پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حمله به معترضان باگازاشک‌آور در استانبول

سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 298027
نیروهای پلیس ترکیه دوشنبه شب به صدها تظاهرکننده ای که در اطراف میدان «تقسیم» استانبول تجمع کرده بودند و قصد داشتند خود را به پارک «گزی» برسانند،‌ حمله کرده و آنها را با شلیک گاز اشک آور و باتوم متفرق ساختند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: منابع خبری در استانبول اعلام کردند، نیروهای پلیس ترکیه دوشنبه شب نیز مانند شنبه شب، میدان تقسیم استانبول را به محاصره خود درآوردند و به معترضانی که قصد داشتند خود را به میدان تقسیم و از آنجا به پارک گزی برسانند، حمله کرده و آنها را با شلیک گاز اشک آور و با استفاده از ماشین های آب پاش متفرق ساختند.

درگیری هایی نیز میان نیروهای پلیس و معترضان دولت ترکیه گزارش شده است.

تظاهرات کنندگان بطری های خالی و سنگ به طرف نیروهای پلیس پرتاب کردند و ماموران پلیس نیز در مقابل به سمت آنها گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی شلیک کردند.

در این میان، نیروهای پلیس چندین تظاهرکننده را بازداشت کردند.

طبق این گزارش، پارک گزی ۱۵ ماه ژوئن با مداخله نیروهای نظامی ترکیه تخلیه شد و از آن زمان، مردم به آن دسترسی ندارند.

پارک گزی که به کانون اعتراضات ضد دولتی ترکیه تبدیل شده است بعد از ظهر روز دوشنبه مطابق وعده ای که مقامات آنکارا داده بودند، برای چند ساعت به روی عموم باز شد اما اواخر بعد از ظهر همان روز بسته شد.

یک گروه معترض موسوم به«همبستگی تقسیم» که سازمان دهنده اعتراضات ضد دولتی اخیر در ترکیه است، از مردم خواسته بود با برپایی تظاهرات در میدان تقسیم، بازگشایی پارک گزی را جشن بگیرند.

در همین راستا، «حسین آونی موتلو» فرماندار استانبول روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت:«پارک گزی بار دیگر به روی عموم باز شده است اما گروه های زیادی خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی و اشغال پارک گزی شده اند، اما دولت اجازه برپایی تظاهرات را به آنها نداده است.»

فرماندار استانبول همچنین هشدار داد، پلیس برای متفرق ساختن معترضانی که در میدان تقسیم تجمع کنند از همه ابزاری که در اختیار دارد، استفاده خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *