پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیشنهادمقاومت‌دربرابردشمن‌ازیک اصلاح‌طلب

مهرعلیزاده: اعتدال باید تعریف شود / سهم‌دهی به گروه‌ها افراط و تفریط است
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 297574
معاون دولت اصلاحات، اظهار داشت: دولت یازدهم هم در عمل و هم در تبیین مواضع باید کاری کند تا تعاریف خاصی از اعتدال در جامعه نمایان شود.
پیشنهادمقاومت‌دربرابردشمن‌ازیک اصلاح‌طلب
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محسن مهرعلیزاده معاون دولت اصلاحات که شب گذشته در برنامه نگاه یک حضور یافته بود، اعتدال را یکی از مبانی دیدگاه اسلامی عنوان کرد و گفت: اعتدال یک روش و منشی است که در قرآن هم ذکر شده است و یکی از ویژگی‌های مومن این است که شیوه او میانه‌روی است.

وی ادامه داد: در میانه‌روی اگر حق را رعایت نکنیم، اعتدال صورت نگرفته است و اعتدال باید مبتنی بر حق باشد و اگر حق به هر فرد و یا هر گروه برسد، میانه‌روی و اعتدال رخ داده است.

معاون دولت اصلاحات در خصوص اینکه اگر اعتدال درست تبیین نشود، چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین آفت‌ها خلط مسئولیت‌ها و فرافکنی‌هاست که به نظر می‌آید یکی از راه‌حل‌های اساسی برای گذر از آن بازگشت به قانون اساسی است و اگر هر کس از اعتدال تعریف خاص خود را داشته باشد، قطعا ملاک واحدی برای سنجش اعتدال نخواهیم داشت، بنابراین دولت یازدهم هم در عمل و هم در تبیین مواضع باید کاری کند تا تعاریف خاصی از اعتدال در جامعه نمایان شود.

مهرعلیزاده درباره فرهنگ‌سازی در زمینه اعتدال گفت: واقعیت این است که نظام جمهوری اسلامی ۳۴ سال است ‌با شکل جدیدی از جمهوریت پا به عرصه گذاشت و این سن در اشل تاریخی برای فرهنگ‌سازی سن بالایی نیست و باید در زمینه فرهنگ‌سازی تلاش کنیم.

وی در خصوص مصادیق افراط و تفریط خاطر‌نشان کرد: به‌طور مثال جایی دولت مکلف است مصوبات مجلس را اجرا کند و اگر اشکال قانونی داشت، در قالب تقدیم لایحه آن را اصلاح کند اما اگر آن را اجرا نکند، مصداق افراط است و یا اولویت دادن به برخی از امور و توجه نکردن به برخی از اولویت‌ها مصداق خارج شدن دولت‌ها از اعتدال است.

معاون دولت اصلاحات درباره وظیفه گروه‌ها و جریان‌ها در رعایت اعتدال، تصریح کرد: در ابتدا باید اعتدال تعریف شود و اگر گروه‌ها پذیرفتند که حرکتی بر مبنای اعتدال می‌خواهند انجام دهند، باید چارچوب‌ها را مشخص کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند که در این زمینه هیچ راهی جز روشن‌گری توام با صبر وجود ندارد و اگر اعتدال مشی گروهی باشد، به شکل طبیعی افراد تندروی آن مجموعه نمی‌تواند ادامه دهد‌ البته اگر این اتفاق می‌افتد، به این معنی است که هسته اولیه آن گروه اعتقادی به اعتدال نداشته و یا خود آنها دچار افراط شدند.

مهرعلیزاده انتخابات ۹۲ را نقطه عطفی در تاریخ کشور دانست و گفت: اقبال مردم به شعار اعتدال نشان‌دهنده بلوغ مردم بر گروه‌های سیاسی هست و خواهد بود و بعد از گذشت ۳۵ سال گروه‌های سیاسی به عقلانیتی رسیدند که گروه‌های تندی از هر دو طرف وجود داشتند اما مردم به اعتدال رای دادند و اگر مجموعه حاکمیت و دولت بر مبنای اعتدال حرکت کنند، گروه‌ها نیز بر اساس اعتدال حرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به خاطر اعتدال از مبنای و ارزش‌ها عبور کرد، گفت: البته در تعریف مقاومت و دفاع از حقوق نیز برخی مواقع دچار افراط و تفریط می‌شویم که نباید اینگونه شود و هیچ کس در اینکه باید از حقوق و عزت این کشور ‌دفاع شود، تردیدی ندارد اما باید این را بپذیریم که هر کشوری در دنیا به دنبال منافع خود است و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری عزت، حکمت و مصلحت را به عنوان استراتژی در روابط خارجی بیان می‌فرمایند.

معاون دولت اصلاحات ادامه داد: اگر با صحبت‌های نسنجیده مشکلاتی را به مردم تحمیل کنیم و بگوییم که مقاومت می‌کنیم، معنایی ندارد اما اگر ببینیم که با یک مشی متعادل منطق خود را به طرف مقابل توضیح می‌دهیم اما آنها باز می‌خواهند زور بگویند، در اینجا مقاومت می‌کنیم و باید در حد حفظ عزت و طبق مصلحت و با حکمت کار خود را پیش ببریم.

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که اعتدال در مسئله هسته‌ای چگونه تعریف می شود گفت: ابتدا باید حدود را تعریف کنیم و در دنیا با گفتار نرم‌خویی و وجهه احترام به منافع و حدود دیگران مطالب خود را بیان کنیم و در این صورت طبیعی خواهد بود اجماعی که غرب علیه ما ایجاد می‌کردند، دیگر نمی‌تواند آن اجماع را ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: گروه‌های سیاسی از انتخابات درس گرفته‌اند و از این به بعد بیشتر در مسیر اعتدال حرکت می‌کنند و حتی افرادی‌ را که برای کمک به دولت رئیس‌جمهور منتخب معرفی می‌کنند، از معتدل‌ترین نیروهای خودشان است، البته اینکه بگوییم هیئت دولت مخلوطی از همه گروه‌ها خواهد بود، اینگونه نیست که در این صورت تک‌روی افراد قابل جمع نمی‌شود و باید بگوییم ‌معتدلین گروه‌های مختلف می‌توانند در دولت یازدهم کمک‌رسان و اثرگذار باشند.

مهرعلیزاده واژه فراجناحی را به صورت دقیق مساوی اعتدال ندانست و گفت: البته افرادی از جناح‌های مختلف می‌توانند کمک‌رسان مشی اعتدالی باشند و اعتدال بیشتر از اینکه یک مشی سیاسی باشد، باور و مشی اعتقادی و فرهنگی است حتی شاید در ۴ سال آینده که این مشی پا گرفت، گفتمان‌های دیگری که به اعتدال گرایش دارند، جذب آن می‌شوند و تندروهای دو طرف کنار گذاشته می‌شوند و هر دو گروه در چارچوب اعتدال حرکت خواهند کرد.

وی در خصوص انتخاب نیروها نیز تصریح کرد: در این زمینه افراد با تجربه و معتدل فارغ از اینکه عضو چه جریان و گروهی هستند، انتخاب خواهند شد‌ البته به معنای سهم‌دهی به گروه‌ها نیست که خود آن نوعی افراط و تفریط است.

معاون دولت اصلاحات در پایان تصریح کرد: با توجه به فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی اعتدال می‌تواند در جامعه نهادینه شود و یکی از ویژگی‌های اصلی اعتدال تحمل یکدیگر، توجه جدی به نیاز مخاطبان، برنامه‌ریزی برای به کنترل در آوردن محیط، قانونگرایی و از این دست است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *