پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵

ماجرای دنباله دار سه انتقاد از قوه قضائیه

علم‌الهدی:انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری از لاریجانی بود
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 298727
امام جمعه مشهد گفت: با شناختی که من از آیت‌الله آملی‌لاریجانی داشتم، انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری از ایشان بود.
ماجرای دنباله دار سه انتقاد از قوه قضائیه
به گزارش جهان به نقل از مهر، به نقل از سایت امام جمعه مشهد، آیت الله علم الهدی در حاشیه جلسه تفسیر در مهدیه مشهد در واکنش به اظهارات آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه ی قضاییه اظهار داشت: با شناختی که من از آیت الله آملی لاریجانی داشتم، انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری از ایشان بود.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: مردم می توانند با مراجعه به سایت بنده به آدرس alamolhoda.net، متن کامل خطبه نماز جمعه هفتم تیر را ببینند و بعد قضاوت کنند که آیا این سخنان خلاف واقع یا سهل انگارانه بوده یا خیر.

پیش از این امام جمعه مشهد گفته بود: عمده ی مشکلات مملکت در ارتباط با قوه ی قضاییه روی سه مسئله است . که این سه مسئله نه کمبود نیرو ، نه کمبود امکانات ، نه مسائل مختلف ، نه ضعف قانون ، هیچ توجیهی پذیرفته نیست . یه مسئله مسئله ی مواد مخدره . این بلای خانمان برانداز که روز به روز در حال گسترشه . اضاله اش و نابودی اش فقط و فقط به دست قوه ی قضاییه است . و قوه ی قضاییه اگر با قاطعیت کامل بیاید وسط میدان این قائله براندازی می شود. نکته ی دوم مسئله ی مفاسد اخلاقی تو این جامعه است . این مردم پای این انقلاب شهید بهشتی دادند . این مردم در یک روز و یک ساعت عزیزترین عزیزان این ملت زیر آوار دفتر حزب جمهوری اسلامی رفت . این مردم در کنار این انقلاب و این نظام غریب نیم میلیون جوان و شهید دادند . و این مردم نمی تونن تحمل کنن یه عده دختر و پسر شهوت ران هوس باز بیان به نظام دهن کجی کنن. اینو نمی بینن. مسئله موی پریشان جلوی صورت ریخته ی یک دختر لاابالی ، مسئله ی هوس بازی های شهوت بار یک جوان آلوده به دنبال فحشا رفتن در این کشور و جامعه ی ما ، این دهن کجی به انقلاب است . دهن کجی به شهدا است. و تنها جریانی که می تواند با قاطعیت در مقابل این قضیه قد علم کند و قائله رو براندازی کند قوه ی قضاییه است . تکبیر

مسئله ی سوم ، مسئله ی مفاسد اقتصادیه . یه جریان فساد اقتصادی در این کشور کشف شد و الان قریب دوساله مردم فقط خبر بعد خبر می شنوند . آخر این برای جامعه ی ما قابل تحمل نیست. اگر اینها واقعا فساد اقتصادی نبود چرا بزرگش کردین . و اگر فساد اقتصادی بود تامل چرا؟ یعنی در کنار این فساد اقتصادی اگر بنا شد مفسدین اقتصادی ببینن یک فسادی با این فاحش بودن تو این مملکت اجرا می شود و بعد از این دست به اون دست ، از این دادگاه به اون دادگاه ، از این دادسرا به اون دادسرا ، از این بازخواست به اون بازخواست ، دوسال طول می کشد . هنوز هم قضیه به نتیجه نرسیده است . خوب آقا گنهکارها ، مفسدین اقتصادی ، و مفسدین فی الارض را در این کشور جری می کند. بابا تو این مملکت مردم داشتند زندگی می کردند . یک مرتبه جریان ارز نوسانی پیدا کرد . دارایی های مردم نصف شد . و کی باعث بود و کی عامل شد. تحریم خارجی ، همه ی این مسائل می گوییم زمینه است . اما این کار که به سادگی انجام نگرفت. اینجور نبود که این مسائل یک مرتبه جهشی ، یک همچین مشکل اقتصادی ایجاد کند . اون روزی که ما اطلاعات نداشتیم . ما وزارت اطلاعات نداشتیم . اون روزی که دستگاههای امنیتی مجهز گسترده نداشتیم . یه شهید لاجوردی در عرصه ی قوه ی قضاییه ریشه ی منافقینی که اینطور در کشور رسوب کرده بودند . تو همه ی خانواده ها کند و نابود کرد. امروزی که ما این همه دستگاههای اطلاعاتی ، دستگاههای امنیتی داریم . خوب بابا چی شد ارز دچار این نوسان شد؟

در همین رابطه آیت الله لاریجانی هم در واكنش به اظهارات امام جمعه مشهد گفت: بايد همه قوا و تمام اركان نظام، حوزه‌هاي علميه، مراجع عظام تقليد، مبلغان، ائمه جمعه و جماعات در پيشگيري از وقوع جرم وارد شوند. مخصوصاً ائمه جمعه كه در شهرها قدرتي دارند چرا خودشان را از مسئله كنار مي‌كشند.

آيت الله آملي لاريجاني به سخنان اخير درباره قوه قضاييه اشاره كرد و گفت: اخيراً امام جمعه محترم مشهد مطالبي را در هفته قوه قضاييه بیان داشته اند که البته بنا ندارم به شخص بپردازم اما محتواي آنچه كه ايشان گفتند توقعات خاصي از دستگاه قضايي است كه چه بسا از عهده قوه قضاييه خارج است.

ايشان گفته‌اند كه مردم ايران با قوه قضاييه سه مشكل دارند كه يكي بحث مواد مخدر است. اگر قوه با قاطعیت وارد میدان شود، مسئله حل می شود. اينكه مواد مخدر بلايي خانمانسوز است حرف كاملاً درستي است كه قوه قضاييه نيز بر آن پافشاري دارد اما حل مشکل مواد مخدر فقط به دست قوه قضاييه نيست كه بگويند اگر قوه قضاييه با قاطعيت برخورد كند، مسئله كلاً حل مي‌شود.

آيت ا... آملي لاريجاني افزود: توقعمان اين بود كه زحمات اين دستگاه ديده بشود انصافش اين است كه بگوييم كه در اين دوره دستگاه قضايي در برخورد با مواد مخدر واقعاً خوب عمل كرده است. البته من نمي‌خواهم قياس كنم ولي شايد بشود گفت در هيچ دوره‌اي اين قدر سختگيري نبوده است. در حال حاضر نيروي انتظامي و استانهايي كه محل ورود مواد مخدر بودند شهادت می دهند كه با سختگيري‌هايي كه شده واقعاً مسيرهاي جابجايي مواد مخدر عوض شده و بخشي از مواد مخدر از مسير آبي حركت مي‌كنند چون مي‌ترسند و ما بايد اين زحمات قوه قضاييه را ببينيم.

آملي لاريجاني اظهار كرد: آمارها نشان مي‌دهد كه سر منشأ بسياري از مفاسد و جرايم همين مواد مخدر است ما به این مطلب كاملاً واقفیم و لذا برخوردهای قوه قضاییه قاطع و محكم بوده است.

رئيس قوه قضاييه موضوع برخورد با مفاسد اخلاقي از سوي قوه قضاييه را بخش ديگري از سخنان امام جمعه مشهد اعلام كرد و گفت: به گفته ایشان اين قابل تحمل نيست كه چند دختر و پسر لاابالي به نظام دهن كجي كنند. اين سخن واقعاً صحيحي است. متأسفانه متوليان امور فرهنگي در كشور به اين موضوع توجه نكردند. حجاب و عفاف يك مسئله اساسي در كشور است منتها بحث برخورد بحث آخر است. من سال اولي كه رئيس جمهور اين كشور گفت كه آقا چه كار داريد به اينكه چهارتا تار موي كسي بيرون باشد گفتم كه قانون ما بی حجابی و بدحجابی را جرم و شرع ما اين را خلاف شرع دانسته است و خلاف شرع آشكار را بايد نهي كرد و جلوي جرم را گرفت. منتها اين مسئله كه توقع را از قوه قضاييه بالا ببرند اشتباه است.

رئيس دستگاه قضا افزود: قوه قضاييه بايد به اندازه توانش در مقابل اين جرم بايستد، ما موظف هستيم برخورد كنيم منتها آيا شرعاً هم جايز است در جايي كه امكاناتمان كم است دختر و پسر جوان مردم را كه تخطي كرده‌اند كنار اشرار، قاچاقچي مواد مخدر و كنار آدمهايي شروري كه ممكن است اصلاً كارشان روسپيگري باشد بيندازيم و آيا اين درست است كه بگوييم در اين اشكالاتي كه هست نه از ناحیه كمبود نيرو، نه كمبود امكانات، نه ضعف قانون هيچ توجيه بردار نيست! آخر چرا ما چنين قضاوتهاي نادرستي مي‌كنيم چرا كه اولين مسئله، زندانهاي ما است. آيا ما حق داريم واقعاً دختر و پسر جوان مردم را كه حالا يك تخطي اينطوري كرده‌اند كه البته گناه و خلاف شرع و قانون هم هست كنار زندانيان خطرناك بفرستيم؟ وجود زندان های کافی و دارای طبقه بندی یک ضرورت است که متوقف بر وجود امکانات بسیاری است. چرا باید ادعا کرد که هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

آملي لاريجاني تأكيد كرد: از طرف دیگر چرا ما كوتاهي دستگاههاي اجرايي، كوتاهي متوليان فرهنگي درون دولت و خارج از دولت را به پاي قوه قضاييه مي‌نويسيم؟ قوه قضاييه به تنهايي مي‌تواند اين مسئله را حل كند؟ اين اشتباه بزرگي است. بحثهاي پيشگيري براي ما ثابت كرده كه اين امكانپذير نيست، پيشگيري در اين مسئله بر برخورد مقدم است.

رئيس قوه قضاييه به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و افزود: موضوع گلايه‌آميز ديگري كه مطرح شده مسئله مفاسد اقتصادي است ايشان با نوعی تعبیر توبیخ آمیز گفته‌اند كه اين مسئله براي جامعه قابل قبول نيست و در دو سال اخير در مبارزه با مفاسد اقتصادي فقط ما خبر بعد از خبر مي‌شنويم. بعد گفته‌اند كه اگر فساد اقتصادي نبود چرا بزرگش كرديد؟ اگر فساد اقتصادي بود تأمل چرا؟ و چرا از اين دست به آن دست، از اين دادگاه به آن دادگاه، از اين دادسرا به آن دادسرا، از اين بازخواست به آن بازخواست؟ بنده در پاسخ عرض می کنم آيا واقعاً اينطور بوده و ما پرونده را از دادسرايي به دادسرايي، از دادگاهی به دادگاهی ديگر فرستاديم؟ آخر چرا حرفهاي خلاف مي‌زنيد البته درست است كه پرونده فساد بزرگ اول در دادسراي خوزستان تشكيل شد اما بعد چون تشخيص داده شد كه آنجا نمي‌شود به همه جوانب رسيدگي كرد به تهران احاله شد تا تحت نظارت دادستان كل كشور رسيدگي شود و واقعاً در اين رابطه تلاش عظيمي صورت گرفت.

آملي لاريجاني تأكيد كرد: امام جمعه محترم در لابه‌لاي كلام مي‌فرمايند كه توقع مردم از دستگاه قضايي شهيد بهشتي و شهيد لاجوردي است. خوب يكي از خصوصيات شهيد بهشتي اين بود كه مظلوم بود واقعاً مظلوم بود، حالا هم همینطور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *