پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

هشدار وزیر نفت برای مصرف بنزین

جمعه ۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 295519
همزمان با ورود به ششمین سال اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین، متوسط مصرف این فرآورده نفتی با ثبت رشدی 15 درصدی از مرز 75 میلیون لیتر در روز عبور کرد و در این بین معاون وزیر نفت نسبت به جهش مصرف بنزین در آستانه ماه مبارک رمضان هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همزمان با ورود به ششمین سال اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین، متوسط مصرف این فرآورده نفتی با ثبت رشدی 15 درصدی از مرز 75 میلیون لیتر در روز عبور کرد و در این بین معاون وزیر نفت نسبت به جهش مصرف بنزین در آستانه ماه مبارک رمضان هشدار داد.
 
علیرضا ضیغمی با اعلام ورود نظام سهمیه بندی بنزین به ششمین سال اجرای خود، گفت: در سال 1385 و تا پیش از اجرای سهمیه بندی و عرضه کارتی بنزین، به طور متوسط روزانه بیش از 27 میلیون لینر بنزین وارد کشور می شد.
 
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه تا پیش اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود 73.5 میلیون لیتر در روز بوده است، تصریح کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت و مدیریت مصرف بنزین، رشد مصرف این فرآورده نفتی در طول سال های 86 تا 89 روندی نزولی داشته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با یادآوری اینکه در چند سال گذشته تاکنون با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، حتی واردات این فرآورده نفتی از خارج کشور به طور کامل متوقف شد، اظهار داشت: سال 1389 با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، مصرف بنزین و گازوئیل کشور به نوعی مدیریت و رشد آن مهار شد.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با بیان اینکه در حدفاصل سال 1389 تا 91 متوسط مصرف روزانه بنزین کشور بین 60 تا 65 میلیون لیتر در روز نوسان داشته است، تبیین کرد: با این وجود از ابتدای سالجاری تاکنون مصرف بنزین ایران رشد و جهش غیرقابل پیش بینی را ثبت کرده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران حدود 67 میلیون لیتر در روز بوده است، تبیین کرد: حتی متوسط مصرف این محصول استراتژیک نفتی در هفته نخست تابستان به حدود 75 میلیون لیتر در روز رسیده است.
 
ضیغمی با تاکید بر اینکه در پنج روز نخست تابستان تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی حدود 15 درصدی را تجربه کرده است، یادآور شد: افزایش سفرهای تابستانی و در آستانه ماه مبارک رمضان علت این افزایش مصرف بنزین در کشور است.
 
معاون وزیر نفت با بیان اینکه به طور میانگین سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل کشور می شود، تاکید کرد: اما با ورود این تعداد خودروها نباید مصرف بنزین ایران شاهد این افزایش غیر قابل پیش بینی باشد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه رشد یک تا 1.5 میلیون لیتری مصرف بنزین به صورت سالانه قابل قبول است، گفت: پیش بینی می‌شود در ادامه فصل تابستان شاهد افزایش بیشتر در مصرف بنزین کشور باشیم.
 
به گزارش مهر، سهمیه بندی بنزین پنجم تیرماه سالجاری 6 ساله شد تا با اجرای نظام کارت هوشمند سوخت عملا ایران از یک کشور وارد کننده صرف این فرآورده استراتژیک نفتی به یکی از صادرکنندگان بنزین در سطح منطقه تبدیل شود.
 
آمارهای رسمی حاکی از آن است که در حدفاصل سالهای 1383 تا 1386 به طور متوسط روزانه 45 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌ها تولید می شد که این میزان تولید پاسخگوی مصرف روزانه بیش از 68 تا 70 میلیون لیتری بنزین در داخل کشور نبود.
 
بر این اساس تا پیش از اجرای نظام سهمیه‌بندی، وزارت نفت برای مثبت کردن تراز عرضه و مصرف بنزین مجبور به واردات سالانه 4 تا 6 میلیارد دلار بنزین بود به طوری‌که در حدفاصل سالهای 85، 86، 87 و 88 به ترتیب روزانه 28.9، 19.5، 22.5 و 22 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد.
 
در شرایط فعلی متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی از مرز 65 میلیون لیتر رسیده است که با بهره برداری از چندین طرح جدید پالایشگاهی علاوه بر توقف واردات بنزین، کشور به یکی از صادرکنندگان این فرآورده میان تقطیر پالایشگاهی به برخی از کشورهای همسایه همچون افغانستان تبدیل شده است.
 
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با تاکید بر اینکه تا پایان سالجاری ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران به 70 میلیون لیتر افزایش می یابد از رشد تولید این فرآورده استراتژیک نفتی به بیش از 100 میلیون لیتر تا پایان افق چشم انداز خبر داده است.
 
همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین هم با اجرای 13 میلیارد دلار طرح‌های جدید بنزین سازی، بهبود کیفیت و فرآیند تولید در پالایشگاه‌های موجود نفتی ضمن افزایش عدد اکتان بنزین به بیش از 90 میزان برخی از ترکیبات آروماتیکی، گوگرد، ام.تی.بی.ای و بنزن هم از ترکیب این فرآورده نفتی حذف خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *