بودند، اظهار کرد: مسیر رستگاری قرآن است، گذراندن در زندان و چهار دیواری سخت است ولی باید فرصت فرهنگی و تربیتی که مسوولان زندان‌ها برای شما فراهم کرده‌اند را غنیمت شمرد و به عنوان فردی مفید و سالم به جامعه بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: فضا برای رشد و تعالی شما که به هر دلیلی به زندان آمده‌اید مهیا است و قرار نیست که شما همیشه در زندان باقی بمانید و بهرحال دوره محکومیت شما به پایان خواهد رسید و یا بخاطر نظم و انضباط و کارآیی که از خود نشان می‌دهید مورد عفو قرار خواهید گرفت و امیدوارم بدور از هر مشکلی به دامان خانواده خود بازگردید.

معاون اول قوه قضاییه در جمع مددجویان نوجوان و جوان که در حال قرائت جمعی قرآن بودند، نیز اظهار کرد: زندان برای خودیابی و برگشتن به جامعه است، شما که جوان هستید می‌توانید نهایت بهره را از آیات الهی ببرید و ماه رمضان ماه برگشتن به سمت خداست.

وی خطاب به مددجویان نوجوان و جوان ندامتگاه گفت: باید مراقب نفس خود باشیم، بچه‌های هم سن و سال شما در دوران جنگ به جبهه‌ها رفتند و شهید شدند یکی برای تامین امنیت دیگری شهید شده و جان خود را درکف دست قرار می‌دهد و دیگری با رعب و وحشت امنیت را به خاطر مال دنیا از مردم می‌گیرد، کدامیک از این‌ها ارزشمند است اینکه با دادن جان خود به هموطنت امنیت و آسایش را هدیه کنید یا به خاطر مال دنیا از او امنیت را سلب کنید.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ماه رمضان زمان مناسبی است که به تزکیه نفس و اخلاق پرداخت و با توجه به آنکه مسئولین فرهنگی زندان‌ها محیط مناسبی را برای شما فراهم کرده‌اند می‌توان تحول را در خود ایجاد کرد و در بازگشت به جامعه مفید واقع شد.

رییسی اضافه کرد: مدیران و زحمت کشان زندان‌ها تلاش می‌کنند دوران حبس زندانیان، دارای اثر بخشی باشد و آنان به جامعه سالم برگردند، این تلاش، کار طاقت فرسایی است و چنانچه حتی یک نفر بهبود یافته و به جامعه سالم برگردد برای آن عزیز تلاش کننده در خصوص اصلاح و تربیت حایز اهمیت است.

وی با قدردانی از رییس، معاونین، مدیران و کارکنان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به برنامه‌های درون ندامتگاه اشاره کرد و گفت: به نظرما برنامه‌های زندان به نحوی برنامه ریزی شده است که مددجوی زندان بتواند از وقتش به عنوان یک فرصت استفاده کرده و درخود تحول ایجاد کند که درواقع مددجو دوره‌ای اثربخش را داشته باشد و از گذشته خود احساس ندامت کند و تصمیمی برای زندگی سالم بگیرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این‌که «برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها برنامه‌های قابل توجهی است» اظهار کرد: هدف دیگر حضور من از این بازدید، از نزدیک دیدن وضعیت زندان‌ها و زندانیان است، چه وضعیت غذایی، محکومیت‌ها و بازداشت و زندگی درون زندان است که با محدودیت‌هایی برای مددجویان به لحاظ قانونی همراه است.

وی به طبقه بندی زندانیان در مجتمع ندامتگاه تهران اشاره کرد و گفت: یکی از آرزوهای ما و دست‌اندرکاران زندان‌ها برای تسهیل در امور تربیتی مددجویان زندان‌ها و طبقه بندی شدن آنان در ندامتگاه‌ها است و اکنون زندانیان در این مجتمع تا حدود زیادی طبقه بندی شده و این موضوع در خصوص آنها رعایت شده است.

وی با اشاره به این‌که «مدیریت عالی زندان‌ها کارکردهای فرهنگی و تربیتی را به خوبی مد نظر قرار داده‌اند» افزود: همانگونه که مشاهده می‌شود از وقت زندانیان چه در مسایل فرهنگی و همچنین بحث کار و تلاش و حرفه‌آموزی به خوبی استفاده می‌شود و امیدوارم هر روز زندانیان کمتر شوند. بدین معنا امیدواریم خیانت، لغزش و کجی از افراد به دور باشد و سرو کارشان به زندان نیفتد.

رییسی با بیان این‌که «کاهش جمعیت کیفری به عواملی بستگی دارد» افزود: از جمله این‌که بسترهای اجتماعی به نحوی پایه ریزی شوند که افراد کمتر مرتکب جرم شوند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اگر به هر دلیلی سرو کار فردی به دادگستری افتاد قضات محترم تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های غیر حبس استفاده کنند مگر هنگامی که قانون آنان را موظف به حبس کند.

وی خطاب به قضات گفت: تا جایی که می‌توانید حتما سیاست حبس‌زدایی را پیشه کنید، توصیه و تاکید مقام معظم رهبری در جلسات مختلفی که باایشان داشته‌ایم همین موضوع بوده است که سیاست حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مورد نظر باشد و ریاست محترم قوه قضاییه نیز همین نظر را دارند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: حبس علاوه بر مشکلاتی که برای زندانی دارد، خانواده زندانی را هم به چالش می‌کشد و لازم است در صدور آرا خانواده زندانیان را هم ببینیم و مشکلاتی که برای جامعه پدید می‌آید را لمس کنیم.

رییسی در پایان سخنان خود به بسته‌ای اشاره کرد که بر حبس زدایی تاکید می‌کند و گفت: اخیرا کار خوبی از سوی رییس محترم سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ارایه شده که حاوی پیشنهاداتی در خصوص راه‌های کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی است که مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و به امضای رییس محترم قوه قضاییه رسیده است. امید است این بسته موردتوجه همه بخش‌ها و اجزا دستگاه قضایی قرار گیرد.

معاون اول قوه قضاییه روز پنج‌شنبه در دومین روز از ماه مبارک رمضان و در بازدیدی که رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی و برخی از مدیران فرهنگی و تربیتی این سازمان وی را همراهی می‌کردند از نزدیک و رو درو با مددجویان و کارمندان ندامتگاه تهران گفت‌وگو و سخنان آنها را شنید. همچنین از اردوگاه در حال ساخت کاردرمانی فشافویه که با ظرفیت ۱۰ هزار نفری و در زمینی به مساحت صد هکتار در حال ساخت است و قرار است آذرماه به بهره برداری برسد، بازدید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *