پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴

وقتی حماسه 24 خرداد، آمریکا و کانادا را دچار سرگیجه می‌کند

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 294090
مدیریت هوشمندانه صحنه سیاسی کشور از سوی رهبر معظم انقلاب و حماسه آفرینی مجدد ملت بصیر ایران، بار دیگر مقامات ارشد آمریکا و کانادا را به تناقض گویی انداخت.
وقتی حماسه 24 خرداد، آمریکا و کانادا را دچار سرگیجه می‌کند
به گزارش سرویس بین الملل جهان نيوز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ادامه اظهارات مداخله جویانه آمریکا مدعی شد، "قبول این مساله که انتخابات ایران در فضایی آزاد و منصفانه برگزار می‌شود برای بسیاری سخت است."


مقامت دولت کانادا نیز مشابه همین موضوع را بیان کردند. آن هم حتی پس از برگزاری انتخابات پرشکوه ۲۴ خرداد.  ۲ روز پس از اعلام نتایج انتخابات، جان برد، وزیر خارجه کانادا، در اطلاعیه‌ای گفته بود که این رای‌گیری و نتیجه آن "عملا بی‌معنی" است!

یکی از نمایندگان حزب مخالف در پارلمان کانادا موضعگیری وزیر خارجه این کشور را در حالی که میلیون ها ایرانی به پای صندوق رای رفته و به یک نامزد میانه رو رای داده اند؛ "یک سیلی به صورت مردم ایران" دانسته بود.

اما دولت آمریکا که انگار پیش بینی حضور نزدیک به ۷۳ درصدی مردم در انتخابات را نمی کرد، پس از انتخابات پرشور روز جمعه، عقب نشینی و در اطلاعیه ای اعلام کرد: "ما به رای مردم ایران احترام می‌گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می‌گوییم. شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود."

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم روز ۲۷ خرداد بدون اشاره به ادعاهای قبلی دولتش علیه مردم و انتخابات ایران، گفت که او و پوتین‌ در «خوش بینی محتاطانه» نسبت به اینکه انتخاب روحانی بتواند تأثیر مثبتی بر مذاکرات هسته‌ای داشته باشد، با هم اتفاق نظر دارند.

به دنبال این تغییر مواضع، دولت کانادا هم در پی اعتراضات جمعی از ایرانیان مقیم کانادا و رسانه های این کشور، کوتاه آمد و در موضعی متفاوت با گذشته اعلام کرد که به رای مردم ایران احترام می گذارد. وزارت خارجه کانادا این اطلاعیه را به ایمیل تعدادی از ایرانیان معترض در کانادا فرستاده است و برای جلوگیری از علنی شدن مواضع متناقضش، تاکنون حاضر نشده متن آن را بر روی وب سایت وزارت خارجه منتشر کند.

دولت کانادا از شهریور ما ۱۳۹۱ با بستن سفارت خود در تهران ، روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرده است. دولت اوتاوا در ماه گذشته نیز اعلام کرد کلیه روابط اقتصادی خود با ایران را به حالت تعلیق در می آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *