سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

توصیه‌های قرائتی برای برخورد با معتادان

پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب: 295409
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: تبلیغ در میان معتادان یک کار فنی و جدید است و لازم است مبلغان با صبر بیشتر و سعه صدر با آن ها برخورد کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر‏‏، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در اولین همایش پیشگیری و نجات از اعتیاد و نقش مبلغان در پیشگیری و درمان اعتیاد که ظهر پنج شنبه با حضور معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مبلغان و مسئولان فعال در حوزه تبلیغ در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، خطاب به مبلغان حاضر در جمع اظهار داشت: سخن گفتن با معتادان غیر از کار تبلیغ است و شما انقاذ قریق می کنید چرا که خانواده ها و بچه های معتادان در خطر هستند.
 
وی بیان داشت: تا می توانید از هر راهی که می شود؛ با آن ها دوست شوید و حتی اگر می شود یک بستنی برای آن ها بخرید و بعد سخن گفتن را آغاز کنید؛ قرآن می گوید اول بخورید و بعد کار نیک انجام دهید.
 
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: سخن گفتن با معتادان همچون سخنرانی های دیگر نیست خیلی فرق دارد این صحبت ها باید یک دقیقه ای و تذکرها دو دقیقه ای باشد به طوری که نشاط آور باشد نه خسته کننده.
 
وی اضافه کرد: از راه قصه های شیرین‏، کوتاه، واقعی و نه خیالی شروع به سخن کنید و بدانید که معتادان ایدوئولوژی نیستند.
 
حجت الاسلام قرائتی بیان کرد: این‏، کار فنی و جدید است و نیاز به روانشناسی، تمرین و تجربه دارد و مبلغانی که در شهرهای مختلف مشغول فعالیت هستند یک نفر باید باشد که به سئوالات خود آنها و مسئله‌هایی که ممکن است در رابطه با هر معتاد برایشان پیش آید جواب دهد.
 
وی ادامه داد: گاهی اوقات لازم است با لباس غیر رسمی وارد شوید و در مواردی مقدار پول ویژه ای برای مبلغان داده شود تا آن ها برای خریدن حتی یک بستنی برای معتادان خرج کنند و سپس حرف های خود را به آن ها بزنند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز یادآور شد: سعی کنید مثل خودشان شوید تا به آنها نزدیک شوید؛ نمازها باید ساده و با حذف مستحبات همراه باشد؛ به آن ها گیر ندهید و به خاطر عیبشان آن ها را تحقیر نکنید و اصلا رسمی برخورد نکنید.
 
برگزاری دوره های ویژه اعتیاد برای مبلغان

 
وی با اشاره به این که استعدادها بسیار زیاد است؛ عنوان کرد: باید دوره های ویژه اعتیاد برای مبلغان دینی گذاشته شود و همچنین مبلغانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید نگاهشان به معتاد نگاه به یک بیمار باشد و اگر به آن ها جسارتی کردند با صبر و حوصله کارشان را ادامه دهند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان این که بعضی از آدم های بد خیلی زود خوب می شوند؛ ابراز داشت: غفلت بدترین توبیخ را در پی دارد و خداوند در قرآن کریم می گوید که غافلان از گاو هم بدتر هستند و این می تواند غفلت از هر چیزی باشد: معاد؛ استعداد؛ امام‏؛ حق شهیدان و نسل نو.
 
حجت الاسلام قرائتی از این که از مسئله اعتیاد و مشکلاتی که معتادان با آن مواجه هستند غفلت شده و برای آن ها از سوی خود و حوزه علمیه برنامه ای صورت نگرفته است بسیار ابراز ناراحتی کرد و خواستار این شد تا مبلغانی که دارای صبر،‏ حوصله و سعه صدر هستند وارد فعالیت در این حوزه شده و با حضور در کمپ های ترک اعتیاد آن ها را با مسئله های شرعی و راه های درمان از راه سخنان دینی آشنا کنند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز یادآور شد: مبلغان با خانواده ها و همسران معتادان مصاحبه کنند‏ از معتادان در رابطه با خاطراتشان بپرسید.
 
وی ادامه داد: با این که 40 سال است به صورت رسمی طلبه هستم اما نمی دانم با یک معتاد چگونه برخورد کنم و در این زمینه لازم است کسانی که در مسیر مبارزه با مواد مخدر فعالیت کرده اند اطلاعاتی را در اختیار مبلغان قرار دهند تا مبلغان دانسته وارد عمل شوند چرا که کار در این رابطه انسانی دانسته لازم دارد و اگر مبلغ بلد نباشد ممکن است آن نتیجه مطلوب را اصلا نداشته باشد.
 
رئیس ستاد اقامه نماز افزود: گاهی اوقات گرفتن گزارش از مردم بسیار کارگشا است و می تواند در هر موضوعی باشد به طوری که اگر حتی 100 میلیون به یک نویسنده بدهند نتواند آن گونه که مردم گفته اند، بنویسد.
 
وی افزود: با معتادان قهرمان و با کسانی که با‌ آنها دوست و محبوب آنها هستند شریک شوید و با هم کارتان را پیش برید که این عمل راحت تر و زودتر جواب می دهد.
 
حجت الاسلام قرائتی اضافه کرد: مسیحیان در پنج دقیقه برای ما شیعیان تبلیغ می‌کنند اما ما برای 2 میلیون نفر معتاد در کشورمان برنامه ای نداشته ایم و همگی غفلت کرده ایم.
 
این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مردم به حرف‌‌های روحانیت گوش می‌دهند و این در حالی است که در گذشته این گونه نبوده است.
 
رئیس ستاد اقامه نماز، موضوعی فعالیت کردن و متخصص شدن در آن زمینه را بسیار مناسب عنوان کرد و از این که حجت الاسلام فلاح زاده مباحث موضوعی را عنوان کرده اند؛‌ تقدیر کرد.
 
وی در پایان بیان کرد:‌ ما واقعا نمی‌دانیم کدام کارمان درست است و امام زمان (عج) از کدام کار ما راضی است اما هر که از پل صراط رد شود کار او درست بوده و خداوند در قرآن کریم می گوید که گناهان ما را به نیکی ها تبدیل می کند و حتی می شود با یک کار خوب عاقبت به خیر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *