جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

پیام امیر جدید قطر به اخوان المسلمین مصر

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 296558
امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، در نخستین سخنرانی اش بعد از تحویل قدرت گفت: «ما مسلمانیم ولی اخوان المسلمین نیستیم.»
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین، امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، در نخستین سخنرانی اش بعد از تحویل قدرت گفت: «ما مسلمانیم ولی اخوان المسلمین نیستیم.» کما این که تاکید کرد قطر حزب سیاسی نیست بلکه دولتی است که می خواهد با همه حکومت ها و کشورها رابطه داشته باشد و نمی خواهد با جریانی علیه دیگری باشد.

امیر قطر منتظر نشد که مثلا یک سال از حکومتش بگذرد و بعدا سیاست های جدیدش را اعلام کند در همان نخستین سخنرانی اش گفت که راه و روش و سلوکش در رابطه با اخوان المسلمین تغییر کرده است، رابطه اش با اخوان "زیانده" شده و هیچ کس نمی داند که حمایت ها و کمک های مالی ای که به مصری ها داده دچار چه سرنوشتی شده در حالی که شاهدیم وضعیت اقتصادی مصر بدتر از بد شده است.

ملت مصر سرانجام حرف آخر را زد و قطر را مجبور کرد که سیاست هایش در تعامل با اخوان را تغییر دهد و ملت (نه حکومت اخوانی) همه کمک های مشکوک قطر را رد کرد برای این که صرفا به یک سازمان مشکوکی ارسال می شد که در نهایت باعث شد شیخ تمیم عجله کند و درنخستین سخنرانی اش بگوید که سیاست هایش در قبال اخوان تغییر کرده است.

در این میان شایعه هایی به بیرون درز کرده مبنی بر این که سیاست قطر و روابطش با شیخ قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین که روابط مشکوکی با جماعت اخوان المسلمین در مصر دارد، تغییر کرده است.. ناظران در قطر انتظار دارند که نقش شیخ قرضاوی به تدریج کاهش یابد تا به این ترتیب فعالیت هایش به طور کامل در قطر متوقف شود و بعدا جایگاهش به فردی دیگر تحویل داده شود. چرا که اساسا دیگر فرد مطلوبی محسوب نمی شود.

این گونه مشهور است که شیخ تمیم مخالف سرسخت هر گونه رابطه با اخوان المسلمین است به گونه ای که در جلسات خصوصی اش آنها را قومی خارج از تاریخ توصیف کرده که پشت شعارهای دینی پنهان شده اند تا پول های بیشتری جمع کنند.

روشن است که شیخ تمیم در قبای پدرش زندگی نمی کند و هیچ کدام از سیاست هایش را دنبال نمی کند، به ویژه در روابط قطر با جماعت اخوان که هزینه های قطر در آن بیش از رابطه اش با آن بوده که باعث شده قطر کشوری محوری در منطقه باشد و بیشتر کشورهای منطقه به دلیل این رابطه با آن دشمنی کنند. برای همین او در سخنرانی اش تاکید کرد: ما یک حزب سیاسی نیستیم بلکه کشوری هستیم که تلاش می کنیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم و نمی خواهیم با جریانی علیه دیگران باشیم.

آقایان جماعت اخوان المسلمین دوران شما در تمام دنیا پایان یافته است، پیام امیر جدید قطر برای قطر روشن و صریح است، ماه عسل میان قطر و جماعت تمام شده و امیر جدید فکری کاملا متفاوت از پدرش دارد کما این که خودش نیز چیزی غیر از این نگفته است و مصداق آن نیز تغییر نخست وزیر قدرتمند امیر سابق، حمد بن جاسم است. روابط قطر با جماعت اخوان المسلمین باعث شده تا در بسیاری از روابط این کشور با کشورهای عربی چه حکومت و چه مردمی شکاف ایجاد شود، به ویژه مصر و ملت مصر که الآن به قطر به چشم کشوری می بینند که می خواهند کشورشان را به طور کامل از کانال سوئز تا آخرین قطعه از آثار باستانی و قواعد بازی سیاسی بخرد، اکنون ملت مصر همه چیز را تغییر داده و اعلام کرده است که اجازه نمی دهد حتی یک واجب از کانال مصر فروخته شود حتی اگر خون های بیشتری از شهدا ریخته شود کما این که علیه حکومت اخوان و هر اندیشه سیاسی حکیمانه ای که بخواهد از آن جماعت که مصر را از یک کشور دوست به یک کشور دشمن با ملتش تبدیل کرده، نیز انقلابی وارد عمل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *