پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
تحليل انتخابات دوره چهارم شورا‎ها در گفت‎وگو با سروري؛

سامانه وحدت جواب داد/ انتخاب شهرداری توانمند

شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 294302
نتايج به‎دست آمده نشان مي‎دهد که در اکثر شهر‎ها اصول‎گرايان توانستند حائز اکثريت آراء شوند و بيش از ۷۵ درصد حوزه‎‎هاي انتخابيه به‎دست اصول‎گرايان افتاده است و اين نشان مي‎دهد هم عملکرد اصول‎گرايان در اين حوزه براي مردم قابل قبول بوده و هم ساماندهي مناسبي براي عرصه انتخابات و معرفي افراد صلاحيت‎دار به‎جامعه صورت گرفته است که ما آن را به سامانه وحدت تعبير مي‎کنيم.
سامانه وحدت جواب داد/ انتخاب شهرداری توانمند
به گزارش جهان نيوز،‌ همان‎طور که اکثر تحليلگران سياسي پيش‎بيني مي‎کردند برگزاري همزمان انتخابات يازدهمين دوره رياست‎جمهوري با چهارمين دوره شورا‎هاي شهر و روستا، موجب به محاق رفتن نسبي اهميت شورا‎ها شد و مسئولين رسانه‎ها و حتي عموم مردم نيز نتوانستند آن‎گونه که بايد و شايد توجهات خود را معطوف به انتخابات اين نهاد مهم و تأثيرگذار اجتماعي کنند.

همين موضوع خود را در ميزان مشارکت پايين‎تر مردم در انتخابات شورا‎ها نسبت به انتخابات رياست‎جمهوري نشان داد. با همه اين‎ها اصول‎گرايان که از چند ماه پيش اقدام به راه‎اندازي سامانه وحدتي با عنوان جبهه خدمت‎گزاران آباداني و پيشرفت براي انتخابات شورا‎ها کرده بودند، توانستند بيش از ۷۵ درصد کرسي‎‎هاي پارلمان‎‎هاي شهري را از آن خود کنند و تلخي باخت سنگين در انتخابات رياست‎جمهوري را به‎نوعي جبران نمايند. در این باره پنجره با پرویز سروری، عضو منتخب مردم در شورای شهر تهران، گفت وگو کرده است که در ادامه آن را می خوانید:

تحليل شما از نتايج چهارمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران و پيروزي اصول‎گرايان در اين عرصه چيست؟

طبيعتا با شرايط خاص سياسي جديد مبني بر انتقال قدرت از اصول‎گرايان به اصلاح‎طلبان -که خودش نمايانگر اوج تحقق سياسي در کشور است و بسياري از تهمت‎‎هاي سال ۸۸ مبني بر تقلب در انتخابات با حضور حماسي مردم در ۲۴ خرداد ماه و نتايج بدست آمده باطل شد- توجه به شورا‎هاي شهر و روستا‎ بيشتر شده است. ناگفته نماند تعداد آرايي که توسط حجت‎الاسلام روحاني به‎دست آمد به‎خصوص تعداد رايي که او را در دور اول برنده انتخابات کرد نشان داد که جمهوري اسلامي اهل خيانت در آراي مردم نيست و فتنه‎گراني که چنين تهمت بزرگي را به نظام و سيستم برگزاري انتخابات در کشور نسبت داده بودند به معناي واقعي کلمه روسياه شدند. در اين انتخابات به همگان ثابت شد که جمهوري اسلامي حاضر نيست به‎خاطر پيروزي فرد و يا طيفي که به گمان برخي قرابت بيشتري به حکومت دارد در آراي مردم دست ببرد و اين انتخابات نشان داد همان‎طور
نيازي نيست درحال حاضر و در شرايطي که هنوز چند ماه به پايان دوران مديريتي شوراي‎شهر دوره سوم باقي مانده است درباره شهردار بعدي صحبت کنيم. اين موضوع قبل از هر چيز اختلافات را به شوراي‎شهر اين دوره وارد مي‎کند و به افتراق بي‎مورد اعضاي شوراي‎شهر دوره چهارم نيز ضربه مي‎زند.
که از دولت اصلاح‎طلب آقاي خاتمي آقاي احمدي‎نژاد به‎عنوان رئيس‎جمهوري منتخب معرفي شد از دولت فعلي نيز يک کانديداي مورد حمايت اصلاح‎طلبان اکثريت رأي مردم را به‎دست آورد و منتخب ملت شد.

با ‎اين ‎حال تغيير فازي که در انتخابات رياست‎جمهوري پديد آمد طبيعتا نمي‎توانست در انتخابات شورا‎ها بي‎تأثير باشد و به‎همين جهت مي‎بينيد که تغييراتي در ترکيب اعضاي شورا‎هاي شهرتهران و مراکز استان‎ها پديد آمده است. تلاش بسيار گسترده اصلاح‎طلبان بر اين معطوف بود که بتوانند شورا‎ها را هم علاوه‎بر رياست‎جمهوري از دست مردم بگيرند. نتايج به‎دست آمده نشان مي‎دهد که در اکثر شهر‎ها اصول‎گرايان توانستند حائز اکثريت آراء شوند و بيش از ۷۵ درصد حوزه‎‎هاي انتخابيه به‎دست اصول‎گرايان افتاده است و اين نشان مي‎دهد هم عملکرد اصول‎گرايان در اين حوزه براي مردم قابل قبول بوده و هم ساماندهي مناسبي براي عرصه انتخابات و معرفي افراد صلاحيت‎دار به‎جامعه صورت گرفته است که ما آن را به سامانه وحدت تعبير مي‎کنيم.

اين موفقيت را تا چه اندازه نتيجه وحدت اصول‎گرايان مي‎دانيد و اگر تعداد ليست‎‎هاي اصول‎گرايان کمتر بود چقدر درصد اين موفقيت افزايش مي‎يافت؟

به نکته بسيار خوبي اشاره کرديد. انتخابات شورا‎ها و انتخابات رياست‎جمهوري اين دوره نشان داد که هر کجا اصول‎گرايان با تفرقه در صحنه حاضر شوند شکست مي‎خورند و هر جا که با وحدت و انسجام جلو روند پيروز خواهند شد. ما در انتخابات شورا‎هاي شهر و روستا چون يک سامانه وحدت را تحت عنوان خدمتگزاران آبادني و پيشرفت طراحي كرديم نتيجه اين شد که نيرو‎هاي ارزشي توانستند زير علم اين سامانه به انسجام برسند و اين انسجام به پيروزي آن‎ها منجر شود. ضمنا اگر ما مي‎توانستيم ليست‎‎هاي با مشترکات بالا را در کلان شهر‎ها به يک ليست واحد برسانيم در شهر‎هايي مثل تهران نيز مي‎توانستيم بالاي ۷۵ درصد پيروز انتخابات شويم. شما مي‎بينيد که در همين تهران اکثر کساني که توانستند به شورا راه يابند جزو مشترکات ليست‎ها بودند و اگر اين اتفاق با تعداد افراد مشترک بيشتري محقق مي‎شد شانس پيروزي نيز به همان نسبت بالا مي‎رفت.

همچنين نگاهي به نامزد‎هاي اختصاصي اين دوره که نقطه افتراق اصول‎گرايان بودند نشان مي‎دهد که آن‎ها غالبا از ورود به شوراي شهر جا مانده و نتوانستند رأي لازم را براي اين عرصه به‎دست آورند. در نتيجه هرجا اصول‎گرايان توانستند از خودشان عبور کنند و به منافع مردم و انقلاب و اسلام توجه کنند و منافع عمومي را بر منافع شخصي ترجيح دهند موفق شدند.

با توجه به تجربيات تلخ تعامل دوره فعلي شوراي شهر تهران و شهرداري با دولت آقاي
هم عملکرد اصول‎گرايان در اين حوزه براي مردم قابل قبول بوده و هم ساماندهي مناسبي براي عرصه انتخابات و معرفي افراد صلاحيت‎دار به‎جامعه صورت گرفته است که ما آن را به سامانه وحدت تعبير مي‎کنيم.
احمدي‎نژاد، برنامه شما براي تعامل سازنده دوره چهارم با دولت آقاي روحاني چيست؟


با توجه به آسيب‎‎هايي که از تقابل دولت و شهرداري در تهران در اين سال‎ها به‎وجود آمد و خسارت‎‎هاي زيادي از اين ناحيه بر مردم وارد شد تلاش ما اين است که شوراي دوره چهارم را به‎گونه‎اي اداره کنيم که حداکثر تعامل را با دولت البته با حفظ استقلال داشته باشيم. مادرباره اين سال‎ها که آسيب‎شناسي کرديم ديديم دلايل اين تقابلات چند سال اخير بيشتر سياسي و جناحي بوده و اگر ما بتوانيم روند شوراي شهر اين دوره را از محور سياسي‎کاري خارج کرده و بيشتر برمدار دغدغه‎‎هاي فني کارشناسي و شهري بچرخانيم، اين تقابل‎ها ان‎شاءالله ديگر رخ نخواهد داد. اگر همين موضوع محور کار ما قرار گيرد به‎طور طبيعي بسياري از مشکلات في ما بين دولت و شوراي شهر و شهرداري حل خواهد شد.

استراتژي ما در اين دوره نگاه غير سياسي به شورا و شهرداري و همچنين عدم تعامل سياسي‎کارانه با دولت است. با اين رويکرد مطالبات مردم در اولويت اعضاي محترم چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران و همچنين شهردار منتخب اين دوره قرار خواهد گرفت.

وضعيت آقاي مفتح با توجه به انتخاب توامان وي در شوراي شهر تهران و مجلس شوراي اسلامي چگونه خواهد بود؟ آيا او از شوراي شهر تهران مي‎رود يا عضويت در مجلس نهم را ر‎ها خواهد کرد؟

فعلا ما داريم نکات و مسائل حقوقي اين مسأله را بررسي مي‎کنيم که آيا امکان حضور همزمان آقاي مفتح در شوراي شهر و مجلس شوراي اسلامي هست يا اين امکان وجود ندارد. اگر اين مسأله محقق شود براي ما مفيد خواهد بود. چراکه شوراي شهر يک نماينده مستقيم در مجلس شوراي اسلامي خواهد داشت و از اين طريق مي‎تواند مطالبات به‎حق خود و مردم را از قوه مقننه پيگيري کند. البته اين مسأله مستلزم اين است که منع قانوني براي حضور توامان مفتح در اين دو جايگاه مدني و اجتماعي نباشد.

برخي رسانه‎‎هاي اصلاح‎طلب طي چند روز گذشته ادعا کرده‎اند قرار است محسن هاشمي يا محمدعلي نجفي شهردار تهران شود. چقدر اين گمانه‎زني‎ها را درست مي‎دانيد؟

به‎نظر من خيلي زود است که بخواهيم وارد اين مسأله و مصاديق پيرامون آن شويم. نيازي نيست درحال حاضر و در شرايطي که هنوز چند ماه به پايان دوران مديريتي شوراي‎شهر دوره سوم باقي مانده است درباره شهردار بعدي صحبت کنيم. اين موضوع قبل از هر چيز اختلافات را به شوراي‎شهر اين دوره وارد مي‎کند و به افتراق بي‎مورد اعضاي شوراي‎شهر دوره چهارم نيز ضربه مي‎زند. ما بايد قبل از هر چيز معيار‎هايي
یکی از اولویت‌های شورای شهر تهران در دوره چهارم انتخاب شهردار کارآمد و توانمند است زیرا هر اقدامی مبتنی بر توان و قدرت پیشروی برنامه‌ها در شهرداری تهران است.
را براي انتخاب شهردار تهران و اين‎که تصدي اين سمت به چه شاخص‎‎هايي نياز دارد را احصا و طبقه‎بندي کنيم و سپس با توجه به آن معيار‎ها شهردار مطلوب پايتخت را برگزينيم. ورود به تعين مصاديق قبل از مشخص شدن معيار‎ها در شرايط فعلي به صلاح نيست.

به‎عنوان سؤال آخر آيا اصول‎گرايان براي جذب و همکاري با اعضاي مستقل دوره چهارم شورا‎هاي شهر نظير ورزشکاران و هنرمندان نيز برنامه‎اي دارند؟

معتقديم که شوراي شهر يک نهاد اجتماعي است و نبايد به آن نگاه سياسي داشت. رنگ ما به‎جاي رنگ‎‎هاي سياسي بايد رنگ سفيد خدمت به مردم با رويکرد اجتماعي باشد. طبيعي است که در اين نگاه ما نه تنها با ورزشکاران و هنرمندان که حتي با اصلاح‎طلبان نيز جهت پيشبرد منافع مردم همکاري خواهيم داشت.

انتخاب شهرداری توانمند/پرهیز از حاشیه‌ها در شورای چهارم 
 
پرویز سروری امروز هم در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: یکی از اولویت‌های شورای شهر تهران در دوره چهارم انتخاب شهردار کارآمد و توانمند است زیرا هر اقدامی مبتنی بر توان و قدرت پیشروی برنامه‌ها در شهرداری تهران است. به گفته وی، یکی از مسائلی که در این دوره باید مدنظر اعضا قرار بگیرد پرهیز از پرداختن به حاشیه‌ها است ضمن اینکه باید نیازمندی های تهران سنجیده شود و در آن مدار حرکت کنیم.

وی گفت: تهران با مسائلی از جمله حمل‌ونقل، محیط زیست، کمبود سرانه ورزشی و سلامت، بافت‌های فرسوده روبروست و ما در این دوره تلاش می‌کنیم با مدیریت یکپارچه شهری مشکلات شهر را تا حد امکان حل کنیم.

عضو منتخب شورای چهارم افزود: در سراسر دنیا اداره کلانشهرها مانند اداره کشور است و اگر مدیریت یکپارچه شهری وجود نداشته باشد و دستگاه‌های مختلف اجرایی به صورت جزیره‌ای و جدا از هم فعالیت کنند هزینه‌های اداره شهر بسیار گران خواهد شده و تنها برای شهروندان ایجاد مزاحمت و نارضایتی می‌کند.

سروری بیان کرد: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه حرکت به سوی مدیریت یکپارچه شهری پیش بینی شده بود اما به دلایل مختلف از جمله اختلاف نظر میان دولت و شهرداری به این مهم نرسیدیم؛ لذا در دوره جدید شورا به صورت جدی این اختلاف نظر باید حل و دولت نیز قانع شود که برای رسیدن به اهداف والای خود از ریز شدن در برنامه‌های اجرایی بپرهیزد و اجازه دهد مدیریت شهری این مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد.

سروری در پایان خاطرنشان کرد: امنیت در شهر یک اولویت برای شهروندان است که باید مورد توجه اعضای شورای چهارم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *