جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پیشنهاد موشکی روسیه به ایران+عکس

روزنامه روسی «کومرسانت»
شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 294311
تلاش دولت روسیه برای متقاعد کردن ایران به پس گرفتن شکایتش بابت عدم تحویل «اس 300» ادامه دارد. در این راستا، پس از آنکه ایران با درخواست های اولیه مسکو برای عدم ارجاع موضوع به مراجع بین المللی موافقت نکرد، اکنون روسیه پیشنهاد ارائه یک سامانه جایگزین را به جای «اس 300» مطرح کرده است.
 به گزارش جهان به نقل از روزنامه روسی «کومرسانت» : تلاش دولت روسیه برای متقاعد کردن ایران به پس گرفتن شکایتش بابت عدم تحویل «اس 300» ادامه دارد. در این راستا، پس از آنکه ایران با درخواست های اولیه مسکو برای عدم ارجاع موضوع به مراجع بین المللی موافقت نکرد، اکنون روسیه پیشنهاد ارائه یک سامانه جایگزین را به جای «اس 300» مطرح کرده است.
 
تلاش دولت روسیه برای متقاعد کردن ایران به پس گرفتن شکایتش بابت عدم تحویل «اس 300» ادامه دارد. در این راستا، پس از آنکه ایران با درخواست های اولیه مسکو برای عدم ارجاع موضوع به مراجع بین المللی موافقت نکرد، اکنون روسیه پیشنهاد ارائه یک سامانه جایگزین را به جای «اس 300» مطرح کرده است.
 
 روزنامه روسی «کومرسانت» خبر داده دولت روسیه برای جلوگیری از محکومیت خود به پرداخت جریمه 4 میلیارد دلاری به ایران بابت عدم تحویل «اس 300»، پیشنهاد ارائه یک سامانه دفاع هوای دیگر را به ایران داده است.
 
به نوشته این روزنامه، سامانه جدید پیشنهادی از سوی روسیه، «آنتِی- 2500، آکا اس- 300 وی ام» (Antei-2500, aka S-300VM) نام دارد که در میان مقامات ناتو به «اس ای- 23 گلادیاتور» معروف است. کومرسانت مدعی است این خبر را از منابعی درصنایع تسلیحاتی روسیه دریافت کرده است.
 
 
 
این روزنامه در معرفی سامانه موشکی مذکور می نویسد این سامانه دفاع موشکی قادر است به طور همزمان، 24 پرنده نظامی را در برد 200 کیلومتری هدف قرار داده و 16 موشک بالیستیک را رهگیری نماید. کومرسانت همچنین مدعی است یک دیپلمات ایرانی به این روزنامه گفته مذاکره برای انعقاد این قرارداد، در جریان دیدار روز 1 ژوئیه محمود احمدی نژاد از مسکو انجام خواهد گرفت.
 
اخبار مربوط به این پیشنهاد جدید در حالی مطرح می شود که بر اساس قرارداد 800 میلیون دلاری سال 2007 میان ایران و روسیه، می بایست پنج سامانه موشکی از نوع «اس 300» به ایران تحویل داده می شد.
 
با این حال در سال 2010، دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور وقت روسیه به بهانه تحت تحریم بودن ایران از سوی شورای امنیت، این قرارداد را ملغی اعلام کرد. همین امر باعث شد ایران با مراجعه به دادگاه داوری بین المللی در ژنو، از روسیه درخواست غرامت 4 میلیارد دلاری کند.
 
این اقدام ایران، تلاش های بسیاری را از سوی روسیه به دنبال داشت تا تهران از شکایت خود منصرف شود. از جمله این تلاش ها، می توان به پیشنهاد تحویل سامانه موشکی «تور» به عنوان جایگزین «اس 300» اشاره کرد.
 
به هر حال، کومرسانت مدعی است «آنتی- 2500» می تواند جایگزین بهتری باشد. از دلایل این امر آن است که سامانه «اس 300» ماهیتاً جهت استفاده نیروهای دفاع موشکی طراحی شده؛ در حالی که «آنتی- 2500» مورد استفاده نیروهای زمینی است و می تواند با توجه به نیروی زمینی وسیع ایران، مزیتی برای این کشور باشد.
 
روسیه پیش از این نیز سامانه «آنتی- 2500» را در دستور کار صادرات خود قرار داده؛ از جمله اوایل امسال که دو سامانه از این نوع را به ونزوئلا تحویل داد. هند و ترکیه نیز اکنون به عنوان خریداران بالقوه این سامانه مطرح هستند که البته هنوز قراردادی میان آن ها و روسیه به امضا نرسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *