پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۱
گفت‌و‌گوی زنده رئیس‌جمهور با مردم از شبکه یک سیما

احمدی‌نژاد: ۱۰۰ درصد مطمئن بودم رئیس‌جمهور می‌شوم/بدهی‌ سال ۷۲ دولت راهم پرداخت کردیم

چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب: 296865
احمدی‌نژاد با بیان اینکه "ما با این شرایط وارد عرصه شدیم و ملت نیز بزرگواری کردند و بنده را انتخاب کردند"، در پاسخ به این سوال که در سال 84 چقدر احتمال پیروزی خود در انتخابات را می‌دادید؟ گفت: من 100درصد نسبت به این کار مطمئن بودم.
احمدی‌نژاد: ۱۰۰ درصد مطمئن بودم رئیس‌جمهور می‌شوم/بدهی‌ سال ۷۲ دولت راهم پرداخت کردیم
به گزارش جهان، گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور با مردم امشب (چهارشنبه شب) از شبکه یک سیما پخش شد.

  مرتضی حیدری مجری مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم اجرای این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که در دفتر رئیس‌جمهور انجام شد را برعهده داشت.
 
احمدی‌نژاد سخنان خود را با قرائت دعای "اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و شیعته والمستشهدین بین یدیه" آغاز کرد و با بیان اینکه از خداوند متعال که فرصت مجدد گفت‌وگوی مستقیم با مردم را برای بنده مهیا کرد، سپاسگزارم، گفت: طبیعی است که در آخر هر دولت باید گزارشی را به مردم عرض کرد چرا‌که ابعاد کار دولت بسیار‌ بسیار گسترده است و اگر همه اینها را در قالب یک گزارش ارائه دهیم، هم حق مردم و هم حق کسانی که زحمت کشیدند، تضییع می‌شود، لذا بنده 5 سطح گزارش در سطوح مختلف را آماده کرده‌ام که آنها را در برنامه‌های مختلف ارائه خواهم داد.
 
وی با درباره اولین گزارش عملکرد دولت خود که در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ارائه می‌شود، تصریح کرد: این گزارش به سال 84 که ما در آن زمان برنامه و قول‌هایی را به مردم دادیم، بر‌می‌گردد تا مشخص شود که آیا به این قول و وعده‌ها عمل شده است و چه مقدار در این قول‌ها پیش رفته‌ایم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش دوم بحث کلانتر و گسترده‌تر است، اظهار داشت: در این گزارش جهت‌گیری‌های کلان دولت در داخل و خارج و آثاری که در حرکت ملت ایران در عرصه بین‌الملل دولت به جا گذاشته است، ارائه خواهد شد، چراکه این دولت 8 سال توجه همه جهان را به ایران جلب کرد و در بسیاری از مناسبات داخلی و بین‌المللی بر ادبیات و گفتمان سیاسی داخلی و بین‌المللی اثر گذاشت.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه این گفتمان و ادبیات در جهت‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی اثر خاص خود را بر جا گذاشت، گفت: گزارش دوم انشاءالله روز یکشنبه آینده در حضور مدیران صداوسیما عرضه خواهد شد و گزارش سوم هم در جلسه کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری که هر سال در ماه رمضان برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد که این گزارش یک گزارش تفصیلی در قالب 50 سرفصل خواهد بود که به سؤالات اساسی پاسخ می‌دهد.
 
وی با اشاره به بخش‌های مختلف گزارش سوم ‌که در جلسه کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود، از ارائه چهارمین گزارش خود در صداوسیما خبر داد و افزود: این گزارش کوتاه‌تر خواهد بود که در آن فهرست اولین‌های دولت اعلام خواهد شد، یعنی کارهایی که در کشور برای اولین بار و اثرگذار صورت گرفته است.
 
رئیس جمهور زمان ارائه آخرین گزارش خود را پس از گذشت 27 روز از تاریخ امروز اعلام کرد و گفت: این گزارش یک گزارش کوتاهی خواهد بود که در آن تشکر و حلالیت از مردم خواهیم داشت و با مردم و ملت عزیز خداحافظی خواهیم کرد.
 
مجری برنامه از احمدی‌نژاد پرسید "چه عاملی باعث شد شما در سال 84 که شهردار تهران بودید، خود را کاندید ریاست جمهوری کنید و احساس کردید می‌توانید رئیس جمهور ایران شوید که وی گفت: البته قبل از شهردار بودنم در بخش‌های گوناگون خدمت به ملت و انقلاب بودم و سطوح مختلف مدیریتی کشور را در دورافتاده‌ترین روستاها تا مرکز کشور تجربه کرده ‌بودم لذا در بخش‌های گوناگون فرهنگی، علمی و مدیریتی سیاسی تجربه‌هایی را داشته‌ام و هم با توانمندی‌ها و ضرورت‌های کشور آشنا بودم و هم با مشکلات.
 
وی افزود: معتقد بودم و هستم که ظرفیت‌های ملت ایران ازجمله ‌ظرفیت‌‌های انسانی و ‌ظرفیت‌ها و استعدادهای مادی و جغرافیایی ایران ظرفیت‌های بی‌نظیری است و معتقد بودم ملت ایران می‌تواند در بالاترین سطح زندگی کند و می‌تواند شایسته‌ترین، پیشرفته‌ترین و مرفه‌ترین ملت‌ها و الگویی برای سایر جوامع باشد و کشوری را برپا کند که در آن از تبعیض، فقر و محرومیت خبری نباشد و همه شاد باشند و در مسیر رشد و کمال حرکت کنند و لذت انسان بودن را بچشند و از استعدادهایی که خداوند متعال در اختیار آنها قرار داده است، استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه بنده در آن دوران باور داشتم و دارم که ملت ایران ماموریت‌های تاریخی در حرکت به سمت قله‌های کمال را می‌تواند بپیماید، تأکید کرد: ملت ایران شایستگی‌های این را دارد و باور داشتم اداره کشور در بالاترین سطح لایق ملت است و می‌شود با سرعت بیشتری در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کرد لذا با چنین شرایطی تصمیم گرفتم و احساس تکلیف کردم که کاندیدا شوم تا آنچه در توان خودم و ملت می‌بینم، برای رسیدن به قله‌های بالاتر آزاد کنم.
 
احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چقدر شرایط سال 84 را با وجود گروه‌ها و احزاب سیاسی قدرتمند برای ریاست جمهوری خود مهیا می‌دیدید؟ گفت: این را باید در 2 سطح بررسی کنیم که یک سطح آن گروه‌های سیاسی بود که عده‌ زیادی به خصوص از سیاسیون کشور باور کرده بودند ‌این عرصه متعلق به آن گروه‌هاست و هر کسی می‌خواهد وارد این عرصه شود، باید حمایت جناح‌ها، جبهه و یا یک حزب قدرتمند را داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه رابطه احزاب و جناح‌ها با من رابطه خوبی نبود و من نیز با آنها رابطه خوبی نداشتم، گفت: اصولاً همه آنها با ورود من به این عرصه مخالف بودند و تلاش کردند که از ورود من به این عرصه جلوگیری کنند و حتی فشارهایی وارد کردند تا این اتفاق رخ ندهد اما من باورهایی داشتم و معتقد بودم رئیس‌جمهور نباید وام‌دار هیچ احدی باشد بلکه باید فقط وام‌دار ملت، ارزش‌های انقلاب، شهداء، ایثارگران و عزت و سرافرازی ملت باشد و این باور من است و کاری به دیگران ندارم و شاید آنها نظرات دیگری داشته باشند، چراکه وام‌داری به گروه‌ها و جناح‌ها انسان را محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد به منافع ملت آنطور که باید، رسیدگی کرد.
 
احمدی‌نژاد دومین سطح را متن مردم و ملت دانست و افزود: ملت خود را هیچ گاه محصول جریان‌های سیاسی ندانسته و نمی‌داند و این را باور نداشته و طبیعتاً هم باید همین باشد چراکه ملت ظرفیت و سطحش بزرگتر از گروه‌هاست. ملت یک اقیانوس است و گروه‌ها نمی‌توانند بزرگتر از این اقیانوس باشند لذا ملت دنبال قله‌های بلند و دنبال آرمان‌های بلند انسانی هستند و سطح آنها بالاتر از طرح گروه‌هاست.
 
وی افزود: ادبیاتی که ما در شهرداری داشتیم، به طور گسترده مورد استقبال مردم قرار گرفت البته برخی‌ها نظرسنجی‌هایی می‌کردند و می‌گفتند فلانی شما در نظرسنجی‌ها دو درصد و یک درصد هستید و من به شوخی به آنها می‌گفتم ‌این نظرسنجی‌ها به درد نمی‌خورد و باید نظرسنجی اصلی را در خیابان و در اجتماعات مردم انجام داد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در همه صحنه‌ها تاثیرگذار هستند، گفت: آن زمان یکی آقایی به من گفت ‌نظرسنجی می‌گوید ‌تو نیستی و باید کنار بروی و من به شوخی گفتم من چون روستایی هستم، نظرسنجی را نمی‌فهمم و باید شما نظرسنجی را بکشید که او گفت ‌یعنی چه که بکشید و من گفتم ‌باید بروید در بین مردم و بفهمید ‌چه می‌گویند؛ اینکه یک عده بروند عدد و رقم درست کنند، صحیح نیست البته نظرسنجی‌ در دوره‌هایی کارآیی دارد اما در این امور باید به متن مردم مراجعه کرد.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه "ما با این شرایط وارد عرصه شدیم و ملت نیز بزرگواری کردند و بنده را انتخاب کردند"، در ‌ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که در سال 84 چقدر احتمال پیروزی خود در انتخابات را می‌دادید؟ گفت: من 100درصد نسبت به این کار مطمئن بودم.
 
وی در پاسخ به این سوال مجری که یعنی صددرصد به پیروزی خود مطمئن بودید؟ اظهار داشت: بله.
 
به گزارش تسنیم، رئیس جمهور همچنین د‌ر مواجهه با این پرسش که چند ماه قبل از انتخابات از این مسئله مطمئن بودید؟ تصریح کرد: چند ماهی قبل‌ انتخابات بود البته در آن زمان ما مشغول به کار بودیم و اعلام ما به کارها آسیب می‌زد، البته من در روزهای آخر و روز ثبت‌نام کاندیداتوری خود را اعلام کردم و فکر می‌کنم در روزهای 23 یا 24 اردیبهشت بود و حتی در آنجا اعلام کردم اینکه در روزهای آخر برای ثبت‌نام آمده‌ام، دلیل دارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چند ماه قبل از انتخابات از کجا به این اطمینان رسیدید؟ گفت: من به عظمت ملت ایران و آرمان‌خواهی ملت باور داشتم و بالاخره ما در میان مردم بودیم و می‌دانستیم ‌مردم سطح بالاتری را می‌خواهند و این سطوح معمولی جواب نمی‌دهد و کمال‌جویی ملت ایران را ارضا‌ نمی‌کند.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: من در سال 84 فکر می‌کردم ‌باید فضا را عوض کنم و مناسبات را عوض کنیم، چراکه بالاخره خط سیری در آن زمان‌ها آمده بود و تجربه شده بود و مردم به دنبال فضای جدیدی بودند، لذا ‌فکر کردم ‌می‌توان این مناسبات را برپا کرد زیرا بالاخره اعتماد به نفسی بود که خدای متعال به من عنایت کرده بود.
 
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا قول‌هایی که در سال 84 به مردم دادید را به خاطر دارید؟ اظهار داشت: بله؛ ما برنامه‌ای را در آن زمان اعلام کردیم که 5 محور داشتیم و یک قول دادیم؛ محورهای اصلی برنامه که من خیلی بر آن تاکید داشتم، اولین آن عدالت و عدالت‌گستری بود و در ادامه توضیح می‌دهم که چرا عدالت مهم است.
 
وی افزود: دومین برنامه ما خدمت‌رسانی بود و به دنبال توسعه فرهنگ خدمت‌رسانی بودیم‌ چرا‌که نقش اصلی حکومت عدالت و خدمت‌رسانی است و شأن مسئولین جز خدمتگزاری نیست و من در آن زمان فکر می‌کردم ‌این شأن جابه‌جا شده و باید آن را احیاء کنیم.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: برنامه سومی که ما اعلام کردیم، توسعه مهرورزی ‌و برنامه چهارم پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور بود، برنامه پنجم نیز بازگشت مردم و بازگرداندن دولت به مردم ‌و باز کردن حلقه‌های بسته‌ای بود که شکل گرفته بود ‌لذا این برنامه‌ها را در برنامه‌های گوناگون اعلام کردیم که در بعضی جاها یکی و در بعضی جاها همه را اعلام کردیم.
 
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: البته در آن زمان من یک قول به مردم دادم و تنها قولی که بنده به مردم دادم، این بود که در آن زمان نگفتم پول می‌دهم و یا اضافه می‌کنم و هیچ بلکه تنها قولی که به مردم دادیم، این بود که تمام توان و وجود خودم و دولت را صرف تحقق این برنامه‌ها می‌کنیم،‌ ملت هم بزرگواری و لطف کردند و یک کوچکترین و فرزند کوچک خود را به خادمی خود انتخاب کردند.
 
به گزارش تسنیم، مجری برنامه پرسید "دولت‌های مختلف هر کدام به یک نام شناخته می‌شوند؛ به طور مثال دولت‌های گذشته به نام سازندگی و اصلاحات شناخته می‌شوند اما دولت شما عنوان‌های مختلفی داشته که آخرین آن دولت عدالت بوده است و این هم به دلیل تأکید شما بوده است. آیا توانستید عدالت بهتری را نسبت به 8 سال پیش پیاده کنید و امروز نسبت به 8 سال پیش توانسته‌اید عدالت بهتری را پیاده کنید و آیا امروز شرایط ملت ایران نسبت به 8 سال پیش عادلانه‌تر است"، احمدی‌نژاد هم در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: عدالت بسیار بسیار مهم است و پیامبر الهی همه برای سعادت انسان آمده‌اند.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: اولین دعوت پیامبران، دعوت به توحید بوده ‌و بلافاصله دعوت به عدالت بوده است؛ عدالت ترجمه عملی توحید در زندگی اجتماعی است و اگر بخواهیم توحید را در نظام اجتماعی پیاده کنیم، عدالت اجرا خواهد شد؛ عدالت به معنای فراهم کردن محیط مناسب برای رشد استعدادهای انسان است.
 
وی افزود: انسان سرشار از استعدادهاست و استعدادهای عظیمی دارد و می‌تواند تجلی خداوند روی زمین باشد و به مظهر ‌اسماء الهی تبدیل شود؛ هزاران اسم الهی وجود دارد که انسان می‌تواند مظهر تجلی آنها باشد و به عبارت بهتر مخزن اسرار خداوند باشد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه انسان آئینه معرفی خداوند است، تصریح کرد: با وجود این همه استعداد، قدرت، خلاقیت، علم، حکمت، مهربانی، اما همه اینها در شرایط عدالت شکوفا می‌شود.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه بهتر است در این زمینه مثالی بزنم، تاکید کرد: دانه گیاه دانه استعداد است و می‌تواند به ساقه برگ، گل و میوه تبدیل شود‌ لذا این یک استعداد است و زمانی شکوفا می‌شود که شرایط عادلانه را برای آن فراهم کنیم یعنی خاک، دما، رطوبت و آب مناسب از نمونه این شرایط است و این استعداد شکوفا می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: بستر شکوفایی استعدادهای الهی و بزرگ شدن، عظمت و کمال انسان عدالت است و اگر عدالت نباشد، فرصتی برای رشد پیدا نمی‌شود. باید در این زمینه مثالی بزنم؛ فردی که هشتش گروی نه‌اش است و یا کسی که از همه امکانات محروم است، چگونه می‌تواند به خود و عظمت‌ها و استعدادهای خود فکر کند و چقدر فرصت پیدا می‌کند که رشد کند؟
 
رئیس جمهور ادامه داد: فردی که دسترسی به آموزش ‌و ‌بهداشت ندارد، نمی‌تواند آرزوی بزرگی داشته باشد، چه برسد به اینکه حتی بزرگ شود. حد پرواز انسان در‌ عمل همواره کمتر از آرزوهای اوست و این به دلیل محدودیت‌های مالی است و فردی که نتواند آرزو کند، مشکلات زیادی دارد.
 
احمدی‌‌نژاد تاکید کرد: در حال حاضر 7 میلیارد جمعیت در روی کره زمین قرار دارد و باید دید چه تعداد از آنها از زمانی که به دنیا می‌آیند و یا از دنیا می‌روند، فرصت پیدا می‌کنند به خود فکر کنند. خداوند ما را خلق نکرده که همیشه "بدو بدو" کنیم و در بدبختی و فقر و سختی باشیم بلکه خداوند ما را خلق کرده است که قدری به خود بیندیشیم و به پرستش خداوند یگانه فکر کنیم و در جهت معرفت‌ها و ارزش‌های انسانی حرکت کنیم و به دنبال عشق و محبت، صلح و دوستی باشیم.
 
وی ادامه داد: عدالت به معنای این است که فرصت‌ها عادلانه توزیع شود. یک دولت هم برنامه و هم تصمیم‌گیری و وقت دارد و باید آنها را عادلانه توزیع کند و بتواند منابع را به صورت عادلانه توزیع کند. باید دولت حتی نگاه خود را عادلانه توزیع کرده و محبت خود را نیز به صورت عادلانه میان مردم تقسیم کند، البته نه اینکه همه عدالت با دولت محقق شود چرا‌که دولت یک بخش از کشور است و قوه قضائیه و دیگران و خیلی‌ها موثرند اما به هرحال مجموعه دولت تلاش کرده است ‌به عدالت برسیم. اگر ترکیب دولت را ملاحظه کنیم، مشاهده می‌کنیم که از همه مناطق کشور در این دولت حضور دارند، بالاخره این موضوع نقش زیادی دارد.
 
"ما بسیاری از اختیارات را به استان‌ها دادیم تا فرصت کرده و خود را پیدا کنند و تجربه داشته باشند. ما برنامه‌های مختلفی را برای تحقق عدالت ا‌جرا کردیم البته در گام اول به دنبال عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی بودیم. دولت‌های نهم و دهم در یکی از سخت‌ترین شرایط تاریخی مستقر شدند. زمانی که ما بر سر کار آمدیم، افغانستان و عراق اشغال بود و آمریکا هر روز تهدید می‌کرد، یعنی دولت نهم در سایه تهدیدات مکرر آمریکا به پایان رسید و در شرایطی دولت‌های نهم و دهم روی کار بودند که دچار رکود جهانی بودیم".
 
به گزارش تسنیم، محمود احمدی‌نژاد که در گفت‌وگوی زنده با مردم سخن می‌گفت، در ادامه سخنانش اظهار داشت: در داخل فشارها به دولت نهم و دهم خیلی سنگین بود. تحریم‌های ناجوانمردانه داشتیم البته در‌خصوص قضیه هسته‌ای وارد نمی‌شوم چراکه در این باره باید بحث شود و من نیز مدتی است که دخالتی در این قضیه ندارم، اما بالاخره تحریم‌ها یک فضا درست و شرایط سختی را ایجاد کرد.
 
"ما هم اول معتقد بودیم هر کاری که دولت می‌کند، باید برای مردم باشد و نتیجه‌اش باید به سمت مردم برگردد و منجر به توانمندتر شدن ملت شود یعنی مردم باید بالا بیایند؛ هم به لحاظ رفاهی، هم به لحاظ علمی و توانایی‌ها و توانمندی‌های شخصی، ما یک مدت زیادی در بخش‌های گوناگون برای نزدیک شدن به عدالت برنامه اجرا کردیم، البته من در صدا و سیما یک تحلیل گسترده‌تری خواهم داشت که بالاخره نظام سرمایه‌داری هست، نظام مارکسیستی هست و ما باید چه کار باید بکنیم؟"
 
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌برای اینکه یک مقداری فاصله‌ها را کم کنیم ‌و در کشور فرصت‌ها را توزیع بهتر کنیم، ‌اولین کار دولت توزیع سهام عدالت بود و قرار شد ‌بنگاه‌ها را واگذار کنیم، قبلا اینطور بود که بنگاه‌ها واگذار می‌شد به کسانی که قدرت خرید آن را داشتند و کسانی توان خرید را داشتند که قدرتمندتر بودند اما دولت آمد و گفت سهام عدالت‌ و معتقد بودیم ‌همه آن را واگذار نکنیم یا در بورس ببریم چراکه اینها سرمایه‌های ملت ‌و متعلق به مردم است که آرام آرام روی هم نشسته و باید به جیب همه مردم برود، از این‌رو سهام عدالت را تعریف کردیم که ‌‌بعد تبدیل به قانون شد و به شش دهک تعلق یافت و ما معتقد بودیم ‌باید به هر 10 دهک پرداخت شود، اما چیزی ‌تصویب شد که با جمعیت الان می‌شود 45 و نیم میلیون نفر و تا الان بیش از 40 میلیون نفر شناسایی شده‌اند و سهام تعلق گرفته و سهام به نام آنها شده و الان به آنها تعلق گرفته است و این کار بزرگی است که 45 و نیم میلیون نفر شناسایی شود و الان هم 8 میلیون نفر دیگر نیز در راه است.
 
وی با بیان اینکه دو دهک از این 6 دهک که تحت پوشش نهادها هستند یا خیلی ضعیف هستند، سهام مجانی می‌گیرند، گفت: به این افراد سهام به قیمت 5 سال قبل یک میلیون تومان به صورت مجانی به هر عضو خانواده داده می‌شود اما بقیه افراد باید آن یک میلیون تومان را به صورت قسط 10 ساله برگردانند. برنامه‌ ما این بود که از اول یک مقدار از برنامه 10 ساله را برای قسط بگذاریم که سال اول را این کار را کردند و بعد یک مصوبه را گذراندند و گفتند تمام اقساط داده شود و بعدا سود تعلق گیرد. گفتند تا قیمت یک میلیون پرداخت نشود، سودی ندهید و طبیعی است تا زمانی که کامل پرداخت نشود، به بورس هم نمی‌رود.
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما برنامه‌ای در شورای عالی اصل 44 داشتیم که به میزانی که قسط‌ها پرداخت شده، اجازه دهید ‌به سهام برود و آزاد شود. تا الان 1384 میلیارد تومان سود پرداخت کرده‌ایم که عمدتاً به همان دو دهک درآمدی اولی و دومی بوده است یعنی پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور. ما ‌40 درصد واگذاری بنگاه‌ها بزرگ ‌که دولت بازار آنها را کنترل می‌کند را سهام عدالت دادیم و 5 درصد را نیز به نام سهام ترجیحی به کارگران اختصاص دادیم که 1241 میلیارد تومان می‌شود.
 
وی به هدفمندی یارانه‌ها هم اشاره کرد و گفت: کار دیگری که دولت کرد، هدفمندی یارانه‌ها بود. یکی از کارها برای جلوگیری از تبعیض هدفمند کردن یارانه‌هاست. خیلی‌ها هستند که از محل همین یارانه‌ها ثروتمند شدند یعنی انرژی آزاد را گرفته‌اند و فروخته‌اند و کار کوچکی روی آن انجام داده‌اند یعنی اصل کار آنها انرژی بوده است اما محصولشان را بازار آزاد می‌فروختند و این هدفمندی یارانه‌هاست و کاهش مصرف، اصلاح ساختارها و بهره‌وری نیز از مزایای هدفمندی یارانه‌ها بود، اما یک گام بزرگ هدفمندی یارانه‌ها عدالت بود. در کشور فردی پیدا می شود که سالی 5 لیتر بنزین مصرف نمی‌کند و در عین حال کسی پیدا می‌شود که سالی بیشتر از 5 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ خب! این باید هزینه‌اش را بپردازد لذا ما این را توزیع یکنواخت کردیم و فکر می‌کنم هر‌چه جلوتر برویم، این توزیع یکنواخت به عدالت کمک می‌کند.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما فاصله‌ها را کمتر کردیم، گفت: یک کار دیگر که انجام دادیم، توزیع بانک‌ها قرض‌الحسنه بود. مردم قبلا وقتی پولی را می‌گرفتند که این پول ها به صورت قرض‌الحسنه نبود.
 
وی با طرح این سوال که قرض‌الحسنه را چه کسی می‌گیرد؟ ادامه داد: این  را معمولا طبقات پایین درآمدی می‌گیرند، 59.9 درصد در سال 84، به قرض‌الحسنه برمی‌گشت اما الان تقریبا 98 درصد شده است. از همین‌ها چه اتفاقی افتاده است؟ حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر وام ازدواج گرفته‌اند یعنی بیش از 11 میلیارد تومان که اینها را هم طبقات پایین می‌گیرد و بیش از این رقم نیز قرض‌الحسنه کارهای ضروری گرفته است. مشاغل خانگی تعریف شد. کسانی بودند که نمی‌توانستند بنگاه تاسیس کنند، چون این کار نیاز به سرمایه بالا و هزینه زیاد دارد و ساختمان می‌خواهد و ... ولی در خانه می‌توانند تولید شغل کنند، 6 هزار و 500 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده‌ایم یعنی به مشاغل خانگی.
 
رئیس‌جمهور گفت: طرح بنگاه‌های کوچک در کنار بنگاه‌های بزرگ و متوسط مطرح شد. در طول 3 - 4 سال حدود 8 الی 9 درصد تسهیلات بانکی را به بنگاه‌های کوچک هدایت کردیم و بنگاه‌های کوچک نیز معلوم است که اکثرا می‌خواهند یک دستگاه کوچک بخرند یا وارد حمل و نقل عمومی شوند و یا در خانه یک دستگاهی بخرند و شروع به تولید و یا کاری بکنند و وارد کار اقتصادی شوند. حدود 30 هزار میلیارد تومان یارانه برای بنگاه‌های کوچک پرداخت شده و یک میلیون و 200 هزار شغل نیز ایجاد شده است.
 
احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش به طرح مسکن مهر اشاره و خاطر‌نشان کرد: مسکن مهر هم در شهر و هم در روستا انجام شده و تا الان بیش از 30 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است. خیلی‌ها که نمی‌توانستند آرزو کنند صاحب‌خانه شوند، الان صاحب‌خانه هستند. سرمایه‌گذاری‌ها را ‌در کشور پراکنده کردیم.
 
وی اضافه کرد: قبلاً می‌گفتیم سه استان کشور صنعتی هستند اما الان اکثر استان‌های کشور دارند به سرعت صنعتی می‌شوند. ‌توزیع فولاد، توزیع خودرو، توزیع صنایع گوناگون در کشور نمونه‌هایی از صنعتی شدن هستند. الان هرمزگان به سرعت به استان صنعتی تبدیل می‌شود و بوشهر، همدان، کرمانشاه، کردستان، حتی گیلان و مازندران و گلستان که قبلا توسعه صنعتی نداشتند، الان صنایع سازگار با کشاورزی و محیط زیست در آنجا هست و گسترش پیدا می‌کند.
 
وی گفت: برنامه بعدی توسعه مراکز آمزوش عالی بود. آموزش عالی یک فرصت برای رشد استعدادهاست. الان ما جایی نداریم که مرکز آموزش عالی در آن نباشد؛ همه جا هست و تعداد دانشجویان دو برابر است.
 
رئیس جمهور با اشاره به سفرهای استانی هیئت دولت گفت: دولت سفرهای استانی را طراحی کرد یعنی آمایش سرزمینی را عینی پیاده کرد. هر استانی که دولت می‌رفت، مطالعه می‌شد و دولت در استان تصمیم‌گیری می‌کرد، به همین ترتیب منابع را به سمت مناطق گوناگون می‌برد، حتی رئیس جمهور به استان‌ها و روستاها سفر می‌کرد و وزرا به شهرستان و روستاها سفر می‌کردند یعنی فشاری از ناحیه دولت برای توزیع منابع در سراسر کشور وجود داشت.
 
احمدی‌نژاد تصریح کرد: حقوق بازنشسته‌ها، کارگران مستمری‌بگیرها ترمیم شد. نمی‌گویم الان وضعیت ایده‌آل است‌ ولی جهشی انجام شد و کارمندانی که پایه آنها پایین بود، دو سه سال بالا رفت. هرسال گندم خرید می‌شد اما پولش به کشاورزان داده نمی‌شد اما ما بعضی بدهی‌های دولت که از سال 72 مانده بود‌ را پردخت کردیم و از سال 85 تا الان چند روزه حقوق کشاورزان پرداخت می‌شود.
 
به گزارش تسنیم، احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی رقمی در بودجه به نام توازن گذاشته شده است که به پر کردن خلأ‌ها در مناطق محروم کمک می‌کند تا در حوادثی که عمدتا در مناطق محروم اتفاق می‌افتد، بتوان به سرعت بازسازی کرد. شاید برای بار اول در تاریخ کشور بعد از حوادث مهاجر نداریم و جمعیت منطقه حادثه‌دیده افزایش یافته است و این به خاطر خدماتی بوده ‌که دولت داده ‌و در کمتر از یکسال همه مناطق آسیب‌دیده را بازسازی کردیم و رکورد آن در آذربایجان زده شد و خانه‌هایی که به صورت کامل تخریب شده بود، 3 ماهه بازسازی شد.
 
وی اظهار داشت: سیستم پاسخ به پیام‌ها و مکاتبات مردمی در دولت ایجاد شد و مردمی که به دولت دسترسی نداشتند و با مشکل روبرو بودند، از این طریق با دولت ارتباط برقرار می‌کردند و در حال حاضر 38 میلیون پیام به نهاد ریاست جمهوری رسیده و به 73 درصد آنها پاسخ مثبت داده شده است‌ البته نه اینکه صددرصد چیزی که خواسته را ما توانستیم ‌برآورده کنیم اما تا وقتی که امکانش بود،‌ کمک کردیم و 11 درصد این پیام‌ها مشخصات نداشته و کار ما را سخت کرد و به 7 درصد آنها نیز پاسخ منفی دادیم که یا مشکل قانونی داشته و یا اینکه ابراز محبت بوده و تعدادی از آنها در دست بررسی است.
 
رئیس جمهور اقدام دیگر دولت را عمران روستایی عنوان کرد و افزود: روستاها عمدتاً محروم هستند و ارقام و آمار در عمران روستایی بسیار بالاست. در سال 84 تعداد روستاهایی که از گاز طبیعی استفاده می‌کردند، حدود 2 هزار خانوار بوده است که در حال حاضر این آمار به بیش از 22 هزار خانوار رسیده است. بهسازی و آسفالت جاده نیز با افزایش روبرو بود.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: اقدام دیگری که در دولت انجام شد، تمرکززدایی بوده است و ما اختیارات را به استان‌ها واگذار کردیم و منابع در اختیار آنها گذاشتیم و به آنها اعلام کردیم که شماها بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید.
 
وی اقدام دیگر دولت را پیگیری معوقات بانکی معرفی کرد و گفت: در آن سو که از قرض‌الحسنه حمایت کردیم، از سوی دیگر نیز معوقات بانکی را پیگیری کردیم که این معوقات بانکی عمدتاً مربوط به درآمدهای بالاست و مردم طبقات پایین درصد کمی از این معوقات بانکی را تشکیل می‌دهند و بخش کمی از این میزان مربوط به تولیدکنندگان است که ما ملاحظه آنها را می‌کردیم و بخش عمده‌ای از معوقات بانکی مربوط به افرادی است که در بخش خدمات و تجارت فعال هستند که آنها وام را گرفته‌اند و کالا را وارد کرده‌اند و در بازار فروخته‌اند اما وام را بازنگرداندند.
 
رئیس جمهور ادامه داد: ما فشار آوردیم که معوقات بانکی کاهش پیدا کند ‌و تا حد زیادی کاهش پیدا کرد اما مصوبه‌ای گذرانده شد و دست ما بسته شد. از یک طرف وام‌های قرض‌الحسنه را محدود کردند و از طرف دیگر به اسم حمایت از تولید دست دولت در برگرداندن معوقات بانکی بسته شد که بعدا در این مورد توضیح می‌دهم.
 
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا بیشترین معوقات بانکی مربوط به شرکت‌های دولتی است یا خیر، گفت: اینطور نیست و عمده معوقات بانکی مربوط به بخش‌ خصوصی است. بدهی‌های شرکت‌های دولتی جزو معوقات نیست و عمده معوقات بانکی مربوط به بخش تجارت است.
 
وی تاکید کرد: نسبت درآمد هزینه 10 درصد بالاترین درآمد کشور در شهرها به 10 درصد پایین‌ترین درآمد کشور که در سال 84، 13/94 برابر بود، در حال حاضر به 9/91 برابر رسیده است و برای اولین بار زیر 10 آمده است که البته این میزان مطلوب نیست و باید زیر 5 برسیم، همین نسبت در روستاها نیز از 12/74 به 8/81 رسیده است یعنی فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرده که اتفاق بزرگی است و این یعنی عدالت.
 
احمدی‌نژاد اضافه کرد: ضریب جینی نیز از 0/4023 در سال 84 در سال 91 به 0/35 به 75 رسیده است. در قانون برنامه آمده که بعد از 5 سال باید به 0/35 برسیم اما در حال حاضر ما به این میزان بسیار نزدیک شدیم که در روستاها نیز همین آمار به 0/335 رسیده است. بعضی فکر کردند در این مشکلات اقتصادی اخیر که به مردم تحمیل شد، ضریب جینی افزایش پیدا می‌کند‌ اما ضریب جینی کاهش پیدا کرد، یعنی با کارهایی که با روستاها شده است و از کشاورزان حمایت شد، ضریب جینی در حال کاهش است.
 
"در شاخصه توسعه انسانی که از درآمد، سواد و سلامت تشکیل شده است. در طبقه‌بندی جهانی که رتبه ما 94 بود، در حال حاضر به 76 رسیدیم. قبلا در طبقه متوسط بودیم که در حال حاضر به بالا رسیده‌ایم که اگر همین طور قدم برداریم، به خیلی بالا می‌رسیم و جزو کشورهای پیشرفته می‌شویم البته از یک طرف ضریب جینی کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر درآمد سرانه جهش داشته است یعنی رفاه عمومی بالا رفته است البته به این معنا نیست که با مشکلاتی روبرو نیستیم".
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی ما به سمت عدالت حرکت می‌کنیم، امید و خودباوری در ملت بوجود می‌آید. در حال حاضر می‌بینیم ‌بچه مدرسه‌ای روستایی باور دارد که می‌تواند به بالاترین رده مقامات کشور برسد و دیگر این مورد یک آرزوی خیالی نیست و محکم می‌گوید ‌می‌خواهم رئیس‌جمهور و یا وزیر شوم، در صورتی که قبلاً می‌گفت می‌خواهم معلم شوم البته این گفته من به معنای پایین بودن مقام معلم نیست و در این مورد بحثی نمی‌کنم.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: وقتی دولت در همه جا حضور دارد، ایمان، امید و نشاط بوجود آمده است و هیچ کجای کشور نیست که از حضور دولت خالی باشد و همه حس می‌کنند دولت در کنار آنهاست و وقتی کسی حس کند دولت پشتیبان و در کنار وی است، حس، ظرفیت و امید او تفاوت می‌کند که این مورد آثار یک قدم به سمت عدالت است و هنوز تا عدالت راه زیاد است و اصل عدالت را باید عدالت اصلی پیاده کند اما همین که شما حرف از عدالت می‌زنید و پای آن می‌ایستید ولو اینکه یک میلیمتر پیش بروید و یا حتی اینکه آنقدر موانع باشد که نتوانید پیش‌روی کنید، این مورد احساس خودباوری شخصیت، امید، حرکت می‌اورد و این خاصیت عدالت است.
 
وی تصریح کرد: فکر می‌کنم هر کجای کشور که بروید، امید و نشاط وجود دارد. روستائیان عزیز ما بهترین اقشار کشور ما هستند. بهترین، باصفاترین و مفیدترین مردم کشور روستائیان هستند و اگر نسیم عدالت به آنجا برود، اتفاق بزرگی می‌افتد و نسیم عدالت برکت می‌آورد که در بخش‌های دیگر عرض خواهم کرد که منابع ما بیشتر نشد اما محصول ما بسیار بیشتر شد.
 
به گزارش تسنیم، در ادامه برنامه مجری از رئیس جمهور پرسید برنامه‌ای که خودتان ابتدا اعلام کردید، خدمتگزاری بود، خدمت رسانی یعنی چه و فکر می‌کنید ‌امروز دولت خدماتش چقدر بیشتر از خدمات دولت‌‌های گذشته است و اساساً چه حوزه‌هایی در خدمت‌رسانی در دستور کار قرار دارد و فکر می‌کنید ‌شعار شما امروز چقدر محقق شده است، که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: قبل از اینکه آثار خدمـت‌رسانی را ارائه دهم، باید فلسفه و ضرورت آن را عرض کنم.
 
وی ادامه داد: باید ببینیم ‌اصولا وظیفه حکومت چیست؟ باید بیینیم ‌یک وزیر، مسئول، مدیرکل و یا فرماندار و استاندار و یا رئیس جمهور و معاون چه کاره هستند؟ آیا از خودشان اصالتی دارند و یا ملت اینها را برگزیده است؟
 
رئیس جمهور افزود: روشن است که ملت آنها را انتخاب کرده ‌و ملت مسئولیت اداره کشور را به آنها داده است، در واقع ملت مسئولیت خدمتگذاری را به آنها داده است.
 
احمدی‌نژاد تاکید کرد: در تاریخ این مسئله بوده و در گذشته هم در ایران بوده بطوری که عده‌ای وقتی مناصبی را برعهده می‌گیرند، این احساس در آنها ایجاد می‌شود که آنها برتر و حاکم بر مردم هستند، در صورتی که این باید معکوس باشد یعنی مردم حاکم و مسئولین خادم مردم هستند.
 
وی در همین زمینه افزود: این حس وقتی به وجود بیاید، صحنه خیلی عوض می‌شود. وقتی انسان بالاتر از مردم قرار می‌گیرد، احساس طلبکاری از مردم خواهد داشت‌ اما وقتی ‌ احساس کند خادم مردم است، اگر صد قدم هم برای مردم بردارد، احساس بدهکاری دارد، در این شرایط تبختر و فرصت‌طلبی شکل می‌گیرد و شرایط متفاوت است در صورتی که با احساس روحیه خدمتگزاری در بین مسئولان شرایط به‌گونه‌ای دیگر می‌شود.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: به اعتقاد بنده این دولت توانست در برانگیختن حس خدمت‌رسانی و باور آن در بین مسئولان تا حدود زیادی موفق باشد. در گذشته در سیستم اداری بسیاری از سنت‌ها و آداب و رسوم شکل گرفته بود. به تعبیری اشرافیت شکل گرفته بود که اینها مخالفت خدمت‌رسانی است.
 
وی در ادامه سخنانش نوکر دانستن مسئولان را توهین به آنها ندانست و گفت: ما نوکر مردم هستیم. این نوکر بودن توهین نیست بلکه افتخاری برای ما و مسئولان است. افتخاری بالاتر از این نیست که ما نوکر ملت ایران باشیم.
 
رئیس جمهور در همین زمینه تصریح کرد: ما در دولت تلاش کردیم ‌روحیه خدمتگذاری را به سیستم اداری برگردانیم و کسی تبختر نکرده و برای مردم ویراژ ندهد و به مردم فخر نفروشد.
 
احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: فرض کنیم ما به عنوان مسئول در خیابان راه می‌رویم؛ فردی دست بلند کرده و تقاضایی دارد، آیا ما باید به عنوان مسئول بایستیم و پاسخگوی او باشیم و یا برویم؟ اگر ما احساس کنیم ‌حاکم مردم هستیم، باید برویم اما اگر خادم مردم هستیم، باید بایستیم و پاسخگوی درخواست‌های مردم باشیم.
 
وی اضافه کرد: شخصی در گوشه‌ای از روزنامه درخواستش را به بنده به عنوان رئیس جمهور ارائه کرده که اگر روحیه خدمتگذاری در رئیس جمهور وجود داشته باشد، باید از طرف خودش و یا حتی خودش با او تماس گرفته و درخواستش را بررسی کند.
 
رئیس جمهور اضافه کرد: بنده فکر می‌کنم ‌ما توانسته‌ایم در دولت روحیه خدمتگزاری را به سیستم اداری کشور بازگردانیم. در ادارات درها به روی مردم باز و ارتباطات با مردم برقرار شد و دولت با خدماتش برای مردم تعریف شد نه با تبلیغات و خودروهای گرانقیمت و اتاق‌های پر زرق و برق.
 
احمدی‌نژاد در  ادامه گفت: بنده بارها در استان‌ها و در جمع مدیران اعلام کردم که شما به اندازه‌ای مدیر هستید که به مردم خدمت می‌کنید و خادم ملت هستید. من به یک مدیر‌کل گفتم ‌اگر شما مدیر‌کل هستی، به اندازه‌ای ارزش داری که به مردم خدمت می‌کنی.
 
وی در همین زمینه افزود: بنده همواره به وزرا و مدیران گفته‌ام ‌شما به اندازه‌ای مدیر و وزیر هستید که در جامعه اثرگذار بوده‌اید و به مردم خدمت کرده‌اید. اگر شما یک سیب‌زمینی را هم به عنوان رئیس جمهور بگذارید، به تنهایی ارزش ندارد بلکه خدمت‌گزاری او به مردم به جایگاهش ارزش می‌دهد. مدیر باید خاصیت داشته و به مردم خدمت کند.
 
رئیس جمهور آثار خدمت‌رسانی را در دولت مثبت ارزیابی کرد و گفت: بنده فکر می‌کنم ‌این دولت، دولت پاکی بود و با همه وجود در اختیار مردم قرار داشت. برخی اوقات بنده شرمنده همکاران خود می‌شدم که شبانه‌روز خواب نداشتند و در سفرها و نیز جلسات مکرر  شرکت می‌کردند.
 
احمدی‌نژاد تصریح کرد: با وجود فشارهایی که از اطراف و اکناف به مسئولین وارد می‌شد، همواره با روحیه خدمت‌گزاری در اختیار مردم بودند و به مردم خدمت می‌کردند. وقتی ‌احساس خدمتگزاری در بین مسئولان به وجود می‌آید، دغدغه‌های دولت با دغدغه‌های مردم یکی می‌شود و مسائل دولت با مسائل مردم گره می‌خورد، البته به این معنا نیست که دولت برنامه‌ریزی‌ها و نگاه کلان برای اداره کشور ندارد اما دغدغه‌های مردم همواره جزو دغدغه‌های دولت محسوب می‌شود و دولت در کنار مردم و برای مردم است.
 
رئیس جمهور افزود: وقتی ‌ما احساس نوکری برای مردم داشته باشیم، فرصت‌های برای ثروت‌اندوزی استفاده نمی‌شود. مردم ما را برای انجام ماموریت و پیشبرد کار انتخاب کرده‌اند و بدهی به مردم داریم که باید بدهی آنها را بدهیم. قرار نیست ‌از موقعیت‌ زمانی و مکانی چیزی برای خود برداریم.
 
احمدی‌نژاد تاکید کرد: بنده در همین جا تاکید می‌کنم که درآمدهای دولت افزایش نیافته است. برخی مثال می‌زنند و می‌گویند ‌درآمدهای دولت به تناسب درآمدهای نفتی افزایش یافته، در صورتی که اینگونه نیست. قیمت نفت بطور واقعی در اقتصاد دنیا افزایش نیافته است، ارزش دلار سقوط کرده و در مقابل آن قیمت نفت بالا نشان می‌دهد.
 
وی در همین زمینه ادامه داد: با این درآمد نفتی نمی‌توان کالایی را از خارج خریداری کرد. مصرف ارزی ما افزایش یافته اما واردات کالا به لحاظ وزنی افزایش نیافته است‌ البته اینها قابل اثبات است و عدد و رقم دارد. کارهایی که در کشور انجام شده، خیلی زیاد است.
 
رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که پرسید برخی عنوان می‌کنند ‌درآمدهای نفتی در دولت شما نسبت به 100 سال گذشته در دولت‌ها بی‌سابقه بوده است، گفت: طلا کالای ثابتی است و نرخ همه کالاها با آن سنجیده می‌شود. در ابتدای دولت نهم هر انس طلا 1290 دلار بود که ما هم زرنگی کردیم و حدود چند صد تن طلا خریدیم‌ البته امروز تا 2000 دلار هم رسیده است که معنای آن کاهش ارزش دلار است.
 
احمدی‌نژاد تصریح کرد: 5 سال پیش بنده در اجلاس سران اوپک شرکت کردم که در آن زمان قیمت نفت بشکه‌ای 80 دلار بود که ‌پادشاه عربستان گفت ‌این قیمت نفت معادل هر بشکه نفت در سال 60 هجری است ‌البته درست می‌گفت. صندوق اوپک و مراکز جهانی دائما این تغییرات و برابری‌های قدرت خرید را اعلام و بررسی می‌کنند.
 
وی در همین زمینه گفت: قدرت خرید دلار در حال حاضر چند برابر سقوط کرده است که نمونه آن حجم واردات است نه رقم واردات. در زمانی دلار 7 تومان بود و اما امروز به 2500 تومان رسیده است. 2500 تومان امروز معادل 7 تومان آن زمان است. ارزش پول کاهش یافته ‌اما حجم آن زیاد شده است.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: بنده معتقدم ‌اینها تحلیل‌های ساده‌انگارانه‌ای است که به همین دلیل برخی تصور می‌کنند ‌می‌توانند کن‌ فیکون کنند.
 
احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش یکی از زیرساخت‌های ضروری برای پیشرفت کشور را راه‌ها و بزرگراه‌ها دانست و گفت: در طول دولت قبل از سال 57 تا 84 حدود نزدیک 6 هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه ساخته شده است که در این دولت 15 هزار و 570 کیلومتر ‌بزرگراه و آزادراه ساخته شده است که اینها نشانه برکت در عدالت در خدمتگذاری بوده که نزدیک 3 برابر شده است.
 
به گزارش تسنیم، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در ارائه آمار مسکن‌های ساخته‌ شده، گفت: ما این آمارها را دانه به دانه و به اسم صاحب‌خانه می‌توانیم نشان دهیم. 2 میلیون و 203 هزار در برابر 5 میلیون و 267 هزار مسکن. همه اینها دانه به دانه وام گرفتند و سند گرفتند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این دولت در بخش خدمات ورزشی نیز کارهای خوبی صورت گرفت، اظهار داشت: معادل کل این عدد، قبل از این دولت ورزشگاه ساخته شد، همه اینها هزینه دارد. استادیوم‌های  50‌، 30 و 70 هزار نفره و سالن‌های ورزشی حتی در روستاها ساخته شده‌اند لذا شهرستان جدیدی نداریم که سالن ورزشی نداشته باشد بلکه همه زمین‌های ورزشی و مدرسه دارند.
 
رئیس‌جمهور افزود: 80 - 90  سال است که در کشور مدرسه ساخته می‌شود اما هر‌چه مدرسه در این دولت ساخته شده، نصف این آمار کلی است.
 
احمدی‌نژاد گاز رسانی به روستاها را از دیگر خدمات دولت نهم و دهم عنوان و تصریح کرد: گازرسانی به 2 هزار روستا انجام شده است.
 
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش  نفت و گاز 46 میلیارد دلار بوده است. یک اورژانس جاده‌ای در کشور درست کرده‌ایم با همکاری وزارت بهداشت، وزارت راه، هلال احمر نیروی انتظامی. تلفات جاده‌ای ما زیاد بود. سال 84 کل خودروهایی کشور 6 میلیون بود و 27 هزار و 800 نفر کشته شدند. سال 91 خودروها چقدر بود؟ 18 میلیون خودرو و مسافرت‌ها را که می‌بینیم، هیچ خودرویی در پارکینگ نخوابیده و همه استفاده می‌کنند اما سال 91 تعداد تلفات ما به کمتر از 19 هزار رسید و سریعترین کاهش نرخ تلفات را داشتیم البته ‌ما به این وضع قانع نیستیم و یک نفر هم زیاد است و نباید کشته شود اما اگر با همین روند که قبل از دولت بود، ادامه می‌یافت، آمارها زیاد می‌شد.
 
رئیس‌جمهور افزود: مراکز تفریحی کشور افزایش یافت. سدسازی‌ها وسیع شد، به حجم سدها در این هشت سال اضافه شد که کار خیلی بزرگی است. 4 برابر کل قبل این دولت شبکه‌های آبرسانی افزایش یافت. بیش از 4 برابر قبل از این دولت آبیاری‌های تحت فشار احداث شده و ‌با کمک دولت 85 درصد یارانه به این امر اختصاص یافته است. ‌آبرسانی به شهرها، روستاها، زیرساخت های شهری، کار خیلی بزرگی است. الان دشت ورامین آب می‌برد و از همین تصفیه فاضلاب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به دیگر خدمات دولت نهم و دهم، تصریح کرد: دولت الکترونیک درست شد، سیستم بانکی دگرگون شده است و در خانه می‌شود تمام کارها را انجام داد. صندوق مهر امام رضا و بانک قرض‌الحسنه درست شد. در تلفن و مخابرات نیز انقلاب شد، موبایل دو میلیون بود اما الان خیلی افزایش یافته است و الان یک سیم کارت 2500 تومان شده است که 2 هزار تومان آن شارژ است. خودروهایی که در دست مردم است، سه برابر شده و گاز سوز شده‌اند، شما در هر بخشی بروید، خدمات چند برابر شده است.
 
وی گفت: من اعلام می کنم یک بخش کسی نمی‌تواند معرفی کند که خدمات دولت کمتر در آن باشد. آقای رحیمی اعلام کرد و گفت هر کس اعلام کند، ما جایزه می دهیم. اگر می‌خواستم گزارش دهم، باید یک کتابچه بزرگ را آماده می‌کردم و تمام فعالیت‌ها را می‌نوشتم. کم داریم که بخش‌هایی که در آن  خدمات نباشد. اینها خدماتی است که همین دولت ارائه کرده ضمن اینکه فشار داخلی کمتر از بیرونی نبود.
 
مجری از رئیس‌جمهور پرسید ‌شما چه تعریفی از مهرورزی دارید و به نظر شما مهرورزی به چه میزان در دولت شما کارآیی داشت؟ گفت: اول ما فلسفه این موضوع را بحث کنیم، چرا مهرورزی؟ این باورهای اعتقادی و دینی ماست و پشت آن فلسفه است؛ همین‌طور نگفته‌اند مهرورزی؛ ما معتقدیم روابط انسان‌ها با هم باید بر اساس محبت شکل گیرد، نه کینه.
 
وی با طرح این سوال که منشاء کینه در جامعه چیست؟ گفت: خودخواهی، زیاده‌طلبی، استکبار، توسعه‌طلبی، غرور اینها منشاء کینه است. کینه ریشه تمام بدبختی‌های بشر است. اگر کسی، کسی را دوست داشته باشد، آیا به او ظلم می‌کند و تحقیرش می‌کند؟ از خودش به خاطر او می‌گذرد. مادر از خودش برای فرزندش می‌گذرد، چون محبت دارد. شما در خانواده فداکاری می‌کنید و سختی می‌کشید تا خانواده احساس سختی نکند؛ این محبت است. کامل‌ترین جامعه و سعادتمندترین جامعه، جامعه‌ای است که روابط مردم بر اساس محبت استوار شود. این محبت بالاتر از عدالت است. وقتی محبت بود، شما از سهم خودت هم می‌گذری، عدالت یعنی هر کس حق خودش.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم جامعه الگو و جامعه اسلامی باشیم، تصریح کرد: ما می‌خواهیم جامعه دینی ارزشمدار، انسانی و جامعه ایرانی باشیم. در این جامعه روابط باید چگونه تنظیم شود؟ باید بر اساس محوری‌ورزی باشد. آن موقع که این بحث کمرنگ شده بود، می‌دیدیم ‌یک عده فقط به فکرخودشان هستند و کاری به دیگران ندارند درحالیکه در جامعه فقیر و مشکل‌دار بودند و داشتند له می‌شدند اما وقتی می‌گفتند در برنامه توسعه به ناچار عده‌ای باید له بشوند، چگونه ممکن است؟ چطور می‌تواند زندگی انسان له شود؟ انسان‌ها مهم است.
 
احمدی‌نژاد خاطر‌نشان کرد: رابطه دولت با مردم باید بر اساس عشق و مهر باشد. اگر عشق و مهر نباشد، نمی‌تواند کار کند‌. انگیزه‌ای وجود ندارد، انگیزه خدمت‌گزاری محبت است. دولت باید رابطه‌اش را بر اساس محبت بنا کند. با نگاه سلیقه‌ای و فکر و مذهب و نباید نگاه کرد. شکل و لباس را نباید نگاه کرد. خیلی مهم است. نمی‌گویم ما اینطوری هستیم، باید بشویم،‌ همه را باید دوست داشته باشیم، همان‌طور که پیامبر همه را دوست داشت و حتی دشمنش را هم دوست داشت.
 
"از کینه خیر بیرون نمی‌آید، البته این فرق می‌کند. بعضی وقت‌ها استخاره می‌کنند. خشم را با کینه معادل می‌گیرند. کینه با خشم فرق می‌کند. ‌‌برای اجرای عدالت ممکن است هیجانی شوید و فریاد زنید که این کینه نیست، کینه بددلی است، سیاه‌دلی می‌آورد،‌ دولت اعلام کرد مهرورزی، ما یکی از معیارهایمان برای انتخاب همکارانمان این بود که مردم را باید دوست داشته باشند. کسانی که مردم را ریز می بینند، به درد ما نمی‌خورند، به درد این دولت نمی‌خورند. مردم را باید دوست داشته باشند و عاشق همه مردم باشند."
 
به گزارش تسنیم، احمدی‌نژاد در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد: به خاطر مخالفت با این دولت هیچکس از هیچ حق خود محروم نشد‌. بعضی‌ها می‌گویند ‌به دلیل مخالفت با این دولت و اعضای دولت از دولت اخراج شدیم، در حالی که این حرف‌ها واقعیت ندارد و من هیچ وقت جواب این حرف‌ها را ندادم.
 
وی افزود: ما هیچ گاه علت کنار گذاشتن افراد را نگفتیم. همه محترم هستند اما بالاخره برنامه‌ای وجود دارد و باید آن را اجرا کنیم و توانایی افراد باید به آن نیاز برسد.
 
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر فردی به این توانایی نرسد، کنار می‌رود اما احترام او محفوظ است‌ البته یکی از این عوامل محبت است. اگر ببینم ‌همکاران من نسبت به مردم گرایش ندارند، دیگر نخواهد بود و من این موضوع را اعلام کرده‌ام و گفته‌ام ‌تعارف نداریم.
 
احمدی‌نژاد تصریح کرد: ما به میان مردم رفتیم و مردم بزرگواری می‌کنند و به استقبال می‌آیند و بعد از 4 ساعت به محل مورد نظر می‌رسیم. بالاخره مردم حرف دارند و باید جواب آنها را بدهیم. یکی از نشانه‌های دولت مهرورزی پاسخ به 38 میلیون نامه و پیام است ولو اینکه پاسخ منفی باشد.
 
وی ادامه داد: رسیدگی به ایثارگران و محرومین از محبت است و حتی رسیدگی به زندانیان در این میان مهم است. ما در سفرهای استانی تعدادی زیادی از زندانیان معسر کمک کردیم تا از زندان آزاد شود و تاکنون بیش از 20 هزار نفر آزاد شدند یعنی این افراد گناهی نداشتند و تنها حادثه‌ای پیش آمده ‌و اتفاقی افتاده است که فرد باید خسارتی بدهد اما توانایی پرداخت ندارد و دولت به آنها کمک کرد تا آزاد شود.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: زمانی که می‌گوییم مهروزی، به معنای این است که دولت متعلق به مردم و مردم متعلق به دولت هستند و هیچ فاصله‌ای نباید وجود داشته باشد و باید کنار هم باشند. من یادم نمی‌آید ‌تاکنون بد کسی را خواسته باشم؛ حتی بد دشمنان خود را بخواهم.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما دوست داریم ‌دشمنان بشریت، دشمنان خدا و دشمنان عدالت هدایت شوند و یا کلاً نباشند، اظهار داشت: اما بد دشمنان خود را نخواستم. جلوه دیگر احترام به انسان‌هاست‌. زمانی که فردی را دوست داریم، به او احترام می‌گذاریم.
 
وی تاکید کرد: بالاترین حد احترام به آزادی در این دولت بود. من این موضوع را اعلام می‌کنم و البته نیازی به اثبات ندارد‌. هیچ کس پیدا می‌شود که برای انتقاد به این دولت کوچکترین نگرانی در دل داشته باشد. فقط درباره دولت اینگونه است و من به جاهای دیگر کاری ندارم. جاهای دیگر خیلی خوب هستند ولی به این دولت نمی‌توان چنین چیزی چسباند و کسی نیست که به خاطر انتقاد به این دولت مورد تعقیب و تنبیه قرار گرفته باشد و چنین چیزی وجود نداشته است و کسی نمی‌تواند اثبات کند.
 
رئیس جمهور افزود: ما به بالاترین حد به آزادی احترام گذاشتیم و حتی این آزادی به سمت توهین منحرف شد اما آن را هم تحمل کردیم تا این آزادی محفوظ بماند چرا‌که اگر آزادی نباشد، انسان بی‌معناست. مهربانی به این معناست که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها خود را به جای مردم بگذاریم.
 
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: من با افتخار اعلام می‌کنم دولت هیچ سندی را علیه حقوق ملت امضاء نکرده و هیچ کس نمی‌تواند سندی علیه حقوق ملت بدهد و یا علیه فردی از آحاد ملت بدهد تا بخواهد حق او را ضایع کند. ما در برنامه‌ریزی‌ها خود را به جای مردم گذاشتیم. به معنای اینکه بدانیم مردم چه می‌کشند و به دنبال این بودیم که کاری کنیم تا آنها سختی نکشند که نمونه این کار هدفمندی‌ یارانه‌هاست.
 
وی تاکید کرد: هدفمندی در این دولت به هدفمندی تبدیل شد در حالیکه قبلاً ریاضت اقتصادی بود و همه می‌خواستند یارانه‌ها را حذف کنند‌ اما ما اعلام کردیم که حذف نمی‌شود و ریاضت اتفاق نمی‌افتد؛ چرا باید طبقات پایین قبلا تبعیض را تحمل کنند و الان فشار آن را تحمل کنند؟ ما باید ببینیم که چه اتفاقی در زندگی مردم می‌افتد و اگر کسری را می‌آورند، جبران کنیم و طرح ما پذیرش اجتماعی داشته باشد و مردم آن را بپذیرند.
 
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما خود را جای مردم گذاشتیم و دیدیم ‌نمی‌توان این مسئله را پذیرفت، گفت: ‌برای مردم جبرانی گذاشتیم و در این میان دعوای بسیاری شد، حتی خیلی‌ مخالفت شد و به ما فشار زیادی آوردند. یکی از فشارهای سنگین به ما این است که پول به مردم داده‌ایم و تمام مشکلات تاریخ اقتصاد جهان و تحریم و بحران اقتصادی جهان را به ما نسبت می‌دهند و این به دلیل پولی است که به مردم می‌دهند در حالی که باید این پول را به مردم بدهیم.
 
احمدی‌نژاد افزود: دولت در تمام تصمیمات خود را به جای مردم گذاشته است تا ببیند که این تصمیم چه تاثیری در زندگی مردم داشته باشد و اگر این تاثیر منفی است نباید وجود داشته باشد. ما به کمک مردم آمدیم و نیامدیم که مردم را له کنیم بلکه آمدیم تا سطح زندگی مردم بالا برود و اینها مهرورزی است.
 
وی تاکید کرد: دولت در قانون اساسی سوگند خورده است تا از حقوق ملت دفاع کند. ما تا جایی که توان داشته‌ایم، ایستاده‌ایم و سعی کرده‌ایم ‌دفاع کنیم. نمی‌گویم ‌در درون دولت و لایه‌های گوناگون کسی موضوع را اشتباه نمی‌گیرد و یا حتی تصمیم اشتباه بگیرد‌ اما نیت‌ها این نبود و به خصوص کابینه‌ اینگونه نبود.
 
رئیس‌ جمهور ادامه داد: اگر همین الان به صحنه نگاه کنیم، تعداد روزنامه‌های مخالف دولت چند برابر دولت است؟ ما هیچ تلاشی نکردیم ‌یک تعداد روزنامه طرفدار دولت راه‌اندازی کنیم. می‌توانستیم ‌از پول بیت‌المال این کار را کنیم و دولت از ناحیه کمک به روزنامه‌ها می‌توانست این کار را کند اما نکرده است. اتفاقا به روزنامه‌های مخالف دولت پول بیشتری پرداخت شد. روزنامه‌ای که تندترین اتهامات را به ما می‌زند، بیشترین کمک‌ها را از ارشاد می‌گیرد.
 
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: زمانی ما مسافرت خارج از کشور بودیم. یکی از روزنامه‌ها را بستند‌. زمانی که از سفر برگشتیم، در دولت وزیر را توبیخ کردم و آقای ثمره خاطرشان است. به او گفتم به چه حقی رای دادی، البته وزیر یک نفر است و یک رای دارد و از قوای مختلف و حوزه‌های قم‌، مجلس و قوه قضائیه به آنجا می‌آیند اما به او گفتم تو به چه حقی رای دادی؟ خب حالا روزنامه‌ای انتقاد کرده باشد و یا حتی شعر یا کاریکاتوری کشیده باشد و طنزی برای یک نفر ساخته باشد، چرا باید او را ببندیم بلکه باید تذکر دهیم، ‌حتی مخالف من بوده یا حتی برای من این کار را کرده باشد. حالا شاید بهانه‌اش من بوده باشم. جای دیگر چیز دیگری گفته بود اما گفته بودند ‌به این نام نمی‌شود و به نام احمدی‌نژاد بزنید و تمامش کنید اما من واقعاً مخالف بودم و معتقدم بدون محبت مسائل جامعه بشری حل نمی‌شود.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: بعضی‌ها زمانی که از امام زمان صحبت می‌کنم، حرف‌های صهیونیست‌ها را می‌زنند و می‌گویند امام زمان می‌آید و از دم می‌کشد و تا پای رکاب اسبش خون می‌آید و دنیا نابود می‌شود در حالی که این حرف‌ها را صهیونیست‌ها می‌زنند و حرف شیطان است. ما معتقدیم امام با محبت دنیا را فتح می‌کند، مگر پیغمبر با شمشیر دنیا را گرفت؟ او با محبت و مهربانی دنیا را گرفت.
 
احمدی‌نژاد تاکید کرد: ما از ایرانیان خارج از کشور بطور مطلق حمایت حقوقی و سیاسی کردیم و این کار به خاطر مهربانی بود، همچنین در این دولت طرح آتیه مهر طراحی شد و ساعت کار پرستاران را نیز کم کردیم. خود را به جای یک پرستار گذاشتیم و دیدیم ‌پرستار چقدر کار سختی دارد. چگونه می‌تواند 44 ساعت در هفته کار کند و فوری فرسوده می‌شود لذا دیدیم ‌باید ساعت کار او را کم کنیم البته هنوز حقوق آنها به صورت کامل پرداخت نشده اما این موضوع به قانون تبدیل شد.
 
وی تاکید کرد: خود را به جای زنانی گذاشتیم که کارمند هستند یا کارگرند و دیدیم ‌باید این فرد خانه را اداره کند و دوران وضع حمل را طی کند و بچه شیر دهد و سرکار هم بیاید لذا مرخصی دوران زایمان را به 9 ماه افزایش دادیم و لایحه‌ای به مجلس ارائه کردیم که خوشبختانه آن را تصویب کردند. گفتیم که خانمی وضع حمل کرده است و شوهر او تنهاست، بنابراین به شوهر او نیز 2 هفته مرخصی دادیم تا به خانواده رسیدگی کند. ما نمی‌خواستیم ‌از افراد مثل رباط کار بکشیم و از این قبیل کارها بسیار انجام شد.
 
رئیس‌جمهور یادآور شد: ما تنها دولتی هستیم که به راحتی در تمام اجتماعات مردم وارد می‌شویم و این کار را بدون هیچ دغدغه‌ای انجام می‌دهیم. من خیلی راحت وسط مردم می‌روم ‌و مثل ماهی که وارد اقیانوس می‌شود، کیف می‌کنم. همه را دوست داریم و نمی‌توانیم دوست نداشته باشیم و من فکر می‌کنم ‌این فرهنگ دوباره در کشور ما احیاء شده است. این فرهنگ در میان ما ایرانیان وجود داشته و خانواده‌ها در میان خود مسائل را حل می‌کردند و نمی‌گذاشتند کسی زمین بخورد اما در حال حاضر فاصله افتاده و باید این موضوع به صورت کامل احیا شود.
 
احمدی‌نژاد تصریح کرد: انسانیت ما در گرو همبستگی است و دولت و ملت باید با هم باشند. کوچکترین فاصله‌ای بین دولت و ملت و بی‌اعتمادی و کدورت بین دولت و ملت بسیار خطرناک است و خیلی‌ها را مأیوس می‌کند.
 
وی تاکید کرد: افرادی نامه‌ای می‌نویسند و تصمیم دارند ‌اقدامات خطرناکی انجام دهند در حالی که با یک تلفن و یک ملاقات و محبت قضیه تمام می‌شود و حل می‌شود و ما این کار را مهرورزی می‌دانیم. من فکر می‌کنم ‌تا حدود زیادی مهرورزی در دولت نهادینه شده است.
 
به گزارش تسنیم، ‌احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در خصوص پیشرفت کشور در سال 84 نسبت به سال 92 ‌اظهار داشت: فکر می‌کنم هم کیفی می‌شود بررسی کرد و هم به صورت کمی. ‌بروید بین مردم و ببینید الان امید به زندگی بیشتر است یا کمتر؟ خودباوری بیشتر یا کمتر؟ احساس غرور ملی، افتخار به ایرانی بودن، پیگیری امر عدالت، پیگیری تحولات جهانی، معلوم است که بیشتر شده است.
 
وی با انتقاد از سیاه‌‌نمایی‌ها و تضعیف عملکرد دولت، تصریح کرد: البته تبلیغات و سیاه‌نمایی‌ها خیلی گسترده است اما اتفاقات زیادی در کشور افتاده است‌. بعضی‌ها گفته‌اند اینها عدالت توزیعی می‌خواهند ایجاد کنند و فقیرپروری را گسترش دهند که اینها حرف‌های ابتدایی است. ما هیچ کدام ادعا نداریم که سیاست‌های ما در جهت عدالت است. بسیاری از فقرها و کمبودها در اثر همین سیاست‌های انسان‌های ناقصی مثل من بوده است، اما این دولت فقط عدالت توزیعی را دنبال نکرد بلکه ما معتقد بودیم عدالت باید در حین پیشرفت کشور و تولید ثروت و افزایش ثروت کشور و افزایش رفاه و افزایش سرانه درآمد باشد. پیشرفت‌هایی در کشور اتفاق افتاده و در همه عرصه‌ها کار شده است و چند برابر دولت‌های گذشته کار شده است که ‌بعضی‌های آن در تاریخ بی‌نظیر است.
 
رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: هیچ بخشی نیست که پیشرفت در آن نباشد، اقتصاد ایران از رتبه 22 به‌ 17 رسیده است. تراز و جایگاه ایران در دنیا بالاتر رفته است و هر جای دنیا می‌روید، اسم ایران، علاقه و عشق ایران است. تولید در کشور ما بیشترین رشد را در تاریخ کشور داشته و علیرغم همه حرف‌های منفی که می‌زنند و علیرغم رکود جهانی و تحریم‌ها و فشارهای داخلی، سرمایه‌گذاری شده و این اقدامات همه  آدرس دارد و می‌شود نگاه کرد. در تولیدات اساسی یعنی تولید فولاد، ظرفیت تولید فولاد 9.7 میلیون تن اول سال 84 بود اما الان ‌24 میلیون تن است. این واقعیت است. کارخانه‌های فراوانی را افتتاح کردیم که صاحبان آنها معلوم است و سوخت و مواد اولیه آن معلوم است.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه الان 60 سال تولید فولاد در کشور داریم، گفت: در این هشت سال 24 میلیون تن فولاد کشور افزایش داشته است و دولت سرمایه‌گذاری کرده و اتفاق بزرگی افتاده و ما از رتبه 22 به 15 در فولاد رسیده‌ایم. ظرفیت سیمان اول 84‌، 33 میلیون تن بود اما الان بیش از 80 میلیون تن است که این یعنی پیشرفت و تولید. سال گذشته 12 میلیون تن صادر کردیم درحالیکه سال 85 و 84 ما سیمان وارد می‌کردیم اما الان صادر می‌کنیم.کاشی و سرامیک 176 میلیون تن در سال 84 بود که رسیدم به 380 میلیون تن، یعنی دو برابر کارخانه ایجاد شده است.
 
وی افزود: ظرفیت تولید خودرو 960 هزار بود که الان این ظرفیت دو برابر شده است. ظرفیت پتروشیمی 18.2 میلیون تن بوده است اما الان بیش از 55 میلیون تن است. ما نزدیک 60 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی داریم. در این دولت 10 میلیون تن صادرات غیر‌نفتی داشتیم که یک جهشی حسابی کرده است.
 
رئیس جمهور گفت: در کشاورزی نیز اول این دولت 86 میلیون تن اما الان 118 میلیون تن یعنی 140 درصد رشد کرده است. در علم و فناوری نیز تعداد دانشجویان کل دو برابر شده است و دانشجویان دکترا 3 برابر و فوق لیسانس 5 برابر شده است. تعداد مقالات از 5 هزار در سال به 25 هزار در سال رسیده است.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به فناوری هسته‌ای کشورمان نیز گفت: ما هسته‌ای شده‌ایم؛ این اعتلا نیست؟ فضایی شدیم؛ اعتلا نیست؟ در نانو و بیوتکنولوژی جزو رده‌های بالا هستیم. رتبه علمی ما از 39 به 20 رسیده است. سرعت رشد علمی ما 11 برابر سرعت متوسط جهان شده است. در ورزش چه اتفاقی افتاد؟ در المپیک، در بازی‌های آسیایی، جام جهانی والیبال، الان این رشته به لیگ جهانی رفته است. در همه رشته‌های ورزشی جوانان ما ‌مدال المپیک می‌گیرند. در زمینه‌های فرهنگی در طول 27 سال 65 هزار عنوان کتاب چاپ شده و در این دولت بیش از 365 هزار کتاب چاپ شده است. امید، آگاهی، همبستگی ملی، خودباوری، احساس اعتماد به نفس در بالاترین حد خودش قرار دارد. کارهای دیگری اتفاق افتاده است. اجرای اصل 44 قبل از این دولت 2 هزار و 800 میلیارد واگذاری بود که در این دولت 119 میلیارد دلار واگذاری صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به بورس نیز گفت: الان وضعیت بورس به کجا رسیده؟ موفق‌ترین بورس دنیا را داریم که علامت زنده بودن اقتصاد است. سرمایه‌گذرای خارجی نیز علیرغم تحریم‌ها و فشارها از سال 57 تا 84، 12 میلیارد و 920 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به ایران آمده است. در این 8 سال 25.1 شده است. سرمایه‌گذاری خارجی است و مشارکت کرده‌اند و مستقیماً پول آورده‌اند به عنوان مثال آمده‌اند و کارخانه کاغذ دستمال کاغذی ساخته‌اند. ذخایر ارزی امروز ما در تاریخ بی‌نظیر است.
 
رئیس‌جمهور افزود: حساب ذخیره ارزی که ما الان نداریم و تبدیل به صندوق توسعه ملی شده است مجموع ذخایر ما 50 هزار میلیارد است که این رقم برای دولت‌های بعدی است. همه دولت‌ها صد در صد درآمد نفت را خرج می‌کردند و یک جزئی از آن به حساب ذخیره رفت و وام داده شد. در این دولت بدهی‌های خارجی کشور و تعهدات خارجی چه سر رسید شده و چه نشده، صاف شد. این رقم اول این دولت 41 میلیارد و 853 دلار بود اما الان 14 میلیارد و 374 است و بدهی‌های خارجی ‌را تماماً صاف کردیم.
 
وی گفت: این ایرادی که دوستان در خصوص صاف کردن بدهی‌هایی خارجی  می‌گیرند، قانون می‌گوید ‌در اثر افزایش ارز ‌باید بدهی‌های دولت را صاف کرد و بقیه آن به خزانه برود. دولت‌های قبلی همه استفاده کردند و پول برداشت کردند و به بانک‌ها دادند. سال 73 و 74 و 81 استفاده کردند و پول گرفتند و به بانک‌ها بابت ما به التفاوت آنها دادند. بند ب می‌گوید اگر تفاوت ایجاد شد، ‌صرف بدهی‌های دولت می‌شود و مازاد آن به خزانه می‌رود.
 
احمدی‌نژاد خاطر‌نشان کرد: اینها با قانون مخالفت می‌کنند. اینها با کارهای مثبت دولت مخالفت می‌کنند. این موضوع برای ما عادی شده است. با پروژه‌هایی چون مسکن مهر، قرض الحسنه و ... مخالفت می‌شود. ما نفهمیدم منطق اقتصادی و دینی آن‌ها چیست؟ با کدام کار دولت موافقت شده است؟ بالاترین اجرای اصل 44 را ما اجرا کردیم اما می‌گویند بد اجرا شد. می‌گویند سیاست‌های دولت ‌غلط بوده؛ مشخصا بگویید کدام کار دولت؟ ‌کجای هدفمندی عیب داشته؟ بالاخره گفتند ‌دولت بدهکار‌ترین دولت تاریخ است اما ما تسویه کرده‌ایم و الان هیچ بدهی به بانک  مرکزی نداریم؛ ما اکثر بدهی‌های سال‌های قبل دولت‌های گذشته را صاف کرده‌ایم.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: بدهی‌های بانک مسکن بدهی‌های مردم است یعنی مردم وام گرفتند و به بانک مسکن پس می‌دهند.
 
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارزهایی که سال گذشته 1226 تومان فروخته است را از چه کسی می‌خواهد بگیرد؟ گفت: مابه‌التفاوت درست نیست و تسهیل معنای دیگری دارد یعنی ارزی دارید که تا دیروز 1226 تومان بود اما امروز 2000 تومان شده است، یعنی 1000 تومان افزایش داشته ‌و این 1000 تومان مال دولت است و باید به خزانه برود‌ اما گفته‌اند قبل از اینکه به خزانه برود، باید بدهی‌ها را صاف کند.
 
وی ادامه داد: تمام دولت‌های قبل از این مابه‌التفاوت استفاده کرده‌اند و آن را به خزانه ریخته‌اند. همین دو سال گذشته که تفاوت‌ها کم بود، هر سال بانک مرکزی به خزانه واریز می‌کرد و این قانون است و ما گفتیم ‌این قانون را اجرا کنند‌ اما می‌گویند ‌این مورد تورم‌زاست. متأسفم که برخی تعریف نقدینگی را نمی‌دانند و چطور می‌گویند که نقدینگی افزایش می‌یابد‌ چراکه این ذخایر بانک مرکزی است و بانک مرکزی هر کدام از ارزها را فروخت، ریال آن را جمع می‌کند که ضد تورم است، ‌یعنی اگر ارزهایی که بانک مرکزی دارد، 1226 تومان بفروشد، بیشتر تورم را مهار می‌کند ‌یا 2500 تومان بفروشد؟ معلوم است که ارز 2500 تومانی ریال بیشتری را جمع می‌کند و معنای آن این است که ما با ارز 2500 تومانی ‌در خزانه ذخیره کردیم که عملا ضد تورم است و تعجب می‌کنم از اینکه می‌گویند تورم‌زاست و همین طور حرف می‌زنند.
 
احمدی‌نژاد اضافه کرد: این مورد خلاف کدام قانون است و کجای آن تورم‌زاست. مجلس تصویب کرده است که از ابتدای سال 92 ارز بانک مرکزی، ارز تبادلی است. تازه ما از قانون بودجه سال گذشته استفاده کردیم و در 3 ماه اول یک مقدار کالا با ارز 1226 آورده‌ایم تا بازار کالای اساسی را تنظیم کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در چین پول داریم که قرار است فاینانس کنند و پروژه بعدی اجرا شود. 7.5 درصد از این فاینانس‌ها را باید ریالی بدهیم که جزو تعهدات آورده‌ایم و تمام حق عضویت‌هایی که دولت باید در طول سال برای مجامع بین‌‌المللی بدهد، پول آن را کنار گذاشته‌ایم و به نفع دولت بعدی کار کرده‌ایم و گفتیم که این موارد را هم صاف می‌کنیم و هزینه دولت بعدی کاهش پیدا کرده است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: با ارز 1226، چهار هزار میلیارد تومان کالا ذخیره کرده‌ایم تا تحویل بدهیم و تا 4 ماه کالای اساسی ذخیره داریم ولی متاسفانه باز حرف‌هایی زده می‌شود و این قانون است که دولت اجرا می‌کند و می‌گویند که چرا قانون را اجرا کردید و بعد همزمان متهم می‌کنند که دولت قانون را اجرا نمی‌کند.
 
احمد‌ی‌نژاد اظهار داشت: طبق قانون مجمع بانک مرکزی نشسته است و تمام بدهی تاریخی دولت را صفر کرده است که برای کشور افتخار است و داریم دولتی تحویل می‌دهیم که هیچ بدهی ندارد البته کشور بدهی خارجی دارد و مردم هم به بانک‌ها بدهی دارند اما دولت بدهی به بانک ندارد، یعنی دولت و بانک‌های دولتی بدهی ندارند.
 
وی در خصوص بدهی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب و پالایش نیز گفت: این شرکت‌ها به صندوق هدفمندی بدهکار هستند و چانه می‌‌زنند، در صورتی که آن هم یک صندوق است و باید بدهکاری‌شان را به آن پرداخت کنند.
 
رئیس جمهور افزود: دولت بدهی‌های خارجی‌اش را نیز کاهش داده که به نفع کشور است و با ارزی که به علت تحریم نمی‌توانستیم خرج کنیم، بدهی را کاهش دادیم‌ البته روند بدهی‌های خارجی از ابتدای این دولت با روند نزولی مواجه بوده و این تعهدات اضافه نشده است.
 
احمد‌ی‌نژاد در خصوص شکستن حلقه بسته مدیریتی نیز اظهار داشت: فکر می‌کنم این مورد تا حد زیادی در دولت اتفاق افتاد و دولت همیشه در بین مردم بود و درها باز شد و نسل جدیدی از مدیران به جامعه معرفی کردیم که این مدیران هم از نظر تحصیلات و دانش بالاتر و هم  جوانتر بودند یعنی کسانی که اگر 100 سال را در روند قبلی می‌رفتیم، فردی آنها را به کار دعوت نمی‌کرد و در عمل هم دیدیم ‌آنها موفق‌تر بودند.
 
وی با بیان اینکه جز مردم وامدار کس دیگری نبودیم، گفت: این مدیران عاشق مردم بودند و حاصل کارشان را نیز به مردم اعلام کردیم. در حال حاضر بین دولت و مردم فاصله‌ای وجود ندارد. این همه بحران و تحریم اقتصادی بود اما دیدید که یک جا مردم علیه دولت اقدامی انجام دهند در حالی که مردم در فشار بودند و از این دست‌ اقدامات را در گذشته شاهد بودیم و اعتراضات شدیدی داشتیم‌ اما مردم این دولت را از خود می‌دانند و می‌دانند ‌این دولت تمام توان خود را به کار گرفته است و کار می‌کند، پس لابد مشکلی وجود دارد.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: مردم و دولت با هم هستند و دولت در تمام نقاط کشور حضور دارد و در خدمت مردم است و در حال حاضر بالاترین حد اعتماد مردم به دولت وجود دارد البته به این معنا نیست که انتقادی وجود ندارد و حتی ممکن است برخی از خود بنده خوششان نیاید اما به دولت اعتماد دارند و نشانه ان این است که 40 میلیون نفر در انتخابات سال 88 شرکت کردند و 36 میلیون نفر در انتخابات سال 92 شرکت کردند و این نشانه اعتماد مردم به دولت است و بالاترین حد مشارکت هم در کشور خودمان و هم در جهان است البته بالاترین میزان و مشارکت‌های واقعی و منظورم عدد‌سازی‌ها در جهان نیست.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به سفرهای استانی دولت گفت: دولت 107 سفر داشته است و خود بنده به بیش از 400 شهرستان سفر داشتم و جدای آن 107 سفر، 200 سفر به شهرستان‌ها داشتم و در کنار مردم حرف‌های آنها را می‌شنویم.
 
وی ادامه داد: علاوه بر جلسات عمومی کنفرانس‌ها و همایش‌ها که در بین مردم حضور داریم، تا الان رئیس‌جمهور، وزرا، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور 926 هزار و 775 مواجهه فرد‌به‌فرد داشته‌اند که یک رکورد جهانی محسوب می‌شود و با مردم نشسته‌ایم و صحبت کرده‌ایم و به آنها پاسخ داده‌ایم.
 
رئیس‌جمهور یادآور شد: فکر می‌کنم فاصله بین دولت و مردم وجود نداشته و نسل جدیدی که از مدیران در این دولت حاضر شده‌اند، امیدی در بین جوانان کشور ایجاد کرده است و کسی که تحصیل می‌کند، دیگر فکر نمی‌کند که برای وزیر شدن راه برای او بسته است و نمی‌تواند به مقامات بالای کشور برسد. این مدیران را کسی نمی‌شناخت اما ما رفتیم و آنها را شناسایی و حمایت کردیم و باید از آنها پشتیبانی می‌کردیم و اگر این کار را نمی‌کردیم، آنها را اذیت می‌کردند.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: فکر می‌کنم دولت نهم و دهم تا حد زیادی به مردم بازگشت و فریادگر مطالبات مردم بود و پای آن ایستادیم و تحمل کردیم البته به آن افتخار می‌کنیم و تاریخ ثبت کند که ما هیچ تصمیمی علیه مردم نگرفته‌ایم و هیچ تصمیمی نگرفتیم که نتوانیم آن را به مردم اعلام کنیم و این مورد بسیار مهم است و همه تصمیمات مهم را به مردم اعلام کرده‌ایم.
 
وی در خصوص اینکه با توجه به ابلاغ بودجه 92، 38 درصد از افزایش هدفمندی چگونه‌ و از چه زمانی اجرا می‌شود، گفت: فکر می‌کنم این مورد برای دولت بعد بماند چرا‌که به مقدمات نیازمند است و باید مقدمات آن را فراهم کنیم.‌ البته نظر شخص بنده و دولت دهم این است که قابل اجرا نیست و با این ترتیبی که مجلس تنظیم کرده است، اصلا قابل اجرا نیست و باید دولت بعد تصمیم بگیرد که چه کاری قصد دارد انجام دهد.
 
به گزارش تسنیم، محمود احمدی‌نژاد در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص گزارش برنامه پنجم توسعه گفت: ما گزارش‌هایمان همیشه آماده است، ولی ظاهراً نیمه دوم باید این گزارش منتشر شود.
 
وی از ارائه برنامه‌های گزارش دولت از عملکرد 8 ساله در چند روز آینده از تلویزیون خبر داد و گفت: البته بخش‌هایی از سیاست خارجی باقی مانده است. تقریبا همه قوانین پایه کشور در این دوره لایحه‌اش داده شده است که گزارش این بخش را در زمان مناسب ارائه خواهیم داد. ما 4 گزارش را نیز داریم که انشاءالله ‌یک بخش آن را در روز یکشنبه در صداوسیما ارائه خواهیم داد، البته یک گزارش تفصیلی را نیز در جلسه کارگزاران با مقام معظم رهبری در ماه رمضان نیز ارائه خواهیم داد و یک گزارش دیگر نیز در صداوسیما اولین کارهای دولت را خواهیم گفت و گزارش آخر ما نیز شامل تشکر و حلالیت‌طلبی و خداحافظی از مردم خواهد بود.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه در پایان این گفت‌وگو جملاتی را می‌خواهم بگویم، اظهار داشت: بعضی‌ها وقتی می‌خواهند عملکرد دولت را ارزیابی کنند، با آروزهای خود مقایسه می‌کنند که این اشتباه است و ما هیچ وقت ادعا نکردیم ‌همه مسائل را ‌حل می‌کنیم و جهان را گلستان می‌کنیم، هیچ دولتی چنین ادعایی نکرده است.
 
احمدی‌نژاد با بیان این جمله که "آن باید بیاید تا جهان گلستان شود"، تصریح کرد: باید با واقعیت‌های موجود و دولت‌های قبل وضعیت فعلی را مقایسه کرد و الا اگر با آرزوها مقایسه کنیم، مایوس می‌شویم.
 
وی گفت: دولت نهم و دهم کشور را در شرایط سخت اداره کرد و هنوز ابعاد تحرکات دشمن بیان نشده است چرا‌که فشارها بر دولت زیاد بوده است و با این شرایط کشور اداره شده است. آنها مطمئن بودند ‌با این فشارها و با برخی فشارهای داخل نظام اقتصادی ما از هم متلاشی می‌شود و اینها را هم قبلا اعلام کرده بودند و برای خود به عنوان یک هدف انتخاب کرده بودند، اما آنها امروز حداکثر حرفی که می‌توانند بزنند، این است که ادعا می‌کنند تورم درست شده است و رشد اقتصادی ایران کاهش پیدا کرده، صندوق بین‌المللی پول گفت که رشد اقتصادی ایران منفی شده است که البته این اطلاعات هم غلط بود چون بعضی بداخلاقی‌ها اجازه نداده بود که مامور آنها بیاید در ایران و اطلاعات بگیرد و براساس اطلاعات ‌فرضی نظر داده بودند.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه با تمامی این کارشکنی‌ها اقتصاد ایران متلاشی نشد و همچنان سرپا ایستاده است، خاطرنشان کرد: ما هم صادرات داریم و هم تجارت داریم و هم بازار داریم و هم تولید و همانگونه که گفتم، هیچ ماشینی را نمی‌توان در پارکینگ‌ها پیدا کرد، یعنی با تمام سختی‌ها مردم به زندگی خود ادامه می‌دهند و آنگونه که آنها می‌خواستند، نشد و این معنایش موفقیت ملت ایران است.
 
وی گفت: ما معتقدیم ‌در شرایط سخت‌تر از این هم می‌شود کشور را اداره کرد. نمی‌خواهم بگویم ‌باید برویم و برای کشور سختی بخریم. آن یک بحث‌ جدایی است و یک بحث سیاسی است، بر همین اساس معتقدیم کشور را در شرایط سخت‌تر از این هم می‌شود اداره کرد و ما خودمان را برای آن روز نیز آماده کرده بودیم که در شرایط سخت‌تر هم کشور را اداره کنیم.
 
رئیس جمهور در پایان از همه مردم که حوصله کردند و پای صحبت‌ وی نشستند، تشکر کرد و افزود: از همکاران خودم و از همه ملت ایران تشکر کرده و افتخار می‌کنم خادم همیشگی ملت ایران هستم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای کاش در خصوص اختلاس های میلیاردی صحبتی به میان نیامد. در خصوص عملکرد دولت عدالت محور همان بس که به انتخاب آقای محرابیان در راس یک وزارت خانه اشاره کنیم!!!
میثم
اجرکم عندالله
بخدا مردم بود اینهمه کار کرد اینهمه تخریب و سیاه نمایی چرا گرچه بهش انتقاداتی داشتم اما مطئنم سال اینده مردم قدرش را بهتر می فهمند خصوصا ما مردم بدبخت بیچاره که قرار زیر چرخ توسعه له شویم
چرا فايل صوتي نمي گذاريد
ali
ايران رييس جمهوري پركاري چون احمدي نژاد به خودنديده ونخواهد ديد.
خدايا هركجا هست به سلامت دارش
دلمون براش تنگ ميشه
بی نام
United States
در پر کاری ایشون و زحماتی که برای کشور کشیدن هیچ شکی نیست و حرف شما کاملا متین.
در یه دندگی و لجبازی و عدم همسویی ایشان با رهبری به خصوص در 4 سال دوم چی داریم واسه گفتن...
Brazil
فقط خدا رو شکر می کنم که ریاست جمهوری در ایران به صورت متوالی فقط برای دو دوره 4 ساله امکانپذیره
United States
احمدی نژاد مظلوم تاریخ ایران
پرکارترین و مظلومترین رییس جمهور جهان. خدا اجرش بدهد.
دکتر، خدا حفظت کنه
صالح
احمدی نژاد یک مرد واقعی بود، آمار ساخت و سازی رو با دولت به اصطلاح سازندگی مقایسه کنید ببینید واقعاً کی سازندگی کرده. احمدی نژاد دوستت دارم و امیدوارم دشمنای حسودت رسوا بشوند.